@sassiball AgriLab använder vi sen många år .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fick analysen idag på det större partiet vi fick.
När det pressades behövde vi börja fodra direkt så vi fick tag i ett mindre parti med Horsehage och är väl sådär imponerad, hästarna äter det, och värdena är okej. Men inte mer än så.
Ska börja introducera det större partiet så smått nu för att vänja in hästarna på det.
TS 79,6
OE 7,6 MJ/kg
SMRP 71 g/Kg Ts
Socker 101,2 g/Kg Ts
NDF 601,4 g/Kg Ts
Någon spontan tanke på värdena?
Tycker det ser kanon ut! Högt i energi och protein så man inte behöver ge kraftfoder, och lagom i socker och fiber. Inte helt optimalt för lättfödda tjockisar dock, om ni har några sådana. Men mycket bättre än många andra analyser i år.
Höet i stallet är som rena bakelsen tyvärr. Högt energi, lågt protein, skyhögt socker. Skeva mineralkvoter. :S
Mängden protein behöver du absolut inte oroa dig för. Protein från grovfoder är inte farligt och hästarna hanterar det väl. Det är ingen skillnad på den proteinmängden och den som de äter på betet. Dvs. den proteinmängden är vanlig på bete.Kan få köpa in foder av annan leverantör så vi har fram till juli. Dessutom fått ytterligare en häst i stallet så vi skulle behöva köpa det, men jag blir lite orolig över mängden protein...
TS 80,9
OE 7,5 MJ/kg
SMRP 127 g/Kg Ts
Socker 72,8 g/Kg Ts
NDF 500,8 g/Kg Ts
Mängden protein behöver du absolut inte oroa dig för. Protein från grovfoder är inte farligt och hästarna hanterar det väl. Det är ingen skillnad på den proteinmängden och den som de äter på betet. Dvs. den proteinmängden är vanlig på bete.
Är på jakt efter hö till min häst och har hittat ett parti som skulle räcka fram till sommaren! Vad säger ni om dessa värden? Har en normal/svårfödd häst som inte går att få i mer än 14 kg dag.
TS 84
OE 10.3 MJ/kg Ts
SMRP 111 g/Kg Ts
Socker 89 g/Kg Ts
Det är jättebra. Likvärdiga värden med lucern.Är på jakt efter hö till min häst och har hittat ett parti som skulle räcka fram till sommaren! Vad säger ni om dessa värden? Har en normal/svårfödd häst som inte går att få i mer än 14 kg dag.
TS 84
OE 10.3 MJ/kg Ts
SMRP 111 g/Kg Ts
Socker 89 g/Kg Ts
Är Agrilab inte bra?och vilket analysföretag har gjort analysen? Agrilab?
Inser hur sjukt tur jag haft med grovfodret i år, när jag ser analycer som denna som dök upp i flödet i dag:
(Ja, den är på norska, men hint: kolla socker och protein... )
Proteinet var ju verkligen men sockret har jag sett värre. Har sett många analyser där det legat på 220-250 g/kg TS. Värsta jag sett var 297 g/kg TS (alltså nästan 30% socker/kg TS!).Inser hur sjukt tur jag haft med grovfodret i år, när jag ser analycer som denna som dök upp i flödet i dag:
(Ja, den är på norska, men hint: kolla socker och protein... )