hö värden

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Bellson_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 755
B

Bellson_

vi fick våran hö-analys nu men jag kan ingenting om sånt :angel:

något som har lust att kolla om detta är bra hö?

HÖ 1: TS 91.1 %, RP 79 g/kg ts, SMBRP. 39/g kg vara, 8.4 MJ, CA 2.7, P 2.0, MG 1.3.

HÖ 2: TS 89.0, RP 90 g/kg ts, SMBRP. 47/g kg vara, 8.2 MJ, CA 2.0, P 2.3, MG 1.2.

:bow:

Sv: hö värden

Vad ska det vara till för häst? (vilke behov har hästen?)

Själv hade jag valt bort bägge då jag genom latmaskmetoden (kvoten smrp/mj) tycker de ligger lågt i protein. Dock ligger nr 2 bättre till för oss än nr 1...

till en d-ponny i fullblodstypen som är svår att hålla i hull. hon äter hur mycket som helst :eek: men nu är hon faktist helt okej i hullet!

Nr 2 har bättre proteinvärde och kvot (gram smältbart råprotein per mj) - det skulle jag välja! Kvoten i det är 5.7 och helt okej även om man helst vill ha det över 6.

Det har en låg kalcium/fosforkvot (0.9) och du behöver ge något mineralfoder med hög kalcium/fosforkvot till det (t ex Krafft Miner Blå).

Till en svårföding skulle jag kanske också ge något kraftfoder (eller gärna lusern!) med lite högre proteinvärde än bara spannmål. T ex Kraffts Groov 125.

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 381
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 808
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 099
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har inte riktigt satt mig in i socker och NDF förr utan som så många andra endast räknat på ts, MJ Smb rp, Ca, P Mg och Ca/P kvot...
Svar
0
· Visningar
1 676
Senast: Zevs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka