hö i hagen under natten?

diabla

Trådstartare
ska ge hästen fritillgång och ska lägga ut det dagen innan och vill inte att det ska blir förstört av regn och snö.
har läst lite trådar här men förstår inte hur förvarings "lådan" ska se ut. det fanns några bidler med de funkade inte för de var säkert för gamla.

kan någon förklara lite bättre?

Sv: hö i hagen under natten?

diabla skrev:
ska ge hästen fritillgång och ska lägga ut det dagen innan och vill inte att det ska blir förstört av regn och snö.
har läst lite trådar här men förstår inte hur förvarings "lådan" ska se ut. det fanns några bidler med de funkade inte för de var säkert för gamla.

kan någon förklara lite bättre?

Jag har tyvärr inga bilder att lägga ut, men jag har fått 2 pallar o så några plankor o snickrat ihop, så att det blev en låda... det är 2 lådor som jag har till mina hästar när dom kan käka hö ur dem...
det funkar bra, men shettisen spiller rätt så mycket hö eller rättare sagt, han buffar mot hö så att dom flyger åt alla håll :D
När det regnar eller snöar, blir dom inte så förstörda, men jag brukar kratta ihop hö och sedan lägga dem i lådorna igen... jag fick dem av min mammas karl och han har såna på sitt jobb... ;)
Du kanske kan få tag på någon pall och sen göra en "hemmagjord" låda?? det funkar kanon, tycker jag....

ja, jo det kan jag. men jag vill ju ha ett tak också. (dyrt hö)
och med pallar, är det inte för "tajt" så att hästen inte får in mulen?

åhh, ett dilemma.

fast man kanske kan lägga ihop två pallar i ett V och sen läga några plankor över?

Vi lade höet med Ikea-påsar över bara över natten! ;) (man får lägga nån tung sten på påsen så den inte flyger iväg vid blåst)

diabla skrev:
ja, jo det kan jag. men jag vill ju ha ett tak också. (dyrt hö)
och med pallar, är det inte för "tajt" så att hästen inte får in mulen?

åhh, ett dilemma.

öhhh....tak...okej, då är det väl inga problem och bygga eget?? ;)
här har man oxå tänkt göra tak över höhäck, så inte hö hinner bli för dåligt....men det är ju bra om man använder lite fantasin :banana:

carolrita, jag förstod inte riktigt ditt inlägg? vad det ironi eller vad?

jag tycker att det är svårt att göra med ett tak.

hur har du tänkt göra?

jag jobbar som receptionist på ett bygg företag, och dom ska hjälpa mig, men jag måste ha nån sorts ritning först.

har du tänkt använda pallar eller spika lite själv?

Men om du har sådan eminent hjälp tycker jag du ska försöka göra en riktig höhäck, kanske i typ med de som rådjur/får har. I min länk fanns/finns det en del hemmabyggen som jag tyckte såg fina ut.

Varför kan du inte lägga ut höet på morgonen då? Packa det i säckar dagen innan och bär med dom när du släpper ut, eller lägg dom utanför hagen på kvällen,kanske under något träd eller annat skydd.

för att jag jobbar på dagarna och stallet tar ut en extra avgift om dom ska fodra.

sen så kan det ju regna under dagen och då blir det dåligt.

sen så vill jag itne att hon ska äta från marken,(väldigt dålig hage med mycket lera och grus)

Jaha, vad synd. Hos mig skulle det inte fungera att lägga ut dagen innan eftersom vi har mycket älg och rådjur som springer i hagarna på nätterna. De kanske inte äter så stor mängd, men de tar sönder staketen.
Borde ju gå att bygga nåt bra, men jag skulle akta mig för lastpallar och kragar då de brukar innehålla många stora spikar.

Mizz! kan inte du lägga ut en ny bild på din som du byggde, för den funkar inte i den gamla tråden?

hur ser en pall-krage ut? nån som har bild? vad är det för nått?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 830
Senast: Scata
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 268
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar