Sv: Hmm, varför drar han öronen bakåt...
Du såg väl hur glad din häst var när den fick löshoppa- springa.
Nja, när den FICK springa? Det är inte det han VILL direkt, han vill helst bara vara.
Jag får som sagt ligga i för att FÅ honom att vakna till o springa lite... och då är det mer som att han blir full i fan och ser ut som "nu ska du jävlar att få se, matte!".
Om det ändå vore så väl att springa var hans favorit grej...
Röra sig ö h t är väl mest onödigt?
Det är skillnad på när man rider än när man står o viftar från marken
Vad var detta svar på? När man löshoppat "viftar man ju också från marken"...
När de får rutin på saker kan de mer känna glädje o få bjudning för att de känner att de behärskar saker o det blir til ngt kul. Därför hade man en hink med havre efter hindret- som lockade- istället för att jaga dem.
Ja, fast man kan ju bara lunka över hindret (man kan stanna o ta ett kliv över också, vem bryr sig om den rivs
) och komma till hinken ändå... Funkar
dåligt på min som blir för fokuserad på hinken/godiset! Han blir INTE mer driven framåt av det, snarare tvärtom! Iaf de få ggr vi prövat hittills.
Om hästen inte kan ngt så övar man lite då o då- om det är svårt o belönar
då den gör minsta lilla rätt. DÅ kommer man vidare.
Jag tycker inte att en unghäst ska behöva beté sig som en gammal kuse.
Vem kräver det av barn?
det är inte alltid som hästen lär sig det man vill på en enda träning o då får
man lägga ner o tänka ut ngt mer konstruktivt som kan göra så att den
förstår. Inte sällan ramlar polletten ner till nästa gång. Man har igen att inte
fortsätta i evinnerlighet.
Man nöjer sig för dagen- hästens liv är ganska långt
.
Det låter ungefär som jag gör/tänker också!
Kod:
just att rygga hästen är en dominanshandling o därför ska man ta det vackert o nöja sig med ett steg.
Ja men det ska jag säga på KBIt då han behöver rygga ett visst antal steg!
Haha. skämt åsido. Det där funkar ju inte i verkligheten... Alltid. Menar jag. Till vardags hemma gör det väl det men i andra sammanhang krävs det lite mer..
hur ofta har man behov att att backa den, då menar jag för funktionellt bruk?
Jag har det väldigt sällan, men visst bör de kunna backa, men inte bara därför att.
Nej det finns förstås ett syfte med det för OSS men varför skulle det vara mer logiskt för hästen att t ex rygga den från uppsuttet läge? Eller flytta den hit o dit.
Man leder den heller inte bakom sig - för vad händer den dagen då den ska börja ridas o det inte finns ngn där- som alltid har varit ett måste
.
Hmm, jag har alltid lett min häst bakom mig (han håller oftast ett avstånd till mig på ca en meter, numera, precis som det ska vara, tycker jag) och det va inget problem när han började köras/ridas. (jag hade haft honom i ca ett år innan vi började köra in honom)
Han FÅR gå intill mig också, bara han inte går om med bogen, men han håller oftast lite avstånd.
Jag vet inte, men jag fått jämt beröm från min körtränare för att ha så bra hand om honom och hur han är så fäst vid mig... dock vet jag själv att han inte respekterar mig till FULLO som ledare ännu vilket inte är så konstigt för jag gör ju en massa fel fortfarande. I kommunikationen. Och man får inte det fulla förtroendet om man inte är stark och KLOK nog!