Hmm var ligger felet...

amalia

Trådstartare
Behöver lite input...

Hästen:

4-årig halvblodsvalack
Har växt en hel del men det har stannat av lite nu (hoppas jag)
Arbetas fem dagar i veckan, då han varit/är snedmusklad pga snedhet i kroppen som nu är åtgärdat så är det mycket träning för att muskla om honom och få honom jämn i kroppen.
Väger 560kg nu men kommer antagligen väga en hel del mer när han är färdig i kroppen.

Står idag på:
drygt 90 MJ
Kvot på 6,5

Han har lätt för att få mage, men tunnar väldigt lätt ur över revben och överlinjen.

Nu ser han ok ut över revben och överlinje kunde gärna lägga på sig lite till, men magen är inte den minsta...

Så hur bör jag tänka?? Ligga kvar på samma foderstat och hoppas på att magen försvinner i och med mer arbete nu? Han ska väl ändå inte behöva ha en högre kvot??

Sv: Hmm var ligger felet...

Hur ser magen ut när hästen arbetar?
Det är ju det som är det viktiga, att hästen åtminstone har muskler att lyfta buken med när den ska, sas. Att den släpper på de musklerna och ser lite bukig ut i vila känns inte så kinkigt, tycker jag.

Men visst kan hästen behöva en högre kvot, det är inte alls omöjligt. Man får prova sig fram tills man hittar en kvot som passar individen.

Min förra häst krävde t.ex. en kvot på ca 7 för att hålla överlinjen.

Sv: Hmm var ligger felet...

Hur ser magen ut när hästen arbetar?
Det är ju det som är det viktiga, att hästen åtminstone har muskler att lyfta buken med när den ska, sas. Att den släpper på de musklerna och ser lite bukig ut i vila känns inte så kinkigt, tycker jag.

Tja, ska jag vara ärlig har jag inte tänkt så mkt på det...:o Visst ser han bättre ut under arbete men han är ju inte slimmad precis... Får kika på honom under de närmsta dagarna...

Men visst kan hästen behöva en högre kvot, det är inte alls omöjligt. Man får prova sig fram tills man hittar en kvot som passar individen.

Min förra häst krävde t.ex. en kvot på ca 7 för att hålla överlinjen.

Känns lite knepigt, vill inte lägga honom för högt i kvot heller... Tycker inte heller att han borde ligga för högt i MJ men när man inte riktigt vet var hästen ska ligga så får man ju gissa sig fram. :crazy:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 749
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 963
Senast: Cocos
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
3 091
Senast: Estivuz
·
Träning Liten spin off på en tråd på senior. Jag var osäker om jag skulle lägga den här på vård eller träning, så beroende på vart diskussionen...
2
Svar
26
· Visningar
3 118
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar