Höanalyser!

Sv: Höanalyser!

Vet inte exakt när, men det var ju i slutet av torkan här, stallägarna fick det hemkört 18 juli och då kom två balvagnar direkt från åkern, den tredje hade varit inne på torkning innan. Den andra bonden tog sitt hö tidigare, det är den bonden jag brukar köpa. av (och alltid köpt hö av i stort sett när jag behövt köpa själv till hästar, kanin, möss och marsvin).

Tid på dygnet vet jag inte, det tror jag inte ens bonden har koll på...

Det är därför det är så pass lågt i protein för att det är från mitten av juli! troligen har de slagit på em eftersom sockerhalten är så pass hö. Slår man tidig morgon efter en varm natt så blir sockret lägre! Det hade varit intressant att jämföra om du vetat när på dygnet de slog!

Alla andra som skriver sina analyser och har koll på tid på dygnet som vallen är slagen och sockerhalt skriv gärna med tiden!

Det blir 8,5kg hösilage/dag, 1kg lucern och 200gram potatis protein /dag till mina Islandshästar!
2.66Kr/kg...

äääh, glöm det tyckte väl att det var en glädjekalkyl...
Hjälper om man fyller i rätt värden!

Min analys per kg foder:
Ts 74
smbrp 30
mj 7.6
ca 3.6
p 1.6
mg 1.3
socker (nir) 166 g/kg ts
ndf (nir) 579 g/kg ts
Hösilaget plastades vid 10-11 tiden på morgonen den 8 juli. Vet inte vilken tid vallen slogs, tyvärr. Bor i Västra Götaland, Herrljunga.

Senast ändrad:

Den andra bonden slog sitt hö tidigare, tror han var ganska snabb och tog andra skörden redan i början av juli. Innan det hade varit den långa torkan, men efter regnet. Hoppas hans värden är bättre som sagt. Tills dess blir det lucern för smågrabbarna, halm har jag ingen ännu men de har gräs ute i hagen fortfarande så tugga får de göra hela dagarna ändå.

Andraskörd av torrhö i Skåne. Smrp: 96 g/kg foder och energi: 9,9 mj/kg foder, dvs kvot på 9,7. Socker: 106 g/kg TS.

Det är dessutom det grönaste, finaste och mest väldoftande hö man kan tänka sig :). Han är duktig, "min" bonde :)!

Här är min analys, vill gärna ha synpunkter från er som kan ;) Har ett frieser stoföl och en Nsv bruks valack på 2.5.

TS 75%
Smrp 70g/kg foder
mj 8,1 /kg foder
Ca 2,8 g /kg foder
fosfor 2.0 g/kg foder
mg 1.0 g /kg foder
Socker 81 g/kg ts

Är det hö eller hösilage?
För hö är det lite för blött för min smak men bra värden.

Senast ändrad:

Vad ingår i "socker"? Inkluderar det även fruktan i din analys?

Borde gå att få ner det till runt 10% om du blötlägger bra. Men blött hö får absolut inte ligga i hösäckar! Det måste ätas direkt när det tas upp ur vattnet, annars blir det dåligt.

KL

Årets skörd här hemma, norra Österlen, blev

TS 52%
Energi 5,2 MJ / kg foder
Smrp 22 gr / kg foder
Ca 1,7 gr / kg foder
P 1,4 gr / kg foder

Kvot 4,2

Kommer sakna förra årets hösilage med kvoten 7,1

KL

Vi fick analys i veckan (jag står inackorderad)

TS 63 %
Per kilo foder:
smrp 55 g/ kg TS
Energi 10 g/ kg TS
Kvot 5,5
Ca 3,0
P 2,3
Ca/P 1,3

Vad kan man tillsätta då man har riktigt dåligt med fosfor och högt Ca i höet?
Jag får inte till nån bra foderstat alls och helst vill man ju slippa köpa massa extra...
Har en paint på 6 år, ca 550 kg, normalhull/lättfödd. Rids 4 ggr/vecka, ej tävling.
Analysen visar detta per kg foder:
Ts: 84
RP:68
Smrp:38
Omsättningsbar energi:8,0
Smrp/omsättningsbar energi: 4,7
Ca:3,9
P:0,8
Mg:1,0
K: 15,9
Ca/P: 4,9

Första gången vi tar eget hö=gammal vall som stått senaste 3 åren. Innan det tgs det hö på den.
Alla verkar ha så bra analys så vad kan man göra? Köpa till bättre hö, bara några kg? Eller ge tillskott?

Finns ett preparat som heter fosforbalans om du vill sänka Ca/P-kvoten. Du kan även ge vetekli. Det innehåller både mycket protein, mycket fosfor och en del magnesium.

Hur räknar man i foderstat om man ger det där fosfor balans?
Är det nån som kan tipsa mig vem man vänder sig till om man vill ha hjälp med att räkna foderstat?
Tidigare år har jag gjort det själv men i år får jag inge bra värden och vet ej vad jag ska tillsätta/ta bort då jag vill ha fri tillgång :(
En djungel det här.

Först av allt ser du vill att få lagom med energi och protein. Du kommer behöva ge någon form av proteinfoder/tillskott. Sedan ser du vad för mineralinnehåll din foderstat hittills innehåller och först då väljer du lämpligt mineralfoder/tillskott :-)

Vad kan man tillsätta då man har riktigt dåligt med fosfor och högt Ca i höet?
Jag får inte till nån bra foderstat alls och helst vill man ju slippa köpa massa extra...
Har en paint på 6 år, ca 550 kg, normalhull/lättfödd. Rids 4 ggr/vecka, ej tävling.
Analysen visar detta per kg foder:
Ts: 84
RP:68
Smrp:38
Omsättningsbar energi:8,0
Smrp/omsättningsbar energi: 4,7
Ca:3,9
P:0,8
Mg:1,0
K: 15,9
Ca/P: 4,9

Första gången vi tar eget hö=gammal vall som stått senaste 3 åren. Innan det tgs det hö på den.
Alla verkar ha så bra analys så vad kan man göra? Köpa till bättre hö, bara några kg? Eller ge tillskott?

Krafft har ett mineralfoder som heter Miner Vit, har en Ca/P-kvot på 0.8. Det kanske räcker med det?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
585
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
525
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama