Hö funderingar

Svar nej. Jag uppskattar via volym ungefär hur mycket det räcker till. Tar in löshö.

Förr i tiden, när jag stod i stall som tog in hö så uppskattade de efter mängden balar. Balmaskinen gjorde balar på 11-15kg*, så de brukade överslagsräkna på 13 gånger antalet balar.

* förutom en gång, då den ballade ur och började göra 35kgs.....

Förr i tiden, när jag stod i stall som tog in hö så uppskattade de efter mängden balar. Balmaskinen gjorde balar på 11-15kg*, så de brukade överslagsräkna på 13 gånger antalet balar.

* förutom en gång, då den ballade ur och började göra 35kgs.....
Så gjorde vi också när jag var med och tog hö på Hedenhös tid. Det fanns ett räkneverk på pressen, så hade man ett hum om vad varje bal vägde och kollade till räknaren då och då så den inte ballade ur så hade man rätt bra koll. Finns ingen räknare hade jag nog även räknat hur många balar det är på ett lass ungefär och räknat antalet lass. Det är lite jobbigt att hålla antalet balar helt i huvudet när man samtidigt står och lastar eller kör traktorn. 😁

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 428
Senast: Reville
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 804
Senast: Görel
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
637
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar