Hö/Hösilage?

K

klaraN

Jag har hört att det är bättre att utfodra med hösilage på vintern, eftersom det håller sig längre, och hö på våren och hösten. men hur ska man förvara en bal? jag läste nån stans att man ska ha den utomhus, men under tak, så inget regn kommer in..... ? förvirrad :crazy:
också vet jag ju att man absolut inte bara ska byta från ett foder till ett annat.. altså om man ska byta från hö till hösilage, bör man blanda båda i ungefär två veckor....jamen samma sak som med bete ungefär... trappa ner på kraftfodret och ridningen i och samma takt... ungefär.
meen om vi säger att jag skulle skaffa foderhäst och förre hästägaren gav hästen hö, och jag har hösilage... blir hästen jätte sjuk om jag bara byter direkt till hösilage då? måste jag typ köpa in vanligtt höö... get it?? hmm... sånt där med foder är knepigt

Sv: Hö/Hösilage?

En oöppnad bal kan stå ute, men är den öppnad bör den stå under tak, antingen ute eller inne.
Det bästa är förstås om man kan få med ett par balar hö från förra stället där hästen stod, går inte det så är det inte mycket att göra åt. Hästen blir kanske lite lös i magen vid bytet, mer än så brukar det inte vara om man inte har otur.

Okej!
men om man köper en bal med hösilage.... hur länge kan man använda den? altså det är inte så att den måste vara slut inom en viss tid? jag har också hört att hästar kan få botulism av hösilage?
men nu ska vi se om jag förstått: jag kan altså förvara balen utomhus (under tak) på vintern...? men jag läste någonstans att om hösilaget har under 50% torrsubstans kan det ju tydligen frysa? sen läste jag nån annanstans att torrsubstansen bör ligga på ca 40 procent??

Det finns många olika åsikter om hur länge en öppnad bale håller sig, ;) och många trådar på forumet om detta. Är det minusgrader brukar jag räkna med åtminstone en vecka, ju varmare det är ute desto kortare tid.
En ts-halt på 40% är lite väl blött för min del, det är i regel ensilage som är tänkt för kor som är så blött. Runt 60% tycker jag är lagom. Om det skulle frysa så tinar det rätt snabbt, och jag har aldrig haft bekymmer med det.
Botulism finns det ännu fler gamla trådar om, sök litegrann så kommer du att hitta massa info om det. Men jo, de kan få botulism om hösilaget är förorenat.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 583
Senast: moonstruck
·
Anläggning Funderar på uteboxar under stort, utskjutande tak (kanske 4 meter?) och då uppkom frågan om man kanske kan förvara något strö/foder...
Svar
4
· Visningar
2 532
Foder & Strö Kikar runt lite bland lev. av grovfoder och fick ett ganska bra pris från en bonde. TS på det ligger på 60. Jag funderar lite. Våra...
Svar
9
· Visningar
1 500
Senast: hästig
·
H
Foder & Strö Jag har bytt stall på min häst och på det nya stället ingår foder och strö, men det är hösilage som ingår och min häst har tidigare ätit...
Svar
1
· Visningar
646
Senast: marti130
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer