Hö först, kraft sen?

J

JN84

Nu har det plötsligt dykt upp en ny regel i stallet, att hästarna vid fodringarna måste få sitt hö först att mumsa på en stund innan kraften läggs in till dem. Annars är det kolikrisk.

Hur gör ni andra?

Sv: Hö först, kraft sen?

Eftersom att våra hästar har hö hela tiden så spelar det ingen roll, dom har alltid "nyss ätit" antingen av natthöet eller av höet i hagen. Annars har jag hört att det är risk för kolilk (och även fång) om dom får kraftfoder i en tom mage. Därför ger de flesta hö före kraft.

Ja risken finns även för foderstrupsförstoppning om hästen får kraftfodret före grovfodret.

Om man ger hästen grovfodret ungefär 15 min innan kraftfodret så har hästen hunnit få igång salivproduktionen som sedan gör det lättare för kraftfodret att sväljas ner.

Ger man en häst tex torr havre eller pelletsfoder innan höet så kan det lätt bli att fodret fastnar i halsen då den kastar i sig fodret fortare än om man jämför med höet. Saliven hinner inte komma och maten sväljs då ner relativt torr och kan fastna.

Jag har själv inte varit med om det men man kan läsa många här på forumet som tyvärr har haft den erfarenheten.

Själv ger jag mina lite hö direkt jag kommer in i stallet på morgonen dels av skriven anledning men oxå för att dom inte ska klättra på boxväggen för att få komma ut:crazy:

Fast det är inte mycket dom äter ändå av höet utan dom står och väntar på den goda maten ska komma.
Nu blandar jag med betfor och har det väldigt blött så det hjälper ju till att skjutsa ner maten.

Men, är det ett problem att ge era hästar höet före kraftfodret?
Tycker annars att det var en bra regel.

Vi har på samma sätt i vårat stall. Tycker det är bra eftersom hästarna varvar ner lite medan de äter höet och inte hetsäter kraften.

Fullblodet ger jag alltid kraften direkt eftersom han gärna nobbar mat. Han hetsäter inte och går gärna fram och tillbaka från höet till kraften.

I vårt stall lägger vi in all mat samtidigt... och då väljer hästarna aoutomatiskt att äta upp krafften först! nu vart jag ju lite orolig... :confused: :crazy:

Jag ger bara en utav mina hästar kraft och oftast brukar jag låta henne äta hö ute med kompisarna en stund innan jag tar in henne. Men hon äter så långsamt och lugnt i vilket fall som helst. Oavsett om det gäller kraft eller hö - jätteduktig tjej. Men jag håller nog med de flesta här, varför ta risken? Lika bra att hästen får en tuss hö innan så tarmarna kommer igång och hästen varvar ner.

Självklart grovfoder först!

Det är inte alls lika torrt, och sätter igång hästens saliv, så att de sedan kan smälta och ta åt sig kraftfodret lättare. Det är ganska vanligt förekommande att känsliga hästar får kolik om t.ex. det första fodret de får på morgonen är kraftfoder. Då har magen inte arbetat på ett tag, och de är "torra" i munnen. Då kan det även förekomma foderstrupsförstoppning om hästen dessutom är extra glupsk.:banana:

precis rätt,

hästens salivproduktion kommer igång när hästen får tugga på grovfodret, kraftfodret brukar hästarna inte tugga lika mycket på och kan inte riktigt sätta igång salivproduktionen med det. Den torra konsistensen på kraftfodret bidrar även det till ökad risk för foderstrupsförstoppning..

allmänt råd till alla som ger kraftfoder före/samtidigt: blöt kraftfodret! oavsett om det är spannmål, müsli eller pellets!

En människa producerar magsyra när man tuggar, men en häst producerar magsyra hela tiden. Så för att en häst ska slippa ha magsår så SKA den ha tillgång till någon typ av mat hela tiden. Vilket gör att du kan ge din häst kraftfoder när som helst för den är aldrig "torr i munnen".

På kvällen får dem oftast hö först och sen krafften. Det beror lite på vem som fodrar. Jag ger iallafall hö först, av samma anledning som de andra skrivit.
Ibland när jag fodrar kan jag även ge hö, sedan ut och rida, och ger kraften när jag kommer tillbaka. Dock får ju min egen häst hö och krafft närmare inpå varandra då, men brukar iaf ge hö, och sen fixa det sista i stallet, plocka undan efter mig och så, innan jag ger henne krafften.
Dock får dem tyvärr krafften först vid morgonfodring, eftersom dem får hö ute i hagen. Eftersom många fodrar innan jobbet så är det inte så många som skulle ha tid att låta dem stå inne och äta hö först (kollektivstall)..

skulle vilja att hästarna får höet först men vi har det inte så...
Men brukar göra så att efter jag ridit så får hon sitt hö och så väntar jag 15 min sen får hon sin kraft.

Man ska ge höet innan då hästarna måste få igång salivet,

Vi ger ALLTID hö först! Efter att hästarna fått hö så väntar man 15 minuter innan dom får kraft. Jag skulle aldrig ställa mig i ett stall där man inte gjorde så. Då förebygger man ju också risken för foderstrupsförstoppning!

Hö skall ges först. I mitt stall är det tyvärr så att de får rubbet samtidigt. Därför får min häst någorlunda uppblött foder, eftersom jag inte alltid kan vara där och reglera så att han får höet först.
När jag fodrar, ger jag alltid höet först.

Anledningarna har räknats upp av tidigare personer. :)

Tyvärr är det lite si och så med det i vårat stall, trots att jag påpekat att det både vore bättre för hästarnas magar och att det blir mycket lugnare i stallet under utfodringarna om man ger höet först.

Jag ger alltid lusern tillsammans med kraftfodret för att ge lite mer tuggmotstånd, och när jag fodrar så delar jag ut hö innan jag städar stallet för kvällen och så ger jag kraftfodret precis innan jag går.

Då blir det lugnt och skönt och ingen häst slamrar i väggarna och surar på sin granne...:angel:

Alltid hö först, av de anledningar som redan räknats upp.

Sen finns ytterligare en fördel att de inte får kraft direkt de kommer in på kvällen, då får de ingen anledning att vilja rusa in från hagen. Hjälpte till i ett stall en gång där kraften alltid lades i krubborna före insläpp...gissa om pållarna var bråkiga att leda in :crazy:

Jag utfodrar mina hästar med fibergi som innehåller hackelse så de behöver egentligen inte hö innan då hackelse sätter igång magen men jag har stått i ett stall där det var regel att ge hö innan kraftfoder, ändå hade de ett mål där de gav endast kraftfoder, dubbelmoral??:smirk:
De flesta jag känner, eller faktiskt alla, ger kraftfoder för att få lugn på hästarna å sedan slänger de in höet medan hästarna äter kraften.

En människa producerar magsyra när man tuggar, men en häst producerar magsyra hela tiden. Så för att en häst ska slippa ha magsår så SKA den ha tillgång till någon typ av mat hela tiden. Vilket gör att du kan ge din häst kraftfoder när som helst för den är aldrig "torr i munnen".
du borde skicka din häst till naturhistoriska muséet om den producerar magsyra i munnen :idea:
salivproduktionen är inte igång hela tiden, den kommer igång när hästen tuggar, och lätttugggat kraftfoder behölver inte tuggas så mycket så hästens salivproduktion hinner inte komma igång innan hästen sväljer = ökad risk för foderstrupsförstoppning pga för torr massa som sväljs..

och enligt forskare bör hästen inte gå utan foder att tugga på mer än 10 timmar, för efter 10 timmar slutar magsaften att produceras och sätts igång igen när hästen tuggar återigen.. så lämpligen bör man utfodra hästarna minst 3 ggr om dagen om de inte går på fri tillgång eller ges mycket stora givor 2 ggr/dag som räcker i minst 2 timmar..

Senast ändrad av en moderator:

Vare sig hästar eller människor producerar magsyra i munnen. Skulle vara väldigt obekvämt med saltsyra i munnen som ju är det vi människor har i magsäcken bland annat!

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 020
Senast: Efwa
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka