hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

malpet

Trådstartare
Flyttar till vår drömgård om 1 månad. Fem fina boxar och vi kommer ha 3 egna hästar och 2 inackorderingar. Vill att allt skall skötas by the book. Så frågan är nu efter en massa googlande och letande hur man skall göra rätt.
Som jag känner det så borde hobbyverksamhet vara det vi ska ha eller? Vi kommer ju inte gå med någon direkt vinst på våra inackorderingar och våra egna hästar får vi ju inte dra av om vi skulle ha en enskild firma eller hur?? Men när man då skall fakturera inackorderingarna kan man göra det med en hobbyverksamhet? Eller måste man vara momspliktig då??
Har plöjt sidor på skatteverket och ringt till dem men verkar aldrig hamna rätt för när man får svar på en fråga och har en följdfråga måste man kopplas till en annan handläggare och vänta ytterligare 30 minuter ( om man har tur) i kö. Finns kanske någon här som redan gått igenom dessa funderingarna och har svaren:)
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Om det är en gård ni köper, köper ni en näringsfastighet, och därmed blir det enskild näringsverksamhet ni driver. Där följer det ett krav på ex bokföring för in- och utgifter m.m, så man kan säga att ni får en firma iom gårdsköpet. Typ så som jag fattat det iaf, med enkla ord. Så på skatteverket blir det en enskild näringsverksamhet, sök på det så får du lite information.
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Skulle driva det som enskild firma. Men du måste hävda att du driver det med vinstintresse. Det behöver inte gå med vinst, men intentionen ska vara sådan. Dvs du måste skilja på privatekonomin och det som kan räknas till "verksamheten" (boxuthyrningen/stalldriften).

Fördelen är att alla inköp relaterade till verksamheten blir momsfria. Nackdelen är lite bokföringsbök (skaffa revisor).
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Gården är på 1,9 ha och därmed taxerad som 220 typ villa så automatiskt kommer det inte bli näringsfastighet om jag förstått det hela rätt. Går inte heller att taxera om till lantbruksfastighet då gränsen går på 2 ha enl skv.
Tack för svaren får grotta vidare men det lutar åt enskild firma. Ska förhoppningsvis kunna hyra ut lite platser till husvagnar o husbilar så då bör det gå med vinst:)
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Så litet skulle jag, iaf till en början, nöja mig med att ta upp det i deklarationen.

För att få dra moms måste du registera dig för det, inget som blir automatiskt bara för att du startar en enskild firma. Du får heller inte dra moms på inköp till din egen hobby, dvs de egna hästarna.
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Hoppar in i tråden, behöver hjäääälp.
Har pratat med Skatteverket men blev inte mycket klokare.

Köpte en gård i oktober, mindre hästgård, och fick nu i deklarationen att vi ska fylla i enskild näringsverksamhet...

Om man bedriver hobbyverksamhet men boxuthyrning; ska man då skriva något där?
Eller räknas det som "ingen verksamhet" så man ska lämna allt blankt?
Och om man ska fylla i; vad ska man då fylla i?
Det var visst lite skillnad mot att bo i hyresrätt :banghead: :D
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Om du bedriver verksamhet på gården, är det inte hobbyverksamhet eftersom det är en näringsverksamhet.

Det ställs alltså bokföringskrav etc i o m att det är en näringsverksamhet.
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Om du bedriver verksamhet på gården, är det inte hobbyverksamhet eftersom det är en näringsverksamhet.

Det ställs alltså bokföringskrav etc i o m att det är en näringsverksamhet.

Jag förstår inte riktigt.
Kan jag inte bedriva hobbyverksamhet alltså?
För att?

Vi har alltså inte själva startat något företag.

För när jag pratat med dem innan så har de sagt om jag understiger visst belopp så går det...

och annars; hur beräknas tid lagd om man ska skriva i "utgifter"?
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Du har redan en enskild firma, i o m gården. Allt som är relaterat till gården går in i den näringsverksamheten. Redovisningskrav alltså.
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Du har redan en enskild firma, i o m gården. Allt som är relaterat till gården går in i den näringsverksamheten. Redovisningskrav alltså.

Jag har pratat med Skatteverket flera ggr och de har sagt att om vi vill bedriva hobbyverksamhet gör vi det på egen blankett.
De säger att vi bara ska skriva att vi inte bedriver näringsverksamhet och inte skicka in någon blankett...

Men du säger att det inte är korrekt?
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Om du bor på en jordbruksfastighet och hyr ut boxar så vill jag påstå att det per automatik är näringsverksamhet, men jag kan ha fel.
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Om du bor på en jordbruksfastighet och hyr ut boxar så vill jag påstå att det per automatik är näringsverksamhet, men jag kan ha fel.

Kan vara. Det är en hästgård.
MEN kvinnan på SKV sa att jag bara skriver att vi inte bedriver verksamhet och att vi tar upp hobbyverksamheten på en särskild blankett FÖR hobbyverksamhet.
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

När man ska ta upp utgifter/kostnader i deklarationen för hobbyverksamhet; tar man då på något sätt upp nedlagd tid?
och i så fall; vad är det för "timbelopp"?

Eller ska man bara skriva upp intäkter och faktiska saker man betalat för?
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Nej, så kan det inte fungera. Jag kan inte välja att bedriva en del av företagets verksamhet som hobbyverksamhet. Allt företaget gör, måste in där. Om företaget äger bilar (som ditt företag ÄR gården) kan jag inte lägga vissa delar av bilaktiviteterna som hobbyverksamhet.
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Fast nja. SKV kan t ex bedöma att vissa delar i en hästverksamhet är att betrakta som hobby.
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Ja, men knappast när det ligger inom en jordbruksfastighet. T ex uthyrning av boxar, det är ju den faktiska fastigheten det handlar om. Är det däremot ett fristående AB, blir det genast en hel del hårdare.
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Ja, men knappast när det ligger inom en jordbruksfastighet. T ex uthyrning av boxar, det är ju den faktiska fastigheten det handlar om. Är det däremot ett fristående AB, blir det genast en hel del hårdare.

Absolut. Men ts verkar ju inte säker på om det är en jordbruksfastighet.
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Om deklarationen anger att det är en näringsverksamhet kan vi nog vara relativt säkra på att de har rätt uppgifter.
 
Sv: hobbyverksamhet, enskild firma eller vad??

Nej, så kan det inte fungera. Jag kan inte välja att bedriva en del av företagets verksamhet som hobbyverksamhet. Allt företaget gör, måste in där. Om företaget äger bilar (som ditt företag ÄR gården) kan jag inte lägga vissa delar av bilaktiviteterna som hobbyverksamhet.

så jag ska alltså ringa IGEN till Skatteverket och säga att jag inte litar på den förre jag fick tala med där och be att få prata med någon annan? :crazy:

handläggaren på SKV sa att i och med att det inte är någon vinstdrivande verksamhet ska den inte skrivas som enskild näringsverksamhet utan som hobbyverksamhet.

Lita på SKV eller Buke... hm.

(min andra frågor angående utgifter; ska inte nedlagd tid redovisas?)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Jag har precis flyttat till en hästgård. Jag har två egna hästar (privatägda) och två inhyrda hästar som står kvar sedan förra...
2
Svar
28
· Visningar
4 614
T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 349
Senast: thevalley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka
  • Avels fråga

Hästrelaterat

  • Träna bommar
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp