Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mejla till Skattemyndigheten och ställ dina frågor så har du det skriftligt och spara detta sen så och lägg in detta i bokföringen , så gjorde vår revisor vid diskussion med Skatteverket .
Det är väldigt lurigt med att äga en näringsfastighet , ena stunden räknas man som företagare och nästa inte .
Tycker inte ens Skattemyndigheten själva kan förklara .
En sak som i alla fall är klart är att man ska deklarera på en NE blankett .
Det verkar som prio 1 är att ta reda på om du har en jordbruksfastighet vid nästa kontakt med skv.
kalla det inte hästgård det blir förvirrande.
Läser man mäklarannonser så kan en hästgård vara allt från en mindre villa med två boxar i det gamla uthuset och 0,5 ha gräsmatta till mega stora anläggningar
Det står kod i deklarationen.
Du borde kunna gå in på lantmäteriet och se vad det står, om du har e-legitimation, får se om länken fungerar, annars sök på "Min fastighet".
http://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/Logga-in-pa-Min-Fastighet/
Verkar dock som om de haft problem med de senaste webbläsarna, men testa så får du se om det fungerar
Har ingen erfarenhet av hobbyverksamhet, men äger en jordbruksfastighet där jag hyr ut några hästboxar.
Jag vill också sköta allt ' by the book' så jag kontaktade en lokal redovisningskonsult för hjälp (billigare än revisor och större firmor som tex LRF).
Vi började med att beställa FA blankett från SKV för att registrera enskild firma.
Redovisningskonsulten får sen sköta bokföringen, jag spar alla kvitton som har med näringsverksamheten att göra osv.
Mina egna hästar är hobby,så för dem kan jag inte göra avdrag. Men jag hyr boxplatser av mig själv SAS, på så sätt behöver jag inte tänka på om en vattenkopp är till mina egna hästar eller mina inackorderingar.
Om du ska hyra ut boxplatser, varför ska du då bedriva hobbyverksamhet? Verksamheten ska väl iallafall gå minst plus minus noll? (Även om man som nån skrev, ska ange att man gör det av vinst intresse.)
Skulle inte lita på SKV kundtjänst rakt av, utan verkligen ta reda på fakta....