N

Nelson

Pållan har haft stort skavsår "där man har sadeljorden".
Har tänkt köpa nått så jag kan ha på jorden så honh inte får skav igen..men jag har inte råd med fårskins..blabla :crazy:
men kan man inte ta en vanlig fleece linda o linda runt?
e d mjukt o så?? vad tycks?? :banana:

Det finns ju billigare alternativ än fårskinnsskydd att ha till sadelgjorden. Vanlig neopren eller typ fleeceliknande går ju också att få tag i, till ett mkt billigare pris!

Kan tillägga att jag nog inte tycker en vanlig fleecelinda låter så värst.. den kan nog åka upp och så kan det bli trassligt och dant. Bättre du köper ett neopren eller det dära som är typ lite fleeceaktigt.. kostar i af under hundralappen.

Det finns ju sadelgjordstunnlar i fuskpäls som är mycket billigare än fårskinn och lättare att tvätta och hålla rent vilket är viktigt för att undvika skav.

Medans du rider barbacka kan du ju spara pengar till en sadelgjords tunnel. Skavet lär ju läka innan du sätter på sadeln igen och då helst med en sadelgjordstunnel för att förhindra skavet att gå upp igen.

du snacka om tunnlar i fuskpäls, vart har du hittat de? letar å letar, men de enda vettiga verkar fårskinn då annan inte funkar. har haft en och den funkar inte så måste kolla efter annan...

sadelgjordstunnel i neoprene kostar runt 80-100 kr och funkar utmärkt!
Lätta att rengöra också, spola under vatten och gnugga lite med en svamp.

Sedan finns det sadelgjordar med "inbyggt" neoprene som kostar runt 200-300kr olika modeller. Funkar ju också.
Även lädergjordar är bra för att förhindra skav, men de är ju dyrare.

Jag skulle inte rekommendera någon "syntetpäls" eller fleece till en känslig häst som redan har svavsår. Syntetmaterialen är täta och bränner när de blir varma.
"Min" häst får lätt skav, vintertid har det gått bra med fårskinn, men nu när det är varmt ute funkar inte det heller utan hon fick ett rejält skav i våras. Hon fick stå nån vecka så det värsta fick läka, sedan red jag med ett renskinn runt sadelgjorden. Det funkade bra. Nu har jag en sadelgjordstunnel av neporen, kostar under hundringen och den funkar utmärkt! Det blir glatt när hästen svettas och då minskar risken för skav.

Min häst är jättekänslig och får lätt skavsår vid gjorden. Jag har köpt en sadelgjordstunnel i gelpadsmaterial. Det funkar kanonbra, rekommenderas varmt! Inga skavsår mer.

Köp en neoprene gjord. Smörj innan du lägger om gjorden med Skillingaryds salva. Funkar bra.

Min förra häst får lätt skavsår av gjorden, särskilt på vintern resp. på sommaren när gräsmagen gör att sadeln inte ligger riktigt bra. Jag har prövat gjordar i läder resp. textil, teddymuff, neoprenmuff och fårskinn. Det enda som fungerar på honom är fårskinn.

Tunneln kostade 300-400 kr för några år sedan och är värd varenda krona. Den fungerar bra även om hästens svettas. Har t.ex. använt den vid distansritt. Tunneln hänges på tork om den blir blöt och luddet fluffas till lite sedan. Om man gör så kan man använda den ganska länge innan den behöver tvättas. En av finesserna med fårskinn är att pälsen är lite fet i sig själv och därför stöter bort fukten samt andas på ett annat sätt än neopren.

Tvätt av fårskinnstunnel: Lägg den i ljummet vatten med Kavalclean-tvättmedel (för skinnskodda ridbyxor), låt dra ca 30 min, skölj, torka i rumstemperatur (tar tid), gnugga tunneln lite då och då under torkningen så skinnet mjuknar.

Har också ett sto med skav problem. Det händer när tjejerna inte drar i frambenet och strechar ut all hud efter att ha spänt sadelgjorden. Lägg sadeln lite längre bak och strecha så brukar det ordna sig för min häst.

Finns billiga neoprene gjordar? Alltid funkat på mina extremt känsliga hästar.

Finns nu för ca 60 spänn i Ullared : D :bump:

Ett annat tips för att förhindra skav: Spänn gjorden från båda sidor på sadeln. Ett hål vänster - ett hål höger - ett hål vänster - ett hål höger.
Jag brukar även lyfta frambenen för att kunna "släta" till skinnet på min häst så inget ligger och drar och nyper liksom.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 774
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 752
Senast: EZMK
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 884

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • *Ulvlek* Ronja Rövardotter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka