Höanalyser!

Sv: Höanalyser!

Önskar samma värden som förra året...
TS 53
Sbrp 49
Mj 5,2
Kvot 9,5

Lättfödda Islandshästar på lösdrift och fri tillgång på fin halm och 5kg hösilage/dag! Toppen för hästarna, fina, musklade och smala!

Fick min idag. men jag har ingen aning om det är bra eller dåligt hösilage. Har aldrig tagit analys förut. Är det nån snäll som kan tolka. Så får ni gärna skicka pm.
556673_10151602917318068_1154501521_n.jpg

För en svårfödd ok, för en lättfödd för mycket MJ per kg. Ingen katastrof alltså. Socker inte heller katastrof.

DEn bonden vi köpte av förra året har redan sålt slut på allt sitt! :-(
Usch, nu börjar jag känna lite stress över det här i år igen!

Ett perfekt hösilage för dina hästar skulle jag säga! Du kommer nog klara dig med hösilage och lite skrammel till eventuella mineraler!
Grattis! *sjukt avis*

Personligen tycker jag det blir alldeles för låg kvot, du kommer att få tillägga en hel del protein för att få upp kvoten. Men jag har själv varit med om hösilage med låg kvot och fått köpa till protein, det funkar om än inte det optimala och så blir det ju ganska dyrt.

Den kvoten skulle jag vilja ha till min häst, till min unghäst är jag jätteglad för att vi fick högre kvot, men till min ridhäst hade ditt silage varit en drömkvot.

Oj, det där höet hade jag velat ha.
Har inte fått in vårt hö ännu. Hoppas det är bättre än förra året då det var katastrofalt lite både av mj och protein.

Du behöver inte stirra dig blind på kvoten när det gäller smältbart råprotein / energi, huvudsaken är att grundbehoven är täckta. Nu kan jag inte siffrorna i huvudet och det beror förstås på hur många kilo du har tänkt fodra med per dag, men 39 g per kilo är inte alls otänkbart att du klarar att täcka proteinbehovet med utan att behöva fylla upp det med extra proteinfoder.

Det som händer om kvoten är lägre än 6, är att du riskerar att det blir för mycket energi när du har fodrat tillräckligt för att fylla grundbehovet av protein. På samma sätt som människor som sätter i sig för mycket energi, är resultatet av energiöverskott att hästen riskerar att bli lite tjock men inte skadligt på något annat sätt.

Men själva kvoten i sig är mer ett hjälpmedel i ett normalfall än ett absolut tal som måste uppfyllas till varje pris, det viktiga är att täcka minimibehoven av både energi och protein. Detta när det gäller just energi och protein då alltså, därefter får du också räkna på kalcium/fosforbehov och kvoten separat. Där ska också behoven vara fyllda, men kvoten i sig har större betydelse om den hamnar snett trots fyllda grundbehov.

Låna eller köp någon av böckerna på marknaden om hästens utfodring, så får du alla värden du behöver för att beräkna mest ändamålsenliga foderstat. Börja med att kolla din hästs behov. Sedan tar du så många kilo grovfoder du har tänkt att ge per dag och ser vad du får fram. Och så stämmer du av om något fattas med vad du har för alternativ av andra fodermedel.

Problemet är ju att om kvoten är så pass låg så får man ge en hel del hö för att fylla proteinbehovet vilket kommer innebära att hästen får i sig för mycket energi och blir tjock. Har man redan lättfödda hästar är det ju inte så kul. Tjock häst är definitivt skadligt, så det blir ett problem.

Krafft muskel, sojamjöl, potatisprotein är bra att fylla upp med.

Men nu förstår jag inte alls....

Skulle överskott av protein ge IR? Det kan väl ändå inte vara sant?

Jag är ganska nöjd med min analys. Protein och lite mineraler är enkelt att tillsätta så det viktigaste för mig är låg Mj och att sockret ligger lågt eftersom mina hästar är lättfödda.

Smältbart råprotein 33 g/kg Foder
ME (Omsättbar Energi) 6,7 MJ/kg Foder
Lysin (uppskattad) 2,3 g/kg Foder
Socker (ESC) 8,27 % Ts
Fruktan (WSC – ESC) 10,1 % Ts
Stärkelse 1,0 % Ts
Kalcium 2,69 g/kg Foder
Fosfor 1,29 g/kg Foder
Magnesium 1,07 g/kg Foder
Kalium 8,75 g/kg Foder
Natrium 0,15 g/kg Foder
Järn 49 mg/kg Foder
Zink 27 mg/kg Foder
Koppar 7 mg/kg Foder
Mangan 89 mg/kg Foder
Molybden 2,0 mg/kg Foder

Ser inte alls illa ut vid snabb överblick :)

Lite lite koppar.

Trevligt med så många analyssvar. Vilket lab är det?

Men nu förstår jag inte alls....

Skulle överskott av protein ge IR? Det kan väl ändå inte vara sant?

Nej så mena jag inte, Mistral är orolig med för mycket energi, lätt förd tjock häst (IR problem) men vill hålla protein kvot.

Folk hänger upp sig på protein, hästen dö inte om proteinet ligger lite på - siden.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
585
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
525
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama