Status
Stängd för vidare inlägg.

Praefatio

Trådstartare
Såg att ett svenskt företag säljer hobbles, dvs remmar som man spänner fast fram- eller bakhovarna i varandra med så att hästen inte kan gå iväg. Jag har för mig att det inte ens är tillåtet att använda i Sverige... eller är det det? Det kan väl knappast vara en accepterad metod i alla fall?

Sv: Hobbles

Som jag misstänkte. Skriver man ett mail till företaget eller anmäler man det någonstans? De tillhandahåller visserligen bara själva hobblarna (:D roligt ord) och gör ju ingenting olagligt men...

Jag hade sagt att du ska anmäla det till vart man nu anmäler djurplågeri. Det brukar ju vara länsstyrelsen. Men om det gäller i det här fallet vet jag inte.
Men ring till dom och hör. Låter ju helt horribelt. =( Elaka jävlar...

Personligen vet jag inte vad det är för skillnad och hobbla hästar mot att binda upp dom? I USA hobblar man mycket och det innebär att hästen kan röra sig lite till skillnad från när man binder upp en häst. Hästar som är vana att vara hobblade har inget problem med detta. Om man är ute i på långritter så hobblar man hästarna över natten så dom kan beta.

Jag skulle nog nöja mig med att skicka ett mail till företaget och upplysa dem om att det är förbjudet att använda hobbles i Sverige, de kanske inte vet om det. Eller så är det så att de även säljer till tex Norge, där är det inte förbjudet med hobbles.

Det är ju inte förbjudet att sälja eller köpa här i Sverige, så att anmäla företaget tror jag inte leder någon vart.

Om inte jag minns helt fel sätts hobblers (?) på hästens framben och runt hovleden. Där är hästens hud mkt tunn och de hästar som har haft sådana mkt har ofta inte bara förtjockad hud utan även skador längre in.

Jag kan nog med stor sannolikhet påstå att det inte finns några här på forumet som vet vad hobbles är och hur dom används. Man har dom bl.a för att hästen ska slippa stå uppbunden på och kunna beta. Rätt använda hobbles är helt ok. Folk tycker alltid illa om saker man inte känner till.

KL

Bara en allmän reflektion...

När jag red långritt en vecka i Norge slå släppte vi hästarna lösa i grimma, med grimskaftet hängande efter dem under pauserna. De gick runt och betade och höll sig förvånansvärt nära "sina" ryttare. Under natten stod de i provisoriska hagar, men under långluncher på dryga timmen skrittade de runt i sina grimmor utan att dra iväg.

Det var intressant tyckte jag, hade aldrig vågat släppa iväg hästis i skogen och bara tagit för givet att han skulle stanna kvar...

På mina ridresor utomlands stöter jag rätt ofta på att hobbla hästarna. Ursmart metod. Hästarna kan gå och beta men inte dra iväg. Har sett dem användas i Norge, Ungern och Mongoliet. Inga av dessa hästar hade några som helst skador på benen.

(Skador på hästben har jag barar sett i kulturer där man har som vana att tjudra dem i ett bakben)

På mina ridresor utomlands stöter jag rätt ofta på att hobbla hästarna. Ursmart metod. Hästarna kan gå och beta men inte dra iväg. Har sett dem användas i Norge, Ungern och Mongoliet. Inga av dessa hästar hade några som helst skador på benen.

(Skador på hästben har jag barar sett i kulturer där man har som vana att tjudra dem i ett bakben)
Ingen av de hästar du sett har haft några skador du kunnat se kanske vore ett riktigare sätt att uttryck saken på! Vilken kompetens har du?
PL

Accepterad metod hoppas jag det inte är i Sverige. Den enda jag hört använd det är en som då var en NH tränare (som fortfarande har kurser) med travlicens som hobblade ett sto på stallbacken. Han miste travlicensen och fick tillträdelse förbud till landets alla banor (kommer dock inte ihåg för hur lång tid men han fick inte tillbaka licensen enligt vad jag hört)

Jag kan nog med stor sannolikhet påstå att det inte finns några här på forumet som vet vad hobbles är och hur dom används. Man har dom bl.a för att hästen ska slippa stå uppbunden på och kunna beta. Rätt använda hobbles är helt ok. Folk tycker alltid illa om saker man inte känner till.

1 fel till dig för jag vet vad det är. ;)

Om man är ute i på långritter så hobblar man hästarna över natten så dom kan beta.

Vi är varje sommar iväg på ridsemester..... allt fraktas på hästrygg och vi ligger ute ca 1 vecka.... Våra hästar är aldrig hobblade.... Vad hände med provisoriska hagar som pållar kan beta i utan rep vare sig i grimma eller runt fossing?!?:confused:

Märkligt påstående:cool:

Normalt folk använder temporära hagar om man gör långa utflykter

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30