PrittePuff

Trådstartare
jag har hört att man inte ska ge hästen årets skörd av hö förrän i september men vet inte varför...
är det så? och i så fall varför?

Sv: HÖ!

det är rätt starkt nu när det är nyskördat.

sen kan det behövas torkas till lite, alltid bäst att förvara höet på skullen med torken/fläkten på så att luften får blåsa igenom så höet blir kruttorrt och friskt.

FrittePower skrev:
det är rätt starkt nu när det är nyskördat.

sen kan det behövas torkas till lite, alltid bäst att förvara höet på skullen med torken/fläkten på så att luften får blåsa igenom så höet blir kruttorrt och friskt.

Det har jag faktiskt aldrig hört. Om havre däremot finns det en sådan "regel".
Fanns en likadan tråd alldeles nyligen.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=580700

Senast ändrad av en moderator:

vi är bönder själva och vi kör på det här, korna får provsmaka årets skörd men vi kan inte bara ge det eftersom då blir det för starkt.
därför ger vi det inte till hästarna.

En annan sak som jag läste i en bok, tyvärr minns jag inte vilken eller om jag minns allting rätt så observera att jag är mycket osäker,

Men till saken iallafall så stod det där att när man slår gräset (speciellt trädgårdsgräs) och man får med sig giftiga blommor så "tappar" dem lukt och smak efter en tid i torka men att giftet skulle vara kvar. Detta försvinner givetvis också när det torkar ut och blir helt ofarligt.
Nu kanske detta menas med nivå smörblomma och mängd, torkväder och annat spelar ju in, Detta kanske inte ens är fakta utan bara någons fundering.
Som slutkläm hör det till saken att en torktid är nödvändig för att utesluta sånt här.

Men tar man det försiktigt och vänjer dem gradvis vid höet bör det gå vägen även för känsliga magar.
man borde forska ämnet :D

Enligt de undersökningar som gjorts förlorar inte torrhö näring (endast vitaminer)under lagring. Alltså bör det inte vara "starkare" som nyskördat än efter någon månad/år.

Jag tycker det saknar logik?

Hästen kan ju gå och beta på samma vall som höet slås ifrån och betar då hästen kort så får den hela tiden i sig högsta möjliga näringsinnehåll!

Tror inte på det nämnda förren jag får en logisk förklaring till det luddiga påståendet :p !

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 563
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama