Hö på rundbal?!

Sv: Hö på rundbal?!

Bara fördelar, har jag upplevt!

Enkelt -när vi har baklastare så vi inte behöver slita själva.
Alltid fri tillgång på grovfoder.
Håller bra! Den går fort åt, när vi har fem hästar som tuggar på för jämnan...

Sv: Hö på rundbal?!

Rydberg och bulwark:

Jag vet inte om det är det här Teacuptoy menade.
Men nu har jag iaf konfronterat min lilla mor.
Och hon har bokstavligt talat livslång erfarenhet av rundbalar, både hö och halm. Trots det kan hon ju ha fel...
men-
Hon berättade att om man rullar ut balen och sen låter den ligga (även om det är inomhus) så kan det bli ett tunt lager mögel uppe på. Och då pratar vi om hö som ligger länge.
Inte så att höet verkligen är mögligt, kanske ska man kalla det mugget? Men i alla fall.
Det händer då pga den lilla fukten som finns i luften..

Så nu har iaf jag fått ett litet svar:)

Skulle höet mögla om man lägger upp det, så är det i en fuktig miljö.
Småbalar blir ofta bättre eftersom de har möjlighet att svettas om de inte är riktigt torra. Rundbalar är för stora och måste därför vara riktigt torra när man pressar ihop dem.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
730
Senast: matson
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar