Hmm vad skumt

Mirre

Trådstartare
Min häst var svullen i ett bakben på dan idag.
Men han verkade inte ha nåt besvär av det och var inte halt.
Så tränade med honom som vanligt (han skrittas ändå bara just nu, och dessutom avsuttet)
Hade också lindat runt om. När vi kom tillbaka hade det gått ner.
Var inget när vi tog in dom för natten heller. Hagen är väl inte så jättesuper att gå i just nu, är iof snö men under har ju leran frusit så är ganska gropigt. Kan dom svälla tillfälligt i benen om dom typ spänner sig för att inte halka eller nåt? Han går barfota fortfarande.

Sv: Hmm vad skumt

Dt kan finnas flera orsaker tex ett pytte litet sår. Knske slagit i benet, blivit sparkad. Alla dessa saker kan ju ske utan att de blir halta. Snö kyler ju ner benet och svullnaden gick bort (???). Om den (svullnaden :smirk: )inte kommer tillbaka så skulle jag inte oroa mig.
Jag tror inte att de svullnar i ETT ben av att de spänner sig i hagen, det brukar snarare sätta sig i musklerna tex rygg, länd, lår mm.
Vi umgås ju inte speciellt många timmar med våra hästar varje dag, det är omöjligt att veta vad de hittar på hela tden i boxen, hagen eller hur de nu bor. :banana:

Han var svullen i morse igen :cry:
Stått lindad i natt men tyckte nästan att
han var mer svullen i benet i morse än i går kväll.
Och var varm på insidan av benet men vet inte om det berodde på lindan eller om det hade med svullnaden att göra. Han är inte halt.

humm jobbigt svårt att veta ... men skrittas e ju alltid bra.. (nästan då vissa undantag)

Så var det med mitt sto också.
Men hon hade ett pytte litet sår.
Benet var mycke svullet. Dagen efter var det svullet ända till knät , detta var fram.
Jag ringde vet. Han kom ut och kollade.
Det var en reaktion från såret. Men hon fick medesin. Haltade inget alls

Okej låter nästan som Herman.
Jag som tycker jag är så noga med att kolla benen på dom varje dag.
Får ta och ringa vet helt enkelt. Hade ju tänkt komma igång och rida honom nu ju :(

mugg brukar spöka och KAN göra att benet svullnar upp till knä/has

Mitt sto har ingen mugg ialla fall.
Hon hade slagit i så det blev ett litet sår.
Blev även ett litet över ben som vi såg när svullnaden gått ner.
Det var så svullet att man fick inte runt ett benskydd.

Vet sa bara hon skall röra på sig så mycket det går.
Hon hade inte ont

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 227
Senast: Hedwig
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästvård Tjo Min ena häst blev varm i sitt ena bakben förra söndagen, alltså ca 1½ vecka sen.. han rörde sig lite smyg"skumt" (tränare kikade)...
Svar
13
· Visningar
987
Senast: Jaxonmaxon
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 176
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring