hm...ridning och graviditet...

Sv: hm...ridning och graviditet...

Precis, och sedan är det en fråga om vad man i så fall rider på. En gammal trotjänare på 20 år, eller en yster 6-åring? Jag vet att jag kan ramla av varje gång jag hoppar upp på unghästen och av omsorg om min egen hälsa struntar jag i att rida om det verkar för riskabelt. Även utan barn i magen. Min häst kan ställa sig på bakbenen och att få henne över sig... :eek:

Skallskada? Usch... :cry:
Även en gammal 20:åring kan sprätta till precis lika mycket som en yngre häst. Jag har ridit och tävlat med en som var 20 år och den var riktigt yster. Se honom sedan på tävlingsbanan var helt enormt. Ridit en annan som hoppade 1,50 när den var 25 år innan den var tvungen att avlivas pga sönderriden rygg.
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Även en gammal 20:åring kan sprätta till precis lika mycket som en yngre häst. Jag har ridit och tävlat med en som var 20 år och den var riktigt yster. Se honom sedan på tävlingsbanan var helt enormt. Ridit en annan som hoppade 1,50 när den var 25 år innan den var tvungen att avlivas pga sönderriden rygg.

Ja, självklart. Det var ett exempel på just det som du framhåller här: det är skillnad på hästar och hästar, även om det finns risker i all hantering.
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Alla djur är individer men ta för givet att just för att hästen kommit över en viss ålder så gör den aldrig något bus, är så fel som det kan bli. :p :angel:
Sedan beror det också på hur mycket foder hästen står på!! :cool:
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Jag red till 6:e månaden och lyckades dessutom ramla av en gång. Jag tycker att det är upp till var och en att göra som man känner för och många gånger blir man som gravid behandlad som ett heligt käril som inte ska göra ett jota för det är så farligt.

Om barnen inte var mer skyddade i magen än de är skulle vi rimligen vara utdöda för länge sen och jag tycker mig märka att det enbart är i filmer som kvinnor får missfall av att snubbla i trappan.

Vad hände med individens egen riskbedömning? Från trådarna här verkar det som om det är beroende på vilken barnmorska man fått om det okejas med ridning under graviditeten eller inte.
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Får man en barnmorska som vet vad ridning innebär brukar de inte ha något emot att man rider. Men en som inte vet ett dugg och tror att man bara sitter och skumpar runt, vill förstås inte att den blivande mamman ska rida.

Som min första, som tittade allvarligt på mig och sa "Du har förstås slutat rida nu?"
Jag svarade att det inte var förhandlingsbart :)
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Får man en barnmorska som vet vad ridning innebär brukar de inte ha något emot att man rider. Men en som inte vet ett dugg och tror att man bara sitter och skumpar runt, vill förstås inte att den blivande mamman ska rida.

Som min första, som tittade allvarligt på mig och sa "Du har förstås slutat rida nu?"
Jag svarade att det inte var förhandlingsbart :)

Min BM är uppvuxen med hästar och hennes pappa har fortfarande hästar :D Jag hoppas verkligen att hon finns kvar när det är dags för nästa barn :bow:
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Vad hände med individens egen riskbedömning? Från trådarna här verkar det som om det är beroende på vilken barnmorska man fått om det okejas med ridning under graviditeten eller inte.

Den ger jag tyvärr inte mycket för. I så fall hade ridningen som sport haft betydligt färre olyckor. Det är möjligt att de som är proffs och har utbildning inom ridning vet vad de gör, men många lekmän har inte en susning.
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Alla djur är individer men ta för givet att just för att hästen kommit över en viss ålder så gör den aldrig något bus, är så fel som det kan bli. :p :angel:
Sedan beror det också på hur mycket foder hästen står på!! :cool:

Jag tog det inte för givet, det var bara ett resonemang. Generellt är yngre hästar mer labila än äldre.
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Den ger jag tyvärr inte mycket för. I så fall hade ridningen som sport haft betydligt färre olyckor. Det är möjligt att de som är proffs och har utbildning inom ridning vet vad de gör, men många lekmän har inte en susning.

Vilket? Den egna riskbedömningen eller att det varierar mellan vad olika barnmorskor säger? Om du inte ger något för den egna riskbedömningen blir jag förvånad, jag trodde du var stenhårt för individens frihet.

Vad gäller barnmorskorna kan jag garantera dig att det skiljer sig åt, från de som tycker det är bra att mamman fortsätter med sitt intresse till de som bestämt avråder.
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Vilket? Den egna riskbedömningen eller att det varierar mellan vad olika barnmorskor säger? Om du inte ger något för den egna riskbedömningen blir jag förvånad, jag trodde du var stenhårt för individens frihet.

Jag menar individens riskbedömning. Precis som när det gäller medicin eller något annat område bör man vara ödmjuk om man faktiskt saknar utbildning eller särskilt kunnande. Men man behöver bara vara här i några år för att inse att alla amatörer betraktar sig som självutnämnda experter. En god förutsättning för olyckor! Jag kan givetvis göra vad jag vill med min kropp, men jag bör ändå rådfråga läkaren - eller annan kunnig person - om "informed opinions". Det borde även gälla hästar, och jag tvivlar på att en barnmorska vet hur farlig/ofarlig min häst är.

Jag propagerar inte för något ridförbud. Däremot tycker jag att många hästmänniskor - i sin iver att få fortsätta sin hobby - sticker under stol med riskerna. Vill du väldigt hemskt gärna göra någonting intalar du dig förmodligen att en liten avtrillning är riskfri. Det är den absolut inte. Det kan försäkringsbolagen vittna om, om inte annat.
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Det talar emot sig själv eftersom den kontakten du som gravid får är via Mvc och där går meningarna isär.

Dessutom borde det i rimlighetens namn vara du som kan bedömma din egen häst, jag menar, vem ska annars göra det?

Det du kallar sticka under stol med tycker jag är just att lämna det till individen. Jag bedömmer inte bara hur hög risken är att jag ska ramla av, jag bedömmer också hur farlig den avtrillningen är.

Sen ska väl inflikas att inte alla bolag har ridning som högrisksport, det finns faktiskt undantag.
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Dessutom borde det i rimlighetens namn vara du som kan bedömma din egen häst, jag menar, vem ska annars göra det?

Det du kallar sticka under stol med tycker jag är just att lämna det till individen. Jag bedömmer inte bara hur hög risken är att jag ska ramla av, jag bedömmer också hur farlig den avtrillningen är.

Sen ska väl inflikas att inte alla bolag har ridning som högrisksport, det finns faktiskt undantag.

Jo, men det är väl allt en liten indikation?

Jag tror inte alls att jag är bäst på att läsa min häst och jag är inte heller den bäst lämpade alla gånger att hantera och rida henne. Många, många andra gör det bättre än jag. Även om jag kan göra en riskbedömning behöver den inte vara korrekt - facit får jag ju först efteråt. Om alla gjorde korrekta bedömningar hade vi inte haft människor som dött i olyckor. Det betyder inte, obs, att man ska införa lagförbud. Jag tror du blandar ihop min inställning där.

En bekant till mig var med i Globen med sin rutinerade svårklasshäst som utan förvarning helt plötsligt stegrade sig och slog över. Ryttaren kunde ha strukit med, men klarade sig genom ren tur. Hon vet än i dag inte varför hästen gick runt. Sån't kan hända.
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Nej jag blandar inte ihop jag tycker bara din inställning är oklar. Individen kan inte bedömma risken klart därför ska man, ja vad ska man? Kolla med dom som kan? Eller avstå helt?
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Individen kan inte bedömma risken klart därför ska man, ja vad ska man? Kolla med dom som kan? Eller avstå helt?

...inte överskatta sin förmåga att bedöma risker. Och vara mycket försiktig i all hantering. Det finns massor av säkerhetsåtgärder man kan vidta som avsevärt minskar risken för olyckor, både vid markhantering och ridning, men det gäller att känna till dem.
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Vad gäller barnmorskorna kan jag garantera dig att det skiljer sig åt, från de som tycker det är bra att mamman fortsätter med sitt intresse till de som bestämt avråder.

Min barnmorska frågade mig vid varje besök hur mycket jag red och hur det kändes osv.
Rider man och inte ramlar av är det väldigt bra träning för hela kroppes muskler och gör jag något som är kul, mår jag bra och även bebisen.

Det är ju bara en själv som kan bedömma om man vill rida eller inte, för mig kändes det precis lika farligt att sätta mig på hästen som att sätta mig i bilen och köra eller duscha. Vi har ingen dusch utan måste duscha i badkaret.

Man ska ju inte glömma bort att hästar är levande djur och har en liten egen hjärna. En gammal trotjänare kanske inte hoppar runt och brallar som en unghäst, men jag tror den blir precis lika rädd som en unghäst när det kanske skuttar fram ett djur precis framför nosen när man är ute och skrittar lugnt.

Jag slutade skritta min häst på lång tygel, jag ledde henne istället. Och sen köpte jag en martingal att kunna hålla mig i om hon skulle bli spänd eller pigg.
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Jag tog det inte för givet, det var bara ett resonemang. Generellt är yngre hästar mer labila än äldre.
Gå in under forumet ridning eller hästmänniska. Där finns en tråd gällande yngre häst kontra äldre häst. Det är en intressant diskussion. Visserligen startade jag den men den har blivit oerhört intressant.
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

tack cilla for dina kloka ord...det har hjalpt mig mycket..:bow:
 
Sv: hm...ridning och graviditet...

Jag tror inte det är skadligt för fostret på något sätt. Däremot om man ramlar av så ska man nog vara lite försiktigare.
I första hand tycker jag man ska känna efter hur man själv mår.
Själv red jagfram till jag var i 6:e mån. Sen kunde jag inte rida för jag fick jobbigt med foglossning. Men hade jag kunnat rida längre hade jag gjort det.:)
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 916
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 150
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag gar 5 - 7 km med Miss Mandy varje morgon genom en avstangd park. (Den ar stangd med bommar och stora skyltar, plus skyltar med...
Svar
6
· Visningar
1 661
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Som ett led I var kamp mot radslor mot framlingar (utan hund) var vi igar inne I stan och promenerade runt med godispasen. Allt gick...
Svar
3
· Visningar
1 117
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Igelkott
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp