Höanalys - Bra eller dålig?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag har aldrig sett en hö-analys innan och behöver lite hjälp med att tyda vad som är bra/dåligt! :o

Fodermedlets sammansättning Per kg Per kg
och näringsvärde för häst foder torrsubstans
Torrsubstans (TS)% 75,0
Omsättningsbar energi (VOS) MJ 7,8 10,5
Råprotein gram 64 86
Smältbart råprotein gram 37,0 49
Kalcium (Ca) gram 2,0 2,7
Fosfor (P) gram 1,7 2,2
Magnesium (Mg) gram 1,1 1,4
Kalium (K) gram 9,7 12,9
Kalcium/Fosfor (Ca/P) Kvot 1,2
Svavel (S) gram 0,8 1,1
NDF gram 441 588
Aska gram 29,2 39,0

åme, jag som skrev iordning det så fint så blev det så konstigt?

Sv: Höanalys - Bra eller dålig?

Det du ska försöka få upp är protein och Ca.
Övriga värden ser "normala" ut.
// Linda

Är det hösilage eller hö??
Kolla efter värdena som är /KG FODER.
Det som är viktigast att kolla är MJ (=energimängden), Smältbart protein,
Mineralerna: Ca (=Calcium), P (=fosfor), Mg (=magnesium), + ev. Se (=selen)

Titta så analysen är gjord till HÄST och inte till kossa...? (Går att räkna om)

Finns bra foderstatsberäkningsprogram på nätet. Sök tex efter Hippocampus

Det är för häst, hösilage, fast torrt sådant.

Här är lite värden per kg.

MJ 7,8
Råprotein 64
Smältbart råprotein 37,0

Kalcium 2,0
Fosfor 1,7
Magnesium 1,1

Brukar man inte räkna med att våra marker är väldigt fattiga på selen?

Jag har svårt att förstå såna program, skulle behöva prata med en expert om vilka foder som är lämpliga. :o Hjälp.

Det är inte så svårt att förstå Hippocampus. Skriv in din häst, dess ras, ålder etc. Sen fyller du i dessa siffror på raden för grovfoder och slänger till med hur mycket du tror att du behöver ge. Sen klickar du på knappen längst ner så foderstaten räknas ut.

På nästa sida får du kommentarer, typ "Du ger för liten mängd grovfoder" eller "Du ger för mycket energi i förhållande till protein". Det finns en tabell som visar din hästs behov, och en som visar hur mycket du tillför.

Vissa saker finns inlagda med standardvärden, t.ex. havre, korn, sojamjöl etc. Vill du fodra med Krafft eller liknande går du in på hemsidorna, kollar analysrapporten och knappar in siffrorna på Eget Kraftfoder. Ju mer du sitter där och kikar och läser om foder ju enklare blir det att förstå vad som ska läggas till eller tas bort.

I ditt fall skulle protein behöva kompletteras t.ex. Vilken fodersort beror på vad du har för hästar, är de lättfödda är kanske ett koncentrat bättre, är de svårfödda kan man ta lucern där man får både MJ och protein osv.
Good luck ;)

Nordsvensken är hyfsat lättfödd, haft fång en gång för många år sedan.
Shettis är väldigt lättfödd men bara 1 1/2 år, lite bukig.
Quarter är normalfödd men just nu lite tunn efter en infektion, hon kommer dock ridas igång nu och ska ju musklas och börja tränas regelbundet i vinter.

Till de lättfödda är det bra med konc proteintillskott ex soja, potatisprotein, krafft protein, mm. Unghästen har större proteinbehov eftersom den är yngre.
Som jag skrev innan är lusern ett foder som skulle kunna passa in.

Skriv in uppgifterna för hästen i hippocampus. Skriv inte i foderna utan tryck beräkna direkt. Då får du fram behovssiffrorna.
Sen räknar du med penna o papper istället.
Men vi får inte räkna till dig här.
// Linda

Blir de tjocka av lucern? Quarter får ju det för vikten.. Vill ju inte att shettis blir fet. Kan det påverka fång på något sätt?

*nojig* :o

När man har en unghäst så får man ju höja/sänka allteftersom de växer. Och din häst verkar ju undernärd, i vart fall beskrivs den som att den har proteinbrist = bukig...så tvekar du då att göda den bara för den KAN bli fet ??? Är inte det ditt minsta bekymmer ? :confused:

Nej, de blir tjocka om de får för mycket.
Lusern är ett grovfoder o går bra även till fångisar.
Var inte rädd för att ge shettisen rätt mat. Den har ett högre proteinbehov. Utan rätt mat blir den bukig o ser tjock ut.
// Linda

När man har en unghäst så får man ju höja/sänka allteftersom de växer. Och din häst verkar ju undernärd, i vart fall beskrivs den som att den har proteinbrist = bukig...så tvekar du då att göda den bara för den KAN bli fet ??? Är inte det ditt minsta bekymmer ? :confused:
Hon är inte undernärd! Hon är inte mycket bukig, men det hänger litegrann neråt, och hon är inte tjock någon annanstans. Hon får lucern i liten mängd.

Nej, de blir tjocka om de får för mycket.
Lusern är ett grovfoder o går bra även till fångisar.
Var inte rädd för att ge shettisen rätt mat. Den har ett högre proteinbehov. Utan rätt mat blir den bukig o ser tjock ut.
// Linda
De går ju på fri tillgång så jag får försöka uppskatta hur mycket de äter, det är lätt med de stora men med Volvo (den lilla) vet jag inte riktigt.
Tänkte sätta betesreducerare på henne några timmar om dagen ev så hon inte bara glufsar i sig, så kan hon få protein i mer koncentrerad form också, som lucern då.

Jag är inne på hippocampus och knappar lite gällande quarter.
De får ju fri tillgång och hon äter med god aptit, 15 kg/dygn äter hon säkert i vinter +- några kg.

Om jag räknar på 15 kg samt lätt arbete, vikt 450 kg och normalfödd då.
Då får hon dubbelt så mycket energi som hon gör av med??
MJ Behov 64.3 Tilldelat 117.0
Även onödigt mycket protein
Pr Behov 385.7 Tilldelat 555.0
Även lite för mycket fosfor och magnesium.

För lite selen och för låg kvot mellan fosfor & kalcium?

Jag tycker det är lite svårt att förstå vad jag behöver ändra.
Antar att jag behöver hitta något mineralfoder med kalcium och selen?

Vi har bara vetehalm att få tag på som det är nu och den vill de inte äta, så kan just nu inte byta ut något hösilage heller.

Räknar nu på nordis som säkert kan äta 20kg/dag, förstår inte så mycket :angel:
Protein blir mycket mer än behov, och energin blir dubbelt upp! Mycket fosfor och magnesium.

Finns det någon expert man kan ringa om sånt här?

Senast ändrad:

Det är synd att det programmet inte skriver ut kvoten mellan protein och energi.

Ahh. Siffrorna som är per kg foder?

Isåfall blir min 4,7435.....?

Vad bör den ligga på?

6 för en normal vuxen häst. Din kvot på 4,7 betyder att ditt grovfoder innehåller relativt lite protein i jämförelse med energi. När du fått till lagom energimängd till dina hästar bör du ge nåt proteintillskott. Men det säger ju inget om hur mycket protein vers energi du ger/bör ge. Så räkna inte blint på kvoten.

Med den kvoten och de svar du får på hippocampus skulle jag hellre begränsa hösilaget än ge fritt. Jag hade gett de lättfödda så mycket att det täcker MJ behovet och TS-behovet. Sen kompletterat med proteinkoncentrat som inte tillför några mängder extra protein. Är själv väldigt förtjust i soja för det ger resultat, snabbt också. Man kan också byta lite hösilage mot lucern för att få bättre värden.

Quartern kan äta mer hösilage än de andra och gärna ligga en bit över sitt behov (mitt fullblod har ca 90 MJ i behov enligt hippocampus men jag lägger honom runt 115-120 annars tappar han när han arbetar också. Likaså protein måste han ha lååångt över behov). Men även denna måste kompletteras med protein pga kvoten i ditt hösilage, dock behöver du ju inte jaga MJ på denna som hos de andra.

Kan tillägga som jämförelse att min nordis får äta max 12-14 kg hösilage i vinter, kvot på 5,2 och MJ ligger på 6,5/kg foder. Egentligen kunde han äta ännu mindre men eftersom hösilage är blött vill jag inte ge mindre än 12 kg. Till detta måste han motioneras, helst en timma om dagen. Jag tror inte han skulle bli smällfet utan motionen men absolut gå upp i vikt, och nu har vi äntligen lyckats få ner honom i vikt. Måste också komplettera med soja till honom eftersom vi bara har 34 g smrp i hösilaget.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 087
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: Korven
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 641
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka