Hö storbal?

Mysaan

Trådstartare
Går det att få tag i vanligt torrt hö på storbal? Eller är man tvugen att köpa småbalar á 10-12 kg?

Sv: Hö storbal?

Det går att få tag i men de har ofta väldigt dålig kvalitet. Det är lätt att de möglar inifrån.

Ja...o dammigt värre...kvalisorten är inte bra...ofta mögliga..urk
inte hästmat...inte till något djur

Jag köper hö på rundbal det är 100-150 kilo i varje bal, om det är ordentligt skördat och torkat så är det inga problem.

Jag föredrar visserligen småbals hö när det är på logen, det är lättare att hantera, men när man ska lasta upp är det väldigt smidigt, inget staplande, bara att vinscha upp;) vi ställer dem en och en och sedan halm runt, inget mögel och inget damm.

Ja, vi använder det - inga problem alls.

Vår bonde kan sin sak, riktigt torrt innan det rullas till balar och sedan torr och luftig förvaring.

Om man får problem med att det möglar inifrån, som en skrev här, beror det på att det ej var ordentligt torrt innan balning.

En fördel med storbal är att om det blir fuktpåslag utifrån vid förvaring behöver man bara slänga yttersta lagren och så är allt innanför jättefint. Om det händer och man har småbal blir det inte mycket kvar av balen när man slänger yttersta lagren.

MVH/Carina

Tack för era svar! Kommer kanske ha en häst i höst som inte kan gå på silage och skulle därför behöva storbalar att ställa ut i lösdriften.

jag köpte halvstora rundbal (180-200 kg) i vintras. det har inte varit några fel på det. Men jag lagrade på fel ställe ett tag, så det blev några som det yttersta lagret inte var bra på.

mkt enklare att hantera dessa balar om man jämför de större på 250-300kg.
de här mindre kan man rulla själv på, det hade jag problem med när jag året innan hade köpt stor-rundbal.
Klarar av att rulla upp två själv på ett vanligt släp, med hjälp av två brädor :)

förhoppningsvis får jag köpa mellanstora rundbalar även i år!

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 308
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
556
Senast: Elo
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 549
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka