Höanalys - Bra eller dålig?

Sv: Höanalys - Bra eller dålig?

Vad bör en kvot ligga på?

Det beror på hästen.
Alla hästar är inte likadana. En del kräver mer energi, andra mindre.
De lättfödda hästarna behöver ju inte så mkt energi men ändå tillräckligt med proteiner så de har alltså behov av en högre kvot.

Jag räknar på energin för sig och proteinet för sig. Kvoten bryr jag mig egentligen inte om annat än när jag väljer foder.

Ok då förstår jag lite mera.
Så jag som har ett hbl sto och en lättfödd äldre ponny (blir 17) samt ett hö med kvoten 3,7 har lite att fundera på..

Ok då förstår jag lite mera.
Så jag som har ett hbl sto och en lättfödd äldre ponny (blir 17) samt ett hö med kvoten 3,7 har lite att fundera på..

Det kan man nog säga.
Ett hö med en kvot på 3,7 är nog inte ngt för ngn häst. :crazy:
Speciellet inte för en lättfödd ponny. Sedan beror det på vilka värden det har också. Men du kommer att få lägga till en hel del protein.

*suck* Jo det är lite trist med höet..
Dock är det vårt eget så jag behöver använda det. Ligger typ 30 ton på skullen. Det är av superkvalitet annars, grönt o fint, inte en droppe regn på det och eftertorkat på skullen med fläkt.
Just nu har vi bete kvar så dom går på grönt under dagarna och får hö på kvällen. Jag kompletterar med groov 125 just nu samt mineraler.
TS: 84%
Råprotein: 64 g / kg
Energi, MJ : 8,2
SmRp: 32 g / kg
Ca: 1,7
Fosfor, P: 1,7
Magnesium: 1,0
Svavel: 0,5
Kalium: 12,7

Med den kvoten och de svar du får på hippocampus skulle jag hellre begränsa hösilaget än ge fritt. Jag hade gett de lättfödda så mycket att det täcker MJ behovet och TS-behovet. Sen kompletterat med proteinkoncentrat som inte tillför några mängder extra protein. Är själv väldigt förtjust i soja för det ger resultat, snabbt också. Man kan också byta lite hösilage mot lucern för att få bättre värden.

Quartern kan äta mer hösilage än de andra och gärna ligga en bit över sitt behov (mitt fullblod har ca 90 MJ i behov enligt hippocampus men jag lägger honom runt 115-120 annars tappar han när han arbetar också. Likaså protein måste han ha lååångt över behov). Men även denna måste kompletteras med protein pga kvoten i ditt hösilage, dock behöver du ju inte jaga MJ på denna som hos de andra.

Kan tillägga som jämförelse att min nordis får äta max 12-14 kg hösilage i vinter, kvot på 5,2 och MJ ligger på 6,5/kg foder. Egentligen kunde han äta ännu mindre men eftersom hösilage är blött vill jag inte ge mindre än 12 kg. Till detta måste han motioneras, helst en timma om dagen. Jag tror inte han skulle bli smällfet utan motionen men absolut gå upp i vikt, och nu har vi äntligen lyckats få ner honom i vikt. Måste också komplettera med soja till honom eftersom vi bara har 34 g smrp i hösilaget.
Oj, tack :)

Tyvärr är det svårt att ge någon häst mycket mer än de andra. Det går ju såklart att stänga henne i egen hage några timmar om dagen, det är väl ett alternativ i såfall.

Jag har tänkt lägga något annat i höhäcken att tugga på på dagtid så får de hösilage morgon och kväll. Vi har även andra skörd som det säkert är lägre värden på, men har ingen analys på den. Kanske borde ge den istället? Den är dock bara på 8 balar så räcker ju inte så långt.

Vetehalm har vi lätt att få tag på men sambon säger att de inte äter den?

Jag har just nu "fångfodret" High fibre cubes till shettis och nordis i liten mängd.

Shettis har en betesreducerare några timmar om dagen också.

Det är olika vad de äter för halm. Mina har havrehalm som strö i år men verkar inte äta nämnvärt i det, tror mest de pillar runt och kollar om det följt med lite hö som de kan mumsa på. Så det är ju tidsfördriv snarare :) Vissa andra hästar sopar ju rent en halmad box på en natt. Vissa äter vetehalm, det är väl inte lika smakligt som havre men nära på.

Om de alla går tillsammans kan du bygga en låda för hösilaget, så iaf shettisen får begränsad tillgång. Då kan den äta genom nät längst ner, som förlänger ättiden, och de stora kan äta obegränsat uppifrån dit shettisen inte når. Kolla i tråden på foder om att förlänga ättiden, finns bild där :)

Såg att jag skrev fel i förra inlägget, ska ju så klart stå "proteinkoncentrat som inte tillför några extra mängder energi".

De har en låda med nät så de får dra ut fodret.

Tanken var att blanda halm och hösilage i lådan och ge stora hönät på kvällen och morgonen kanske, så att bara de stora når.

Vad krångligt det är allting! :D

Liknande trådar

Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 087
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej, årets analys för oss: per kg foder/ per kg torrsubstans Torrsubstans 77% /100 Råprotein 83 / 108 Smältbart...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: Korven
·
Foder & Strö Har ett sto på 5 år, är fullblod/halvblod. Hon är lite tunn enligt mig och kan behöva gå upp i kg. Hon får fri tillgång till hösilage...
Svar
8
· Visningar
2 641
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka