hö/hösilage/ensilage

lethal_smile

Trådstartare
Hej! :)

jag undrar hur mycket hö/hösilage/ensilage din(a) häst(ar) får per dag..

själv ger jag min halvblodsvalack 13 kg/dag

Sv: hö/hösilage/ensilage

I stort sett fri tillgång. issar att det blir runt 15-20 kg hösilage om dagen.. Dock är ts 80, så det är väldigt nära hö.

13kg av vad?

Mina får torrhö just nu, ska snart gå över till hösilage
Idag får shettisarna ca 5kg hö o araberna ca 8 kg, när jag sen går över till hösilage kommer dom nog få det dubbla ungefär lite beroende på ts halten

jag ger till mitt fullblod(23år)
10-kg per dag sen men nu äter dom gräs på morgonen o dagarna för dom äter inte höet i hagen dom vill hellre ha gräs.
men hon äter ca 4kg om daagen nu.
och den andra får 7kg om dagen men det är samma där äyter gräs på dagarna.och ca 3kg på natten /kvällen

Mitt fullblod äter idagsläget 19kg hösilage (ts 61)/dygn.

Mina hästar får 10kg torrt och fint hösilage var per dag. Detta står dom sig mycket bra på. :D

Ts 60%, begränsad giva

Arabvalacken 12 kg
Welshåringen 10 - 11 kg
Fullblodsvalacken 12 kg (vill gärna han äter mer, vi jobbar på det)

Förra fbldonnan åt 16 kg/dag, även det på begränsad tillgång.

De får 6 kg av givan ute i hagen uppdelat i 2 kg:s portioner, resten inne nattetid.

13kg av vad?

Mina får torrhö just nu, ska snart gå över till hösilage
Idag får shettisarna ca 5kg hö o araberna ca 8 kg, när jag sen går över till hösilage kommer dom nog få det dubbla ungefär lite beroende på ts halten

hösilage.. inte så torrt och inte så blött

Just nu 6 kg hösilage, men när vi börjar ge i hagen så kommer de att få runt det dubbla. Som det är nu äter de inte upp mer än det som ges.

Mina 2 halvblod får fri tillgån på torrt hösilage. Det blir ca 20-25 kg om dagen!

Om jag skulle ge så mycket till min så skulle han rulla fram som en köttbulle. :crazy: :angel:

mitt sto får 8 kg hö/dag. Hon är så lättfödd att det inte går att ge mera. På vintern när det är kallt blir det lite mera + lite halm att tugga på.

i vanliga fall får hon 11 kg under uppstallningsperioden. Denna vintern har hon fallit ur så, pga skador, hon har inte fått jobba o röra sig som vanligt, så nu har hon ca 18 kg om dagen

Min tösabit får 5 kg hö och 21 kg hösilage(ts 55%) /dygn. Dessutom står hon på halm i boxen om nu mot förmodan det andra skulle ta slut.

Engelskt Fullblod, 159cm hög. Väger i odräktigt tillstånd 525 kg ca.Lite mer nu dock med bebis i magen (månad 8):love:

Nordisen och ena halvblodet som bägge rids får 8-9 kg hö per dygn, Lille travaren (liten kropp som i nätt ponny typ) får 7 kg hö, andra halvblodet får 8 kg hö. Sedan äter de halm också, både ute och inne.

De kan inte få mer hö då det är mkt näringsrikt (MJ 8,6 och Smrp 70), travaren och halvblodet som bägge är i vila och enbart äter hö, är inte magra direkt (ej feta men har gott hull).

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: matson
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
941
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 087
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka