hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Som du säkert vet är inte SKV skyldiga att stå till sina svar, ens när de är skriftliga. Det är DIN skyldighet att veta vad som krävs av dig.

Jag hade således fått en utomstående bedömning av läget, för att inte riskera en rejäl smäll senare.
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Mejla till Skattemyndigheten och ställ dina frågor så har du det skriftligt och spara detta sen så och lägg in detta i bokföringen , så gjorde vår revisor vid diskussion med Skatteverket .

Det är väldigt lurigt med att äga en näringsfastighet , ena stunden räknas man som företagare och nästa inte .
Tycker inte ens Skattemyndigheten själva kan förklara .
En sak som i alla fall är klart är att man ska deklarera på en NE blankett :D .
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Mejla till Skattemyndigheten och ställ dina frågor så har du det skriftligt och spara detta sen så och lägg in detta i bokföringen , så gjorde vår revisor vid diskussion med Skatteverket .

Det är väldigt lurigt med att äga en näringsfastighet , ena stunden räknas man som företagare och nästa inte .
Tycker inte ens Skattemyndigheten själva kan förklara .
En sak som i alla fall är klart är att man ska deklarera på en NE blankett :D .

Okidoki, jag får maila dem också och höra hur jag ska gå tillväga.
För den handläggaren jag pratade med på SKV sa att jag skulle ta bort blanketten NE + ange att vi inte bedriver verksamhet och lägga till blankett hobbyverksamhet.
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Det verkar som prio 1 är att ta reda på om du har en jordbruksfastighet vid nästa kontakt med skv.
kalla det inte hästgård det blir förvirrande.
Läser man mäklarannonser så kan en hästgård vara allt från en mindre villa med två boxar i det gamla uthuset och 0,5 ha gräsmatta till mega stora anläggningar
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Det verkar som prio 1 är att ta reda på om du har en jordbruksfastighet vid nästa kontakt med skv.
kalla det inte hästgård det blir förvirrande.
Läser man mäklarannonser så kan en hästgård vara allt från en mindre villa med två boxar i det gamla uthuset och 0,5 ha gräsmatta till mega stora anläggningar

kan man få fram om det är jordbruksfastighet på annat sätt än via SKV?
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Har ingen erfarenhet av hobbyverksamhet, men äger en jordbruksfastighet där jag hyr ut några hästboxar.

Jag vill också sköta allt ' by the book' så jag kontaktade en lokal redovisningskonsult för hjälp (billigare än revisor och större firmor som tex LRF).
Vi började med att beställa FA blankett från SKV för att registrera enskild firma.

Redovisningskonsulten får sen sköta bokföringen, jag spar alla kvitton som har med näringsverksamheten att göra osv.
Mina egna hästar är hobby,så för dem kan jag inte göra avdrag. Men jag hyr boxplatser av mig själv SAS, på så sätt behöver jag inte tänka på om en vattenkopp är till mina egna hästar eller mina inackorderingar.

Om du ska hyra ut boxplatser, varför ska du då bedriva hobbyverksamhet? Verksamheten ska väl iallafall gå minst plus minus noll? (Även om man som nån skrev, ska ange att man gör det av vinst intresse.)

Skulle inte lita på SKV kundtjänst rakt av, utan verkligen ta reda på fakta....
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Har ingen erfarenhet av hobbyverksamhet, men äger en jordbruksfastighet där jag hyr ut några hästboxar.

Jag vill också sköta allt ' by the book' så jag kontaktade en lokal redovisningskonsult för hjälp (billigare än revisor och större firmor som tex LRF).
Vi började med att beställa FA blankett från SKV för att registrera enskild firma.

Redovisningskonsulten får sen sköta bokföringen, jag spar alla kvitton som har med näringsverksamheten att göra osv.
Mina egna hästar är hobby,så för dem kan jag inte göra avdrag. Men jag hyr boxplatser av mig själv SAS, på så sätt behöver jag inte tänka på om en vattenkopp är till mina egna hästar eller mina inackorderingar.

Om du ska hyra ut boxplatser, varför ska du då bedriva hobbyverksamhet? Verksamheten ska väl iallafall gå minst plus minus noll? (Även om man som nån skrev, ska ange att man gör det av vinst intresse.)

Skulle inte lita på SKV kundtjänst rakt av, utan verkligen ta reda på fakta....

Då jag inte kommer hyra ut så många boxar och de är till bekanta (dvs väldigt låg hyra - mkt för att få sällskap) så känns det "onödigt" att driva det som firma.

Känns "enklare" då att ha det som hobbyverksamhet. DÅ jag helt enkelt inte kommer upp i den summan som man ska hamna "under" för att få ha hobbyverksamhet.
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Normalt ska en lantbruksfastighet vara minst 2 ha för att Skatteverket ska räkna det som momspliktigt lantbruk.
Om du skulle momsregistrera dig får du inte göra momsavdrag på de delar som gäller dina egna hästar.
Det är nog enklast att bedriva som hobby om du inte har nån större omsättning.
Man räknar ingen timtid, den "lön" du får för mödan är överskottet som du sen beskattas på (oavsett om det är näring eller hobby).
Jag skulle inte lita på buke i det här fallet, utan mer på Skatteverket. Men se till att det inte är vem som helst på Skatteupplysningen som får svara på frågorna utan be att få prata med någon som jobbar med de här frågorna!
http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Nu ska ju en lantbruksfastighet vara över 2 hektar annars är det ingen lantbruksfastighet och för att det är en lantbruksfastighet så är du inte momspliktig ...
Du kan driva näringsfastigheten/lantbrusfastigheten passivt eller aktivt .
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Jag har precis flyttat till en hästgård. Jag har två egna hästar (privatägda) och två inhyrda hästar som står kvar sedan förra...
2
Svar
28
· Visningar
4 614
T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 349
Senast: thevalley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp