Hö eller hösilage?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare linder
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 4 568
L

linder

Hej!
Jag undrar om någon kan rekommendera mig vilket som är att föredra - hö eller hösilage (om man bortser från respektive analysvärde)? Jag är också tacksam för tips om hur man kan hålla höet/hösilaget så fräscht som möjligt när man utfodrar med detta i hagen.

Sv: Hö eller hösilage?

Har själv inte nog stort utrymme att förvara hö för hela vintern, därför kör jag mest på hösilage & köper in lite hö.Tycker silaget är lättast att förvara då de kan stå ute.
Däremot ska man enligt mej ha minst 4 hästar om man ska utfodra med hösilage då detta behöver förbrukas inom ett visst antal dagar.

Silage kan förvaras ute, man slipper ha stora foderutrymmen. Hö blir snabbt dåligt vid fel förvaring (här i Skåne är det i princip omöjligt att hålla hö fräscht utan att jobba som ett svin med täckande eller ha en schysst skulltork gåendes).

Beroende på balstorlek kan det vara snärjigt att hålla balen fräsch när man väl öppnat den, vi har två hästar och de klarar fint en bal på 170 kg innan den blir kass.

Vi tar in balen så den hinner tina nu vintertid (in på kvällen, öppnar på morgonen) de gånger vi får ta in ny bal. Vår leverantör är superseriös och har analys, bra kunskap och mycket få dåliga balar. Priset är bra i förhållande till kvalitén och vi får bra leveransvillkor.

Därför har vi valt hösilage.

Själv föredrar jag silage eftersom jag har många hästar.

- med silage är att det är svårt att hantera storbalarna utan traktor o att man behöver förbruka en bal snabbt så den inte blir dålig.

Hö fodrar jag med tills det blir tillräckligt kallt för o öppna en silagebal, iår har hö tiden varit lång o kostsam.

Silaget betalar jag bara 250kr/bal för o hö är så mkt dyrare.

Hösilaget måste ju ätas upp på några dagar bara, kan ju vara såvrt ifall det är ett litet stall. Hösilaget är ju blötare än höet och brukar inte vara speciellt dammigt (inte i mitt stall iaf). Personligen tkr jag hösilaget ser godare och saftigare ut :D vet hästar som först ätit hö men sedan gått över till hösilage och då ville de inte ha mer sen ;)

Jag föredrar hösilage.
Fräschare, dammfritt, lättare att förvara som många skrev här tidigare. Det är oftast bättre värden på hösilage än hö.

Min pålle föredrar defenitivt hösilage. :banana:

Nja, att hästen föredrar hösilage tror jag nog. Det är dock inte alltid hästarna föredrar hösilaget. Höet vi köpte in i somras kommer från min fodervärd. Hon fodrar med hösilage. Lite av höet hade blandats med halmen och hon berättade att båda hästarna letar igenom boxen minutiöst för att hitta de få strån som kommit det. När de ätit upp detta äter de hösilage.

Jag tillhör de som använder hö. Har gjort det sedan urminnes tider och har faktiskt, trots att jag bor i Skåne, inte haft några problem med mögel.

Vad jag vänder mig mot är att det oftast skulle vara bättre värden på hösilage än hö. Det tycker jag inte stämmer. Beror på vilken vall, när det är skördat etc.

Mitt skäl för att använda hö är dels åtgången. Sedan tycker jag och har alltid tyckt att hösilage luktar skit.

Glömde ett annat, ännu viktigare skäl. Mina gamlingar får diarré av hösilage.

Hej!
Jag undrar om någon kan rekommendera mig vilket som är att föredra - hö eller hösilage (om man bortser från respektive analysvärde)? Jag är också tacksam för tips om hur man kan hålla höet/hösilaget så fräscht som möjligt när man utfodrar med detta i hagen.

Jag föredrar hö, helt klart.

Fördelar:
  • smidig hantering, tidsbesparande
  • man slipper obehagliga överraskningar i form av döda sorkar etc (åtminstone i det höet jag har)
  • man slipper all den där :devil:-plasten

Nackdelar:
  • svårare att lagra
  • dyrare

Jag har en foderhäck i hagen som är stor nog att hästarna kan samsas runt den.

Dyrare behöver det faktiskt inte heller bli. Får man tag på ett hö med riktigt bra värden så kan det bli billigare. I alla fall är det så för oss. Men vi har en bonde som tar riktigt lågt pris. Betydligt lägre än Glocalnet:D

Föredrar hö...

Fördelar med hö:

Enkel hantering. Silage måste hanteras maskinellt om det ska vara nån mening med att hålla på med eländet vilket är svårt i gammla stall som är byggda för 1800-talsteknologi.

Hållbarhet på öppnad förpackning. Silagebalarna måste ätas upp på några dar.

Lätt att se kvalitet. I samma stund som man lyfter upp en höbal så kan man sniffa sig till om den är möglig tom i beckmörker.

Plast, plast och åter plast. Med silage blir det en otrolig massa plast som ligger och skräpar.

Bränna gammalt hö. Kasserat hö är bara att köra ut på öppen mark och elda upp, kasserade silagebalar är däremot ett helvete att bli av - i synnerhet om man inte har balrivare på traktorn.

Silage och hö är ofta lika dyrt om man räknar in plast, TS m.m. så där är det ofta ingen skillnad.
På småbal blir plasten en orimlig kostnad på silage.

Ett alternativ i omoderna stall där det inte går att köra med traktor eller rälshängdbalrivare inne kan ju vara att fodra inomhusmål med torrhö och utomhusmål med silage.

Senast ändrad:

Vi finns i mellersta Sverige, odlar och fodrar med både ensilage (TS runt 65%) och hö (småbal).

Hö:

+ Enkelt att hantera manuellt (småbal)
+ Praktiskt om det är bara en eller två hästar som ska utfodras
+ Praktiskt att ta med på resor
- Dålig hållbarhet över säsongen
- Stora risker att få dålig kvalité på grund av dåligt väder vid skörd
- Mycket arbetsintensivt och krångligt att hantera (småbal)
- Energislukande! Med dagens elpriser kostar det en rejäl slant att köra torken. Tork är nästan ett måste för hög kvalité.
- Rundbal/storbal kräver dyr utrustning för hantering
- Mögel på höskullen brukar innebära att hela partiet måste kasseras
- Kräver dyra lagringsutrymmen

Ensilage (rundbal/storbal)

+ Mycket hög smaklighet
+ Möjlighet att styra skörden mer efter vallens mognadsgrad än efter väder innebär oftast bättre möjlighet att styra näringsvärden.
+ Billigt, rationellt och energisnålt vid skörd och påföljande hantering.
+ Lång hållbarhet i oöppnad förpackning med bevarad kvalité
+ Billig förvaring
- Begränsad hållbarhet när den är öppnad
- Plasthanteringen
- Kräver maskinell hantering
- Skadad plast innebär att hela balen blir förstörd

När det gäller påståenden kring näringsvärden så ligger det som vanligt en liten uns sanning i allt som sägs. Ensilage man köper har ofta bättre näringsvärde än hö man köper. Orsaken är att många som säljer hö fortfarande skördar som på farfars tid: skörd efter midsommar när vallen är övermogen och proteinhalterna sjunkit. Moderna jordbruk (som oftast gör ensilage) skördar flera gånger under säsongen. Eftersom man inte behöver speciellt lång period (1-2 dagar) av bra väder vid ensilering så kan man välja skördedatum så att proteinhalten blir "lagom" för de djur man vill utfodra. Det är därför viktigt att ta kontakt med sin producent tidigt inför säsongen! Det går utmärkt att styra framför allt TS och proteinhalt i ensilage i samband med skörd.

Bränna gammalt hö. Kasserat hö är bara att köra ut på öppen mark och elda upp, kasserade silagebalar är däremot ett helvete att bli av - i synnerhet om man inte har balrivare på traktorn.
I många kommuner är det förbjudet att elda halm och hö! Kasserade ensilagebalar öppnar man och komposterar (kräver dock utrymme).

Jag använder hö, har "bara" 3 hästar så då hinner hösilage balen blir dålig.

Och stoet total äta hösilage, fråga mig inte varför men det vill hon inte ha.

Men skaffar jag mer än 4 - 5 hästar så kommer det lätt bli hösilage även hos mig och även lite hö då.

Vi finns i mellersta Sverige, odlar och fodrar med både ensilage (TS runt 65%) och hö (småbal).

Hö:

+ Enkelt att hantera manuellt (småbal)
+ Praktiskt om det är bara en eller två hästar som ska utfodras
+ Praktiskt att ta med på resor
- Dålig hållbarhet över säsongen
- Stora risker att få dålig kvalité på grund av dåligt väder vid skörd
- Mycket arbetsintensivt och krångligt att hantera (småbal)
- Energislukande! Med dagens elpriser kostar det en rejäl slant att köra torken. Tork är nästan ett måste för hög kvalité.
- Rundbal/storbal kräver dyr utrustning för hantering
- Mögel på höskullen brukar innebära att hela partiet måste kasseras
- Kräver dyra lagringsutrymmen

Ensilage (rundbal/storbal)

+ Mycket hög smaklighet
+ Möjlighet att styra skörden mer efter vallens mognadsgrad än efter väder innebär oftast bättre möjlighet att styra näringsvärden.
+ Billigt, rationellt och energisnålt vid skörd och påföljande hantering.
+ Lång hållbarhet i oöppnad förpackning med bevarad kvalité
+ Billig förvaring
- Begränsad hållbarhet när den är öppnad
- Plasthanteringen
- Kräver maskinell hantering
- Skadad plast innebär att hela balen blir förstörd

När det gäller påståenden kring näringsvärden så ligger det som vanligt en liten uns sanning i allt som sägs. Ensilage man köper har ofta bättre näringsvärde än hö man köper. Orsaken är att många som säljer hö fortfarande skördar som på farfars tid: skörd efter midsommar när vallen är övermogen och proteinhalterna sjunkit. Moderna jordbruk (som oftast gör ensilage) skördar flera gånger under säsongen. Eftersom man inte behöver speciellt lång period (1-2 dagar) av bra väder vid ensilering så kan man välja skördedatum så att proteinhalten blir "lagom" för de djur man vill utfodra. Det är därför viktigt att ta kontakt med sin producent tidigt inför säsongen! Det går utmärkt att styra framför allt TS och proteinhalt i ensilage i samband med skörd.
Håller med dig. Någon säger att ensilage är mycket billigare än hö. Nu har jag inte koll på hur mycket man tar för ensilaget / kg foder. Men om man räknar på ts- halten, blir det verkligen billigare då? Sedan om och när man måste kassera en ensilagebal så handlar det ju om väääldigt många kg foder man måste kassera om man jämför med hö i småbal då en bal som kanske är dålig väger 10 kg. Bara lite funderingar:confused:

Dyrare behöver det faktiskt inte heller bli. Får man tag på ett hö med riktigt bra värden så kan det bli billigare. I alla fall är det så för oss. Men vi har en bonde som tar riktigt lågt pris. Betydligt lägre än Glocalnet:D

Här i Stockholm blir det oftast dyrare med hö, eftersom de flesta bönder i trakten bara tar hösilage. Mitt hö (med riktigt bra värden) kostade 2.80 + moms, hösilaget jag hade tidigare (också med mycket bra värden och TS 65) kostade 1.85 + moms. Dåliga balar kunde jag byta ut utan problem. Eftersom mina hästar ändå får i princip fri tillgång kan jag inte dra någon nytta av höets högre TS-halt och därmed mindre grovfodergiva heller..

Här i Stockholm blir det oftast dyrare med hö, eftersom de flesta bönder i trakten bara tar hösilage. Mitt hö (med riktigt bra värden) kostade 2.80 + moms, hösilaget jag hade tidigare (också med mycket bra värden och TS 65) kostade 1.85 + moms. Dåliga balar kunde jag byta ut utan problem. Eftersom mina hästar ändå får i princip fri tillgång kan jag inte dra någon nytta av höets högre TS-halt och därmed mindre grovfodergiva heller..
Oj, jag har nog kommit lindrigt undan. Kommer också från stockholmstrakten och köper hö för 1,70 kr/kg men då får jag analysera det själv och i år var det perfekt för mina bebisar:) jag räknade lite på kul vad det blir per kg ts och det blev lite billigare med ensilage men inte mycket inte;)

Håller med dig. Någon säger att ensilage är mycket billigare än hö. Nu har jag inte koll på hur mycket man tar för ensilaget / kg foder. Men om man räknar på ts- halten, blir det verkligen billigare då? Sedan om och när man måste kassera en ensilagebal så handlar det ju om väääldigt många kg foder man måste kassera om man jämför med hö i småbal då en bal som kanske är dålig väger 10 kg. Bara lite funderingar:confused:

Ensilage är billigare att producera om man tar hänsyn till totala prisbilden inklusive arbetskraft. Ensilage: Slåtter, strängning, plastning. Eventuell strängvändning vid dåligt torkväder. Vi anlitar maskinstation för rullning/plastning och betalar cirka 100:-/bal exkl moms.

Hö är mycket arbetskrävande. Det går åt många varv med traktorn innan man är klar (slåtter, vändning 1-2 ggr/dag, strängning och pressning) som kostar tid och diesel. Därefter skall det staplas och eftertorka på torken vilket kräver många deltagare och mycket energi för torken.

Kostnaden för kassation är mycket mindre med ensilage! Blir en enstaka rundbal dålig så är det kanske 250 kg TS som blir förstört. Får man mögel i höet på grund av dåligt väder kan man vara tvungen att kassera allt och köpa in flera månaders foder.
Ofta ger ensilageproducenten kvalitetsgarantier vilket sällan höproducenten gör.

Nja, att hästen föredrar hösilage tror jag nog. Det är dock inte alltid hästarna föredrar hösilaget. Höet vi köpte in i somras kommer från min fodervärd. Hon fodrar med hösilage. Lite av höet hade blandats med halmen och hon berättade att båda hästarna letar igenom boxen minutiöst för att hitta de få strån som kommit det. När de ätit upp detta äter de hösilage.

Fast det tror jag beror på att det är gott och spännande med något nytt/något de inte ätit på ett tag. Gräset är grönare på andra sidan, så att säga ;)

Jag har gett bara hösilage, bara hö eller blandat i olika perioder och det fodret de inte fått har de helst velat ha. När de fått blandad mat ett bra tag har jag märkt att de trots allt äter hösilaget först.

Dessutom tycker jag att de verkar välja hösilage med TS på 65-70% före hösilage med annan TS.

Min häst föredrar helt klart hösilage framför hö. Tyvärr har hans mage problem med hösilage.

Vissa hästar har svårt att klara hösilage, de får diarré, i vissa fall är det dock troligt att diarrén uppkommit eftersom man glömt att öka fodergivans vikt. 2 kg hö kan inte ersättas med 2 kg hösilage, eftersom hösilage innehåller mer vatten. Hästen får därför för lite stråfoder och blir dålig i magen av den anledningen. För min häst hjälper det dock inte att ge mer hösilage, hans mage klarar det helt enkelt inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 479
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 563
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna