Hö i hagen...

AnnaJL

Trådstartare
Om man inte har möjlighet att fodra hästarna mitt på dagen kan man då lägga ut mycket hö i hagen så de klarar sig tills man kommer hem? Eller ska jag ordna någon som kommer å slänger ut hö i hagen mitt på dagen?

Mvh Anna

Sv: Hö i hagen...

Det är inte klockslaget du fodrar på utan hur länge hästarna får vara utan mat mellan målen som är det intressanta. Därmed är t ex fri tillgång (när det går att ordna) väldigt bra - och det är inte ett dugg sämre att ge en stor morgongiva som räcker långt in på dagen och skippa lunchen.

Lite lustigt är dock att ibland är man känslig för lång tid mellan fodringar på dagstid, medan man i många stall accepterar otroligt många timmar från kvällsfodring fram till morgonen.

Nja det var ju liksom inte det som var problemet utan hur man ekonomiskt/praktiskt ska lösa att vi tex måste lägga ut 15 kg hö på morgonen för att min ska få i sig 1 kg..... ska jag betala för dessa 7,5 kg istället för 1 kg? Och framför allt när det är så stor skillnad på höt? Den andre hästen blir ju oxå väldigt fet på kuppen!
Jag ger alltid mina hästar fri tillgång inne och vill även så ha det ute, men det går liksom inte, den andra hästen står o tuggar hela tiden, och äter extremt fort....

Senast ändrad:

Har man inte möjlighet att ge lunch så tycker jag att man ska lägga ut hö så att hästarna har hela dagen, dvs fri tillgång.
I början kan det bli hetsätning, om dom är van sedan innan att få små portioner ofta, men det brukar lugna ner sig efter ett tag.
Ganska snabbt ser du hur mkt dom äter och behöver inte lägga ut mer än så, så slipper det bli så mkt spill.

Vi har 5 hästar i hagen och ger 4 kg var(dvs 20 kg) på morgonen, till lunch får dom 15 kg totalt, då finns det alltid kvar morgonmat.
Dom andra is tallet taar in vid 16 tiden, min går ute tills 19 tiden. Men jag behöver aldrig ge em hö, iom att det alltid finns kvar i hagen.

Vi skulle kunna slänga ut allt på morgonen, men iom att det alltid är någon hemma så har vi gjort så att vi ger lunch, så slipper det bli så mkt nertrampat.

jag har rundbalar med hö i mina hagar så att jag slipper åka till stallet endast för att ge dom foder.
+ att magarna håller sig sysselsatta och jag har inte haft nån kolik häst eller hästar som har rymt under den period jag haft så här. *peppar peppar*

Men äter din bara 1 kg hö??
Lägg ut flera högar med hö så dom klarar sig och sedan äter dom så länge det finns kvar under efm

At man får betala för den andres högiva är ju självklart om man har dom ute i samma hage, du kan ju inte säga att det är deras som äter allt utan det kan ju vara så att det är din som äter mest ;)
Man får ta den smällen eller låta den gå i egen hage & ha sitt hö.

Fri tillgång har jag iaf - stor rundbal i hagen så kan de äta när de vill.

Jag brukar lägga ut så dom klarar sig över lunchen om jag inte hinner åka ifrån jobbet.
Lägger ut flera högar så dom kan gå runt och äta lite. :d

När jag kommer hem vid 15 brukar det alltid finnas hö kvar.
Dom går ifrån högarna när dom är mätta! (naturligt!!) :rofl: :D

Så det ska inte vara något problem att du lägger ut stora givor på mornarna!! :bow: :bow:

Jag har ett bra tips för alla er med problem med lunchning.
Det finns något som heter lunchhage:

En liten hage på 20*20 METER med en ingång. Ingången är magnetisk och är tidsstyrd.
Klockan, som du ställer in styr en magnet som är i hopkopplad med resårgrinden/staketet.
Be en elektriker om hjälp annars har jag ett bra tips i området kring Enköping.

PeWe Elektriska AB

Skriv om ni inte förstår.

Jag tycker att fri tillgång är det bästa. Jag hade det till min häst förut och det funkade jätte bra.

Tyvärr är det inte möjligt längre eftersom jag har bytt stall och i nya stallet väger man upp hö och fodrar tre ggr om dagen.

Nu har jag en överviktig häst som jämt är hungrig, förut visste han att det alltid fanns mat så det var inte en så stor grej med fodringar. Nu slänger han sig på maten och försöker äta av träden när vi rider plus att han har blivit tjock.

Ge hästarna fri tillgång på hö och bli inte orolig om de äter för mycket i början det brukar gå över när de inser att de alltid har mat.

Hej!
Jag tycker åxå att fri tillgång är bäst :bow: vi fodrar på morgonen och sedan vid tre fyra tiden och de har alltid hö i hagen. :rofl:
Vi lägger ut lika mycket hö var i hagen. :) Om den anndra hästen blir fet så får väll ägaren sänka kraftfodret kan den få i sig så mycket hö e det ju brar bra. :bump:
MVH Linnea

Om man inte har möjlighet att fodra hästarna mitt på dagen kan man då lägga ut mycket hö i hagen så de klarar sig tills man kommer hem? Eller ska jag ordna någon som kommer å slänger ut hö i hagen mitt på dagen?

Mvh Anna

En häst är precis som en hund, dvs den äter tills maten är slut. Då är hästen mätt, men hungrig igen tills den skulle ha fått mat nästa gång. Rundbal eller fixa någon som kan kasta åt hästarna hö.

Innan vi började ställa ut rundbalar så gav vi dom en rejäl frukost. Den räckte långt fram på dagen.

En häst är precis som en hund, dvs den äter tills maten är slut. Då är hästen mätt, men hungrig igen tills den skulle ha fått mat nästa gång. Rundbal eller fixa någon som kan kasta åt hästarna hö.

:confused:Hästar äter tills tuggbehovet är tillfredsställt.
Äter dina hästar tills betet är slut med?
Hästar har ingen mättnads känsla, de har inte de "sensorerna" i magen som säger att nu är det fullt.

En hund har mättnads känsla som vi människor har, mina hundar, liksom mina hästar och katter har fri tillgång på mat, de äter inte tills det är slut utan tills de är mätta/ har tillfredsställt tuggbehovet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 959
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
777
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka