Hö som luktar typ skogschampoinon

Elina8

Trådstartare
Vad är det för fel då? Jag har inte velat ge detta, för oavsett vad det är så borde det väl inte lukta så?

Jag har gjort en egen liten slutsats att det är balarna som legat högst upp och mot väggarna som luktar. De som legat inbäddade bland andra balar luktar fräsht hö och ser bra ut, därför har jag bara gett detta. Men vill ändå veta vad det kan vara för något!

Sv: Hö som luktar typ skogschampoinon

Det är fukten som gör det, kolla noga på utstickande höstrån på de ytor som är utsatta efter om du kan se mögelsporer eller så. Ser du inget är det förmodligen ingen fara. Någon annan får gärna fylla på med mer info, jag kan inte så mkt om det här.

Vi sprider alltid ett lager halm uppepå de översta balarna så tar det upp fukten och höet håller sig fräscht.

Ok, då var det som jag trodde. För det är ju bara de översta och de känns att de blivit lite fuktiga. Har inte sett något konstigt, men har inte kollat supernoga. Jag har aldig sett mögel på hö, hur ser det ut? Ser det ut som mögel på tex läder eller ost? :confused:

Ska kolla lite närmare imorgon om jag ser något. Vill ändå inte ge det höet som luktar illa, ska ändå skaffa nytt hö om en månad, så jag tar hellre det som är fräsht.

Tack för svaret!

Täck balarna med halm eller hö som inte ska användas annars är det garanterat snart mögligt.

Mögel. Hö tar fukt otroligt snabbt, och just den här svamplukten är mögel. Att du inte ser något är inte konstigt, det ska ha gått långt innan mögel syns på hö.

Täcka med halm är A & O då halm inte lika lätt tar fukt.

Hur farligt är det att ge det hö som ligger under och inte luktar eller dammar/har synligt mögel? hade detta problem ett år.kan ju vara bra att veta till en annan gång.

Är höet bra är det bra. Luktar det friskt och är torrt ger jag. Däremot har jag ett falköga, jag upplever att hö leder fukten bättre än halm, ner till kringliggande balar.

Om det luktar svamp när man slänger ner höbalar från skullen då?:confused:
Vissa balar luktar svamp, andra fräscha. Mest de balar närmast vägg/tak luktar mysko. Ligger ett lager halm/höboss på "golvet", säkert ½ m djupt. Halmen ligger på ena långsidan av halmen.
Stallägaren säger att ALLA är fräscha...:mad:

De balar som ligger "öppet" tar mest fukt och de möglar snabbt. Och det som inte luktar fräscht låter man bli att fodra med om man vill ha friska hästar...
*har sett en jättesjuk häst pga att den fodrats med mögligt hö på ridskolan där den stod*

Tack för svar. Tidigare har de haft det täck, i år har det inte varit lika bra täckt eftersom de fick in nästan dubbelt så mycket hö i år, så de hade väl inte lika lätt att packa in det, eller så trodde de väl inte att det skulle spela så stor roll.

Ska tänka på att ha extra halm att täcka mina balar med när jag byter stall och får egen höhörna.

Såg att Ameo precis svarat på min fråga om de kan bli sjuka av dåligt hö. Tack för svar.

Ok. Tar bara de som är helt fräscha till min pålle.
"Svampbalarna" slänger jag på dynghögen.

Jag kasserar alla balar som luktar svampigt/dåligt, även om man måste lukta noga för att känna lukten.

Hade såna där svampbalar i en hörna nu märkte jag. ytligt.Kollar balarna jättenoga och luktar.Vänder på dom,kollar alla ändar först.Verkar den okay öppnar jag och luktar vidare.Dom som låg närmast väggen där hade lite vitt/grönt ludd i ena kanten:crazy: blä.. Dom som ligger under är jättefina och luktar mums så dom oroar jag mig inte för.Ska bära upp lite småbalar med halm och lägga där idag.Vågar inte fodra med en bal som varit dålig i ena ändan utan slänger hela balen.Ut på gödselstan med skiten..Jag antar att detta är vanligt i gamla lador när det är så fuktiga höstar som denna..och sensommaren var regnig.Hoppas det stoppar upp nu när kylan kommer,och att kylan håller i sig så man kan slänga bort det dåliga och inte får nytt.

Tack för svar. Tidigare har de haft det täck, i år har det inte varit lika bra täckt eftersom de fick in nästan dubbelt så mycket hö i år, så de hade väl inte lika lätt att packa in det, eller så trodde de väl inte att det skulle spela så stor roll.

Ska tänka på att ha extra halm att täcka mina balar med när jag byter stall och får egen höhörna.

Såg att Ameo precis svarat på min fråga om de kan bli sjuka av dåligt hö. Tack för svar.
I förlängningen kan hästen få kroniska luftvägsproblem om den får mögligt hö att äta. Därför ska du inte ge hästen av den bal som luktar. Hellre slänga några balar än att leva med en hosthäst...

I förlängningen kan hästen få kroniska luftvägsproblem om den får mögligt hö att äta. Därför ska du inte ge hästen av den bal som luktar. Hellre slänga några balar än att leva med en hosthäst...

Skulle gissa på att det finns en hel rad mer biverkningar som inte är så roliga. Kan ju inte vara bra att äta. Som tur är så är det bara de yttre balarna, så det går bra att plocka fram dem under, kollar noga så att de luktar gott.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 721
Senast: Calmiche
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 700
Relationer Jag är livrädd för kärleksrelationer. Samtidigt längtar jag väldigt mycket efter närhet. Hur gör man? Hur vågar man släppa någon nära...
Svar
4
· Visningar
4 039
Senast: Cafer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix