Höanalyser!

Sv: Höanalyser!

Nu är du väl ändå ute och cyklar? Vad har protein med IR att göra?

Jag stirrar mig inte blind på proteinet men vill att det naturligtvis ska täcka hästens behov, speciellt vid pälssättning och fällning då man vanligtvis får öka protein en smula.

Däremot vill jag absolut inte ha överskott av energi och det blir det om man ska fodra upp så att proteinet täcker mha höet. Då kör jag heller med ett proteintillskott.

Man ska ju naturligtvis inte stirra sig blind på något utan läsa analysen som en helhet. Men jag tycker det är bra att kolla på kvoterna, ligger de bra brukar det vara enkelt att täcka behov utan av överskott el underskott av något. Jag har hellre överskott av protein (i grovfodret) än energi.

Du hann inte läsa sista inlägg förstå jag.

Kom ihåg du kan skapa like mycket eller mer problem med too much protein eller nåt annat ;)

USA!!
Wow, du är verkligen "Into" analyses.
You must have the most healthy horses in the country :)

Nej inte mer än många andra men det ger mer analys för mindre pengar så när jag fick möjligheten att skicka analysen till USA så tog jag självklart den.
Ja jag hoppas verkligen att mina hästar får vara friska nu. Jag har haft mer än min beskärda del av sjuka hästar tyvärr.

Nä det ska mycket till för att hästen ska dö av fel utfodring, men man måste också se till vad man har för häst. Har du en unghäst är det ytterst allvarligt om du ligger för lågt i protein. Men även på andra hästar ska ju proteinbehovet täckas, det är ju ett behov av en anledning. Ser inte alltför sällan hästar som inte släpper vinterpäls som de ska och många gånger tror jag att det är för att man ligger för lågt i protein.

Pälssättning och fällning går alltid först för hästen och då tar den allt protein till det, därför är det bra att öka lite då om man känner att man ligger på gränsen. Bara en parantes:)

Har du en dålig kvot och inte vill ligga för högt i energi då kan det bli ett rejält proteinunderskott och det är inte bra alls. Därför tycker jag att det är bättre att lägga till ett proteintillskott så jag täcker hästens behov, men var och en gör ju som de vill förstås:)

Men det skrev jag ju också om du läste mitt inlägg, att det inte är bra med för mycket tillskottsprotein, däremot är det ingen större fara om grovfodret ger ett överskott av protein faktiskt. Därför är det att föredra högre protein än högre energi.

Nej inte mer än många andra men det ger mer analys för mindre pengar så när jag fick möjligheten att skicka analysen till USA så tog jag självklart den.
Ja jag hoppas verkligen att mina hästar får vara friska nu. Jag har haft mer än min beskärda del av sjuka hästar tyvärr.

Hallo!!! Tiny!!!
Säjer du att det är biligar att skicka prov "over there" är att göra det här :eek:
Jag se från ditt tidigar tråd att det innahål en hel del!!

Vill att ALLA vill har friska hästar.

Svor päls sättning/fällning kan berör på en del andra faktor.
Mina hästars protein intag har all tid varit lite låg (utan för arbetenda hästar, dräktiga sto och föl upp till 3 år) och dom har aldrig haft non problem.

Slå in hästens vikt och den mängd hö den behöva på www.freefarm.se och se vart du hamna.

Nä jag behöver inte freefarm, jag har egna foderstatsprogram som jag har gjort i excel där jag utgår från varje individs speciella behov:)

Jag skrev inte att det var så att alla hästar led av för lite protein vid pälsbyte, men det är inget ovanligt.

snor min egen knapp :) här är (nästan) hela vår analys:

TS 68%

Per kg foder:

Smb råp: 49 g
Energi: 7 MJ
Ca 2.0 g
P 1.6 g
Mg 0.7 g
K 15.1 g

Socker (NIR) 133 g/kg TS

Fast har du överskott av protein i grovfodret ska det röra sig om ganska höga mängder för att det ska vara skadligt, däremot är det inte bra med överskott av protein i kraftfoderform som i värsta fall kan leda till Baron Gruff-sjukan. Men detta gäller alltså protein i koncentrerad form och inte det som finns i grovfodret.

å bakåt och söka "Protein Wows". dess beverken.

?????

Vet inte vad du menar men ett proteinöverskott utsöndras i urinen och ger inga skador hos hästen.

Däremot får hästen problem om proteinbehovet inte är täckt. Hästen får dålig päls- och hovkvalitet, tappar muskler och får ofta infektioner p.g.a. ett försvagat immunförsvar.

Protein används inte bara för att bygga muskler utan även hud, hovar, organ, senor, ligament, brosk och skelett. Enzymer, antikroppar, DNA/RNA, hemoglobin, cellreceptorer, cytokiner och många hormoner är proteiner. Efter vatten är protein den största beståndsdelen i alla kroppsvävnader från hjärnan ner till hovarna.

Ett energiöverskott kan hästen däremot inte göra sig av med. Det leder obenhörligen till övervikt med alla möjliga problem som följd, ökad påfrestning på senor, ligament, benstomme m.m. och inte minst risk för att utveckla IR och laminitis/fång. En fet häst är inte en glad häst!

Kl
Svaret på min analys ser ut så här, sitter vid ipaden så det ser nog lite rörigt ut. Men det är för mycket socker och för lite protein för att det ska fungera, har två grabbar som ska bygga muskler, behålla de muskler de har samt att jag inte vill ge hö med mycket socker i för fångrisken i och med lättfödd ponny samt ponny som redan haft ändring i en av hovarna. Så ska försöka övertala de jag står hos att göra plats för hö så kan jag köpa eget och hoppas att det har bättre värden för mina småttingar. Tills dess måste jag försöka få bort sockret om det går, kan man lägga blött hö i påsar? Om vattnet hälls av först? Det borde bli som hösilage typ, som ju är blött? Hur mycket av det andra försvinner i samband med blötläggningen? Jag har potatisprotein att ge men det kan jag inte ge så mycket av (ponnyerna väger 170 och 180kg, vägda på våg).

per kg foder / per kg torrsubst.
Torrsubstans 87,0 %
Energi häst 8,2 MJ 9,4 MJ
Råprotein 56 gram 64 gram
Smältbart råprot häst 25 gram 29 gram
Kalcium, Ca. 2,9 gram 3,3 gram
Fosfor, P 1,7 gram 2,0 gram
Magnesium, Mg 1,2 gram 1,4 gram
Kalium, K 13,0 gram 15,0 gram
Natrium, Na <0,4 gram <0,5 gram
Svavel, S 1,1 gram 1,3 gram
Koppar, <4,5 mg <5,2 mg
Zink, Zn 17,4 mg 20,0 mg
NDF 508 gram 584 gram
Järn, Fe 238 mg 273 mg
Mangan, Mn 78 mg 90 mg
Socker NIR 157 gram 180 gram

Jo, är inte det andra höt jag har att välj på bättre (eller om de i stallet absolut inte vill ge mig utrymme för eget hö + för halm) så kommer det bli lucern, halm och potatisprotein. Och mineraler, mineraler och diverse tillskott så de får i sig allting de behöver. Jobbigt och dyrt, men det finns inte så mycket val. Jag är glad att jag skickade in för analysen, då de andra i stallet (stallägarna) tyckte det var onödigt och kommer fodra med ögat. :banghead:

Kl
Svaret på min analys ser ut så här, sitter vid ipaden så det ser nog lite rörigt ut. Men det är för mycket socker och för lite protein för att det ska fungera, har två grabbar som ska bygga muskler, behålla de muskler de har samt att jag inte vill ge hö med mycket socker i för fångrisken i och med lättfödd ponny samt ponny som redan haft ändring i en av hovarna. Så ska försöka övertala de jag står hos att göra plats för hö så kan jag köpa eget och hoppas att det har bättre värden för mina småttingar. Tills dess måste jag försöka få bort sockret om det går, kan man lägga blött hö i påsar? Om vattnet hälls av först? Det borde bli som hösilage typ, som ju är blött? Hur mycket av det andra försvinner i samband med blötläggningen? Jag har potatisprotein att ge men det kan jag inte ge så mycket av (ponnyerna väger 170 och 180kg, vägda på våg).

per kg foder / per kg torrsubst.
Torrsubstans 87,0 %
Energi häst 8,2 MJ 9,4 MJ
Råprotein 56 gram 64 gram
Smältbart råprot häst 25 gram 29 gram
Kalcium, Ca. 2,9 gram 3,3 gram
Fosfor, P 1,7 gram 2,0 gram
Magnesium, Mg 1,2 gram 1,4 gram
Kalium, K 13,0 gram 15,0 gram
Natrium, Na <0,4 gram <0,5 gram
Svavel, S 1,1 gram 1,3 gram
Koppar, <4,5 mg <5,2 mg
Zink, Zn 17,4 mg 20,0 mg
NDF 508 gram 584 gram
Järn, Fe 238 mg 273 mg
Mangan, Mn 78 mg 90 mg
Socker NIR 157 gram 180 gram

När på dygnet är höet slaget och vilket datum?

Vet inte exakt när, men det var ju i slutet av torkan här, stallägarna fick det hemkört 18 juli och då kom två balvagnar direkt från åkern, den tredje hade varit inne på torkning innan. Den andra bonden tog sitt hö tidigare, det är den bonden jag brukar köpa. av (och alltid köpt hö av i stort sett när jag behövt köpa själv till hästar, kanin, möss och marsvin).

Tid på dygnet vet jag inte, det tror jag inte ens bonden har koll på...

Yey!
HAr fått en analys på ett hösilage som jag kan få ihop en bra foderstat på..
77% Värden per kg ts
Mj 9,9
Sbrp 51

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
585
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
525
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama