Höanalyser

Snyggve

Trådstartare
Jag vet att det finns massor av trådar om höanalyser, men jag är väl dum i huvudet då för jag förstår ändå inte :confused:

Jag har läst massor av trådar här och på olika sidor (bl.a. Analycen) om hur det går till, men jag fattar inte iaf. :o

Ska man ta lite hötussar (från olika balar) och lägga i ett kuvert och posta!? Hur lång tid dröjer det innan man får svar? Det finns ju nåt formulär man ska fylla i också, men jag har inte alla svar. Måste man veta allt? Vad spelar det för roll vilken skörd det är?

Min stallkompis tycker inte att det är nödvändigt med en höanalys, eftersom våra hästar ändå inte är några dyra tävlingshästar som behöver en perfekt foderstat. Men det tycker jag låter ganska idiotiskt, för även om de bara är skogsmullar måste de ju få i sig alla mineraler och sånt i rätt mängd. Eller har jag fel? :crazy:

Sv: Höanalyser

Du kan beställa emballage från Analycen, annars tar du tussar ur olika balar (om du inte tagit från fältet innan pressning). Klipper ner det till 1-2 liter material, lägger i en plastpåse och pressar ut luften. Ner i ett stort kuvert och skicka in tillsammans med blanketten du fyller i (vad är det du inte kan fylla i?).

Analycen brukar vara snabba, men är dyra. Mailet brukar komma dagarna efter att man skickat in.

MEN posta inte en torsdag, fredag eller lördag (vissa lådor söndag). Då blir brevet liggande och materialet kan mögla.

Sv: Höanalyser

Nja, sist jag kollade var det faktiskt 100-lappar det skilde. Däremot kostar jag gärna på dessa pengar för att få analyssvaret snabbare.

Kan naturligtvis ha ändrat sig sedan jag kollade sist, jag får numera levererat analyserat och är inte så involverad i producerandet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 373
Hästmänniskan Har lite funderingar över hur andra ser på saker och ting. Bästa sättet att få svar måste ju vara att starta en diskussion på ett forum...
Svar
14
· Visningar
1 818
Senast: Boj
·
Foder & Strö Jag tror på forskning och studier, såklart. Studierna jag hittar visar att hästar mår bra av hösilage, lika bra som på hö. Men, jag har...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
17 576
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Hejsan alla! Bukefalos forum har varit mycket till hjälp i mina undersökningar, fast kände ändå att jag var tvungen att bli medlem...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 058
Senast: Casacha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka