Hö i hagen- en tjockis och en smalis!

fruL

Trådstartare
Någon som har samma problem, ett svårfött fullblod som behöver äta dygnet runt och en shetlandskorsning som behöver äta tre höstrån om dagen.
Fullblodet har, sen jag köpte henne för tre år sedan i princip stått på fri tillgång på hö.
Shettiskorsningen har vi lånat nu i höst när vi flyttade ut till vår lilla gård som sällskap till fullblodet och något som barnen kan lära sig rida på.
Det STORA problemet är ju nu hur man fodrar hästarna i hagen!
Jag har gjort så att jag fodrar ca 10kg ute i slow feedingnätet och fullblodet får ca 5-6kg inne över natten. Shettisen får 10höstrån inne.
Känner inte att detta är optimalt alls då shettisen äter mycket mer än hon behöver ute på dagtid, mat som fullblodet egentligen behöver och jag skulle vilja ge shettisen mer på natten så att hon har att göra men hon har ju ätit mer än hon behöver under dagen.
Fler med detta problem? Tips?
Vill inte dela på dem heller eftersom de bara är två stycken....
Mycket tacksam för tips angående detta.

Sv: Hö i hagen- en tjockis och en smalis!

Min shettis går på fri tillgång i hönät, fast just nu med hel bal, och hon motioneras. Så hon håller då vikten bra iallafall.

Dom behöver ju motion som alla andra hästar, ut och promenera/jogga, köra eller rida. Då klarar dom oftast vikten väldigt bra.

Om du ger den "10 höstrån" inne så hoppas jag den har halm också?
Dom behöver tugga och ska absolut inte stå utan större delen av natten.

Det är ofta ett problem med utfodring shettisar men då är det ofta bristen på motion som är boven. Vore kanske bra med ett "dåligt" hö i hönät, och motion på det.

Det är klart att hon rids men det blir ju inte så mycket som det behövs i förhållande till hur mycket hon äter...suck...

Hej!

Jag vet folk som fodrar sina stora hästar på foderbord dit shettisen inte når (med kanter, annar har man snabbt en shettis PÅ foderbordet). Hästarna spiller ju alltid så shettisen brukar få vad den behöver i de stora hästarnas "rester".

Kanske kan det funka? Annars får du börja ta med ponnyn som handhäst när du rider så får den mer motion :-)

/Lavinia

Jag har löst det precis så som Lavinia skriver om.

Jag har pallkragar i lagom höjd så att de stora kan äta men att shettisen inte når. Shettisen har att göra med att rensa spill runt kragarna och är då sysselsatt och har lite att gnaga på. Det brukar bli alldeles lagom tilldelning.

Det är dock viktigt att inte ha några kanter som går att klättra på om man bygger något eget. Med kragarna blir det inga kanter.

Fungerar utmärkt hos oss!

Hej!

Jag vet folk som fodrar sina stora hästar på foderbord dit shettisen inte når (med kanter, annar har man snabbt en shettis PÅ foderbordet). Hästarna spiller ju alltid så shettisen brukar få vad den behöver i de stora hästarnas "rester".

Kanske kan det funka? Annars får du börja ta med ponnyn som handhäst när du rider så får den mer motion :-)

/Lavinia

Det var mitt förslag också, fodra den stora så att shettisen inte når utan bara kommer åt spillet. Sen är det ju aldrig en dum idé att motionera ponnyn mer.. som handhäst, i töm, körning osv även om den rids. Kanske du kan hitta en intresserad medryttare eller kusk om du själv inte hinner med?

Tack för svar!
Har också funderat på att fodra i hög höjd men tyvärr funkar inte det då taket på vindskyddet där jag fodrar är för lågt!
Det är ju en shettiskorsning så hon är högre än en shettis och når botten av nätet i vindskyddet...
Kan ju i och för sig fodra utanför vindskyddet...

Eller motionera?
Som någon sa, leta efter medryttare?
Bara för att hästen är liten ska den ju inte behöva vara fet.

Eller motionera?
Som någon sa, leta efter medryttare?
Bara för att hästen är liten ska den ju inte behöva vara fet.

Fy vad otrevligt. Ts har ju skapat tråden för att hon inte vill ha en fet ponny.
Det ska alltid komma någon med snorkiga kommentarer ang. uppenbara saker.

Och NEJ, man kan inte alltid motionera tillräckligt mycket för att kompensera att en häst vräker i sig mat dagarna i ända. Inte ens när min ponny var i toppkondition och reds mycket kunde hon gå på fri tillgång utan att bli rund.

håller med IW, dessutom säger ju TS att ponnyn rids. (Även om jag själv föreslog lite mer motion ändå, men det är som sagt aldrig fel... om man bara har ork och tid och möjlighet.)

TS - aha ja då är det svårare... det får ju inte bli för högt för fullblodet heller. Skulle det fungera att dela på dem under vissa perioder/tider under dagarna? Svårt när det är den lilla som behöver begränsas, då funkar ju inte riktigt creep-feeding heller...

Tack för ert försvar!!!
Shettisen motioneras!!!!! Hon är både med som handhäst och rids sporadiskt på banan men visst skulle hon kunna röra sig mer men tiden finns inte till det.
Som sagt ville ha tips om foder så att hon inte äter upp fullblodets mat när hon inte behöver!
Ska försöka fodra utanför vindskyddet och se om det funkar.

Vilken av dem är högst i rang? Kanske skulle hjälpa lite att ge fullblodet bra hö i ett nät med större maskor och shetisen halm/hö i ett med 2-3 cm rutor i nätet. Förutsätter förstås att fullblodet "försvarar" sitt nät och det kanske ändå inte funkar tillräckligt.... :-/

Självklart kan man inte alltid motionera tillräckligt själv, då är det en bra idé att skaffa en medryttare.
Hästen får röra på sig och en glad kille eller tjej får en medryttarhäst.
Förstår inte hur det var otrevligt sagt?
Ts har redan fårr tips med maten.

Ja blir mest bara nyfiken på om du har provat att ha fri tillgång till båda? Ja, det låter kanske galet men faktum är att min erfarenhet visar att shettisarna slutar vräka i sig mat när tillgången ökar. Mina shettisar har fri tillgång till bra grovfoder i hagen på vinterhalvåret och de brukar faktiskt ändå tappa sitt beteshull över vintern... Trots att de motioneras minimalt.
hohack2.jpg

Har du bra värden i hösilaget så kanske du kan servera halm inne på kvällarna?
(fast mina kräsna shetisar bara blänger på mig om jag serverar dem halm - "menar du att vi ska ÄTA det där????"...)

Här fungerar det inte på shettisarna. En har dock fått fri tillgång på hö och halm dygnet om i finmaskigt hönät.
Den har gått ner i vikt men är fortfarande rund. Den som går på fri tillgång är tjock.

Inte för att vara fräck men shettisarna på din bild ser ut att vara ganska runda om magen.

Inte för att vara fräck men shettisarna på din bild ser ut att vara ganska runda om magen.
jag har inte sagt att de är smala, bara att de har tappat sitt extra beteshull under vintern trots fri tillgång.
De ÄR runda och goa och jag vill ha dem såna.

Den bilden är för övrigt många år gammal, men de utfodras fortfarande på samma sätt. OM jag inte minns helt galet så är bilden dessutom tagen ganska tidigt på hösten, när beteshullet fortfarande fanns kvar.

Låda med tillräckligt höga kanter så inte shettisen när ner men fullblodet gör?

Förmodligen är den väl tillräckligt smart att stjäla lite mat ur munnen eller det fullblodet tappar.

Du har inte möjlighet att skaffa ett hö med mindre energi till shettisen?

Jag har lite samma problem som du. Ett dräktigt sto som går ihop med två andra som inte behöver alls lika mycket som den dräktiga. Jag har löst det så att jag har två olika hö. På kvällen får det dräktiga stoet av sitt hö och fodringarna jag gör i hagen får alla helt enkelt äta utav det andra höet som har lägre energiinnehåll. Men det funkar faktiskt :)

Du ska inte fodra högt, utan ha kanter som den stora "stoppar" ner huvudet i, alltså som en balja...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 376
Senast: CFrisk
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 908
Senast: Lingon
·
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 161
Senast: ako
·
Foder & Strö Hur löser man fodringar? Det finns möjlighet att dela av så att de har varsin hage, men det undviker jag helst. Nu när det är bete är...
2
Svar
21
· Visningar
2 112
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar