hö i hagen

Sv: hö i hagen

Sett en ballösning i någon foderhäck tråd här på Buke.
Gör som en ruta in i hagen från staket räknat med en sida fri där du inte har hästar tex stallplan ev. Lastpallar i botten och fodra med rundbal eller löshö ovanpå alt. foderbord i rätt höjd där. Eftersom du har shettlands så sätt för på sidorna så kan den stora hästen äta från "höjden" och de små inte rota ut fodret. I orginalet var det "ribb plank" på tre av sidorna alltså lätt att fodra från utsidan av hagen men inte gjort för små ponnys. Om du vill att de små ska äta där måste du göra en avskärmning längre ner, skiva som blir som ett halvt V som du kan lyfta på för att fylla på foder för de små kan vara en idé, då går det även att sätta in nät där om du vill så att fodret räcker längre för de små men du har obegränsat för hästen. Sedan får du göra avskärmning högre upp så att inte ponnysarna når fodret från sidan givetvis.

Om jag någon gång kan ha rundbal eller foderbord och har mer än en häst i hagen med min så blir det en sådan här lösning om inte behoven går ihop för alla hästar/ponnys. Lätt att hålla rent också, stort plus. :)

Lycka till!

Till en sån stor häst skulle jag ta en lastpall sätta på 2 kragar sen ett lock (plywoodskiva) och sen 2 kragar till.
Då blir pallen hög men inte så djup, om man vill kan man ju lägga tyngder i de 2 nedersta kragarna för att minimera risken att den välter.
Sen får man som ngn annan skrev sätta fast kragarna ordentligt i varandra och skydda metallkanterna så de inte kan fastna...

Mitt tips var ju att skaffa en avskärmning som är hög nog för att inte kunna trampa över och lägga/hänga nätet lägre inuti, bygga upp något liknande de höhäckar som beskrivits i tråden eller egen konstruktion. Om man har skodd häst, har man oskodd kan man bara hänga näten lägre iom att risken att fastna är obefintlig i jämförelse.

Det skulle han säkert, men det är svårt då jag står inackorderad, jag har ju satt en mängd jag tar och det är ju svårt att veta hur mycket han ska ha, om jag lägger in, säg 5kg extra på kvällen, borde det räcka för honom eller ska man vräka på ännu mer?

Med haybar kan han ju också äta jättefort...men kanske ska testa igen och se om han har lugnat sig ..

Totola: Mitt problem ligger ju i att det är inne han äter som en tok, ute är det ok eftersom han gå i stor hage med gräs att pilla i!

Senast ändrad:

Hönät är inget bra, hästar ska inte äta på den höjden...

Mitt bästa tips är att göra en låda avpall + pallkragar, tillräckligt många(gissningsvis behövs 4 kragar på höjden) så att den blir så hög att shettisarna inte kommer åt hans mat i den.
Här är bild på en med två kragar
holada.jpg

Vi har liknande lösning hemma, men med 4 pålar nedslagna i marken, brädor emellan och pallar i botten, som en låda, men den går inte att välta. Fungerar bra till vårt halvblod och shettis.

Fast principen är ju densamma. En Haybar med hönätet inuti t ex, någon form av avskärmning för hovarna om hästen är skodd.
Jag lägger mina direkt på boxgolvet löst men min pålle är oskodd och ganska renlig av sig i boxen (det går lättare att få ur höet när den sitter fast, men nackdelen är såklart att hästen kan dra iväg det lite vartsomhelst - vattenhinken, bajset osv).

Senast ändrad:

Jaha nu är jag med! Det hade ju vart något! Men då måste man ju sätta fast et i botten på ngt sätt, för annars kommer han ju dra ut det ur "häcken"

det finns många lösningar som inte innebär ett hönät, där hästen kan äta i normal ställning. Orkar inte dra en massa men det finns massor med trådar och även på google, som är lätta att hitta!

Köpte haybars till mina tre för 2-3 månader sedan, till de två stona funkar det kanon! Valacken däremot kör ner huvudet och slänger ut höet, han verkar inte gilla att sticka ner huvudet i hörnan mer än nödvändigt. Givetvis rör han därefter runt och trampar ner det mesta ;( Så för honom får jag fundera vidare, de andra två är spillet som sagt minimalt.

*kl*

En liten fråga bara, är det säkert att den stora hästen förstår att HANS mat ligger i lådan så att han inte först äter tillsammans med shettisarna tills maten på marken är slut för att sedan äta resten i lådan?

Då får ju inte de små sin ranson...

Hönät är inget bra, hästar ska inte äta på den höjden...

Och inte bara det. En vän till mig vars häst åt ur hönät fastnade med underkäken. Slutade med att han bröt den.
Nej fy för hönät!! Finns bättre alternativ. Tex fixa eget nät i stål(?) där man kan göra hålen större el mindre.

Hejsan. Jag ska flytta min häst på 175 i mnk till ett stall där det står 3 shettisar och alla kommer att få gå i samma hage, så jag har en liten fråga.

Hur kan vi göra för att shettisarna INTE ska komma åt så mycket hö ifrån min häst.
För shettisarna ska absolut inte ha min hästs ranson ;P

Dom är 3 shettisar och delar på ca 6 kg/hö ute om dagen och min ska ha minst 6 själv..

Tacksam för alla tips! :)

Hej,

Jag tror inte du kommer ha några problem om inte din häst är svår född.
Du säger att din häst ska ha minst 6kg hö själv, det betyder att han kommer smaskat i sig det på ca: 1,5 - 2,5 timmar samtidigt som shettisarna som får 3 kg var kommer kämpa i sig sitt hö på betydligt längre tid. Samtidigt så har hästar en ät tid på ca: 3 timmar, så normalt (även om hästen har mat kvar) så slutar han/hon äta efter 3 timmar.. och då blir problemet kanske att det är din häst som kommer att ha ätit upp shettisarnas mat?!

Nåja, förhoppningsvis så äter alla 3 hästarna ungefär lika snabbt.. det skulle jag tro att det gör :) då får väl prova och se.. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
468
Senast: Hello
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 560
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix