hm...ridning och graviditet...

M

marbella ryttare

kan nagon vanlig sjal hjalpa mig och reda ut vad det ar som galler egentligen...ar det farlig att rida nar man ar gravid?
jag har sokt pa internet och alla sager olika saker ...
vad har ni for erfarenheter?
i spanien dar vi bor sager dem att jag kanske kommer att kissa pa mig senare om jag rider under graviditet...:o
plus att barnet kan do... :crazy:
fast vad jag last sa rids det friskt under graviditet i sverige...
ar nu i vecka 17+5 och jag vill rida nu...
nagon dar ute som har ridit under graviditet som kan dela med sig av sina erfarenheter...:bow:
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Klart att det är en risk. Men det är det även att kliva upp ur sängen på morgonen.
För mig fanns det inte en chans att lägga ridningen på hyllan då jag behöver det för mitt välbefinnande.

Mår jag bra, mår bebisen bra.

Att man kissar på sig beror inte på vad man gör under graviditeten, utan beror på att musklerna blir utdragna av vikten från magen.
Därför är det viktig att även fast man föder med kejsarsnitt tränar knipövningar, för det har ingenting med att få ut barnet vaginalt att göra utan att man har barnet i magen.
Ridningen stärker bäckenmusklerna.

Jag red hela min graviditet, jag hoppade även och jag lyckades ramla av 3 gånger.


Att moderkakan lossnar och bebisen förblöder om man skulle ramla av kan lika lätt ske som att man lyfter matkassen när man handlat.

Här är sista ridbilden på mig och bebisen i magen, jag red sista gången 9/10 skrittade och travade lite. Sonen kom 22/10.
Han bokstavligen ploppade ut och jag har inga problem med att kissa på mig.
phpknbaqy.jpg
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Jag red varje dag fram till v 15, då slutade jag pga att jag fick så ont i fogarna så att det inte ens var roligt längre.

Nu har foglossningarna blivit bättre så nu har jag ridit två gånger förra veckan (v.31)
Igår skrittade jag ut en stund, men nu har jag börjat känna av förvärkar så fort jag gör något ansträngande, så nu blir det nog inte mer ridning på ett tag.

Jag tror inte att det är farligt så länge man lyssnar på sin kropp och bara gör sånt som känns bra.
Tror att man utsätter sig för mer fara genom att hantera hästarna i stallet, köra bil eller gå ut i mörkret än att sitta på hästen en stund per dag.
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Min kompis red i v.40. Mådde toppen.

Själv red jag med första till v.27 tror jag, fick sedan lättare foglossning och fick vänner som red min häst så jag avstod.
Med andra red jag bara till v. 20, då kom foglossningarna igen, blev dock rekomenderad av min sjukgymnast att fortsätta skritta ut på lugna turer eftersom att det skulle var abra för bäckenet.

Litar du på din häst, rid.
Känner du minsta tvekan, rid inte.
Får du inte ont och mår bra av det, rid.
Får du ont, rid inte. :D
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

kan nagon vanlig sjal hjalpa mig och reda ut vad det ar som galler egentligen...ar det farlig att rida nar man ar gravid?
Nej, inte om man mår bra för övrigt.

jag har sokt pa internet och alla sager olika saker ...
vad har ni for erfarenheter?
i spanien dar vi bor sager dem att jag kanske kommer att kissa pa mig senare om jag rider under graviditet...:o
Äh, skitsnack. Du får ju en starkare bäckenbotten av att rida.

plus att barnet kan do... :crazy:
Ännu värre bullshit. Bebin ligger väl skyddad

fast vad jag last sa rids det friskt under graviditet i sverige...
ar nu i vecka 17+5 och jag vill rida nu...
nagon dar ute som har ridit under graviditet som kan dela med sig av sina erfarenheter...:bow:

Cilla,
läkare som ridit under båda graviditeterna (första gången till två veckor innan förlossning)
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Att rida är inte farligt. Att ramla av kan däremot innebära vissa risker. Det säger ju sig självt. Dock är barnet väl skyddat i magen; speciellt i början av graviditeten.
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Har ridit under alla 3 graviditeterna!

Barn 1, red fram till månad 8...då gjorde det så ont i ryggen och tävlade 140 hoppningar fram till månad 6...ramla av 2 ggr.

Barn 2, red fram till sista dagen sen ploppa hon ut...och samma där tävla upp till 150 hoppningar fram till månad 5...ramla av 3ggr.

Barn 3, red fram till 7 månaden pga av att ryggen inte palla med...men tävla 150 fram till månad 5 ...ramla av 2ggr.
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Barnmorskan sa till mig att jag fick rida men har ändå avstått.
Har ingen häst ändå och känns onödigt riskabelt att hoppa upp på okända hästar nu. Ramlar man av sedan är det ju bara jag själv som ev skadas så.
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Precis som de andra säger så ligger bebisen väl skyddad där inne och lär inte ta skada av att du rider. Det är dessutom skitbra träning för knipmusklerna. Men jag hade nog inte gett mej in på att rida in en treåring eller så, av naturliga skäl.

För mej funkade det fram till v 18, sen åkte jag på semester och när jag kom tillbaka fick jag sammandragningar i traven hela tiden och det var inte så kul att rida om jag inte kunde trava så då sket jag i det. Hästarna har haft ett lååångt sommarlov i år! :D
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Jag är i v21 å rider fortfarande! å tänker göra det så länge det bara går :)
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Jag tycker att man bara kan bestämma själv. Jag har en kompis som ramlade av och moderkakan lossnade i typ v 23, och det är ju maximal otur och KUNDE ha hänt ändå, som någon påpekade. dock var det ju skitjobbigt för henne, hon mår jättedåligt av det nu. Så jag personligen skulle nöja mig med lugna turer i skogen, om jag hade ridit, kanske hoppat över tornerspelen och sånt. Tyvärr har jag inte ridit sen v 10 pga gräslig foglossning men nu är jag SÅÅÅÅÅ sugen (v 26) men jag tänker så, att det är bara 9 månader, hästen mår bra ändå, jag mår bra av att umgås med henne på marken och jag sparar mina fogar :). Jag har ju sommaren sen!! Vilket jag påpekat för min sambo att då är det hans tur att stanna och bära bebis så jag får rida :devil:

Om man vill rida hela vägen, gör det. Om man inte vill/kan/orkar, låt bli. Det är bara DITT beslut och lyssna inte på alla olyckskorpar eller på dem som ska vara "macho" och försöka tvinga upp dig. Rida är ALLTID en risk, men skulle man tänka så skulle man ju inte rida när man inte var gravid heller.
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

kl

farmor red till barnmorskan med min pappa i magen, så visst kan man rida ända till sista stund!
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Håller fullständigt med!
Det är med att ramla av som skrämmer mig från att för tillfälligt rida och tävla. Jag har väntat så länge på pyret att jag inte vågar sätta mig på hästryggen även om det är av hästarna jag mår bäst av och har alltid varit så. De är mina bästa vänner och min medicin när jag är deppig. Därför är det svårt att avstå ifrån allt nu! Jag blev erbjuden att komma till min gamla arbetsplats i Polen för att tävla för dem, då jag lyckades ta licens där och är då berättigad att tävla där, men vågar inte sedan jag fick reda på att jag är gravid. Tänk om jag faller så illa att jag får missfall, jag skulle aldrig förlåta mig själv. :cry::confused:
 
Senast ändrad:
Sv: hm...ridning och graviditet...

Har ridit under alla 3 graviditeterna!

Barn 1, red fram till månad 8...då gjorde det så ont i ryggen och tävlade 140 hoppningar fram till månad 6...ramla av 2 ggr.

Barn 2, red fram till sista dagen sen ploppa hon ut...och samma där tävla upp till 150 hoppningar fram till månad 5...ramla av 3ggr.

Barn 3, red fram till 7 månaden pga av att ryggen inte palla med...men tävla 150 fram till månad 5 ...ramla av 2ggr.

Det var då duktigt gjort. Ditt första barn fick du för två år sedan och sen har du både hunnit med att få två stycken till samt tävlat hoppning på svår nivå mellan förlossningarna?

Vilken supermamma!

Immer
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Jag tycker att man bara kan bestämma själv. Jag har en kompis som ramlade av och moderkakan lossnade i typ v 23, och det är ju maximal otur och KUNDE ha hänt ändå, som någon påpekade.

Att ramla av är naturligtvis alltid farligt, även om man inte är gravid. Ibland kan jag tycka att hästtjejer bagatelliserar sådant. Bortsett från att man kan slå sig halvt fördärvad finns det även en risk att man blir trampad - och en hästfot mot magen låter inte bra... Jag skulle aldrig rida om det fanns en rimlig risk att åka av, i alla fall inte under senare delen av graviditeten.
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Jag rider ju faktiskt inte heller, om jag inte hade haft foglossning hade jag nog ändå slutat rida nu, när jag har 100 dagar kvar. Dels ramlar man av lättare när kroppen förändras och balansen blir sämre, dels KÄNNS det inte rätt och dessutom är jag mycket räddare av mig nu - och det kan ju påverka hästen.
En kompis kompis har ramlat av i åttonde månaden, och bebis fick en skallfraktur :eek: Nu gick det bra ändå, de plockade ut bebis, men ändå! Läskigt!

Men det måste vara upp till var och en vad de är villiga att 'riskera'. Jag skulle inte cykla i stan till exempel nu heller. Men jag har vänner som ridit hela graviditeten, och jag skulle ju inte ställa mig och förmana dem, även om det inte känns bra för MIG. Något jag dock blir trött på är de som tjatar åt andra hållet - 'klart du ska rida, jag red till dagen innan och MITT barn mår bra'. Därför tycker jag ; alla får väga för och nackdelar och ta sitt eget beslut och sina egna konsekvenser.
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Men det måste vara upp till var och en vad de är villiga att 'riskera'. Jag skulle inte cykla i stan till exempel nu heller. Men jag har vänner som ridit hela graviditeten, och jag skulle ju inte ställa mig och förmana dem, även om det inte känns bra för MIG. Något jag dock blir trött på är de som tjatar åt andra hållet - 'klart du ska rida, jag red till dagen innan och MITT barn mår bra'. Därför tycker jag ; alla får väga för och nackdelar och ta sitt eget beslut och sina egna konsekvenser.

Precis, och sedan är det en fråga om vad man i så fall rider på. En gammal trotjänare på 20 år, eller en yster 6-åring? Jag vet att jag kan ramla av varje gång jag hoppar upp på unghästen och av omsorg om min egen hälsa struntar jag i att rida om det verkar för riskabelt. Även utan barn i magen. Min häst kan ställa sig på bakbenen och att få henne över sig... :eek:

Skallskada? Usch... :cry:
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Barnen är: 6år, 2år och 3 månader!:smirk:
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

OK, jag fattade det som om tvååringen var äldst :smirk:
Och i en annan tråd har du bara två barn :confused:

Immer
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 916
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 150
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag gar 5 - 7 km med Miss Mandy varje morgon genom en avstangd park. (Den ar stangd med bommar och stora skyltar, plus skyltar med...
Svar
6
· Visningar
1 660
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Som ett led I var kamp mot radslor mot framlingar (utan hund) var vi igar inne I stan och promenerade runt med godispasen. Allt gick...
Svar
3
· Visningar
1 117
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?

Omröstningar

Tillbaka
Upp