Hm, ömmande hovar?

B

BamsePlutt

Hej! Började läsa inlägget nedan ang nån som blivit anmäld för djurplågeri, och hennes häst ömmade tydligen på grus...
Läste inte färdigt tråden men började fundera lite och jag har ju en shettiskille som jag tycker väldans mycket om :banana:
Han är bara ett par år och jag har inte kommit längre än att vi promenerar i skogen, tömkör lite och har det ganska mysigt ihop :love:
Nu till min tanke... Redan från början reagerade jag på att han verkade "ömma" när vi gick in från hagen (grus, ganska stort) eller när vi går ut i skogen (stort grus kanske 300 m innan de mjuka skogsvägaran kommer). Det är inte så att han haltar eller så, utan han sänker tempot betydligt och är väldigt noga med vart han sätter hovarna.
Jag har pratat med lite folk om detta, eftersom han kommer bli inkörd snart och då blir det ju mer belastning. Funderade ett tag på om man skulle komma att behöva sko honom men säg det om en shettis så får man bara ramaskri tillbaks!!! TYdligen ska det bara krävas på shettisar som går på ridskola eller på trav...:confused:
Jag har också märkt att han beter sig såhär som mest ca: 3 veckor efter verkning, sen blir det bättre. Har en kanonbra hovslagare som brukar fixa de mest besvärliga hovar så jag har svårt att tro att han verkar fel.

Sv: Hm, ömmande hovar?

Inte för att klanka på din hovis men det låter som att han kanske verkar för mycket och att det är när hästen får en sten under sulan som det gör ont? Säg till din hovis att hästen ömmar på grus när den är nyverkad och fråga om det går bra att verka lite mindre?

/ Fredrik

Är hovslagaren i fråga van vid att verka barfota fötter? man kan inte ta lika mycket utav hovarna om hästen är barfota som när den är skod. Det är min första tanke iaf :)

Shettisen i mitt stall har skor runt om. Han blir öm på grus när han rid/körs annars. Dom har försökt att ha han barfota, men han ömmade såpass att det blev skor runt om. Så det är väl inget konstigt med skor på shettis?
Ofta tycker jag shettisarna inte används värst mycket, folk har dom till sällskap eller köpte till sina småbarn så därför är det väl vanligt att dom går barfota. Dessutom misstänker jag att shettisar har bra och hårda hovar för det mesta, men undantag finns ju såklart, som våran :)

Jag har pratat med lite folk om detta, eftersom han kommer bli inkörd snart och då blir det ju mer belastning. Funderade ett tag på om man skulle komma att behöva sko honom men säg det om en shettis så får man bara ramaskri tillbaks!!! TYdligen ska det bara krävas på shettisar som går på ridskola eller på trav...:confused:

Shettisen i stallet fick i våras boxvila i tio dagar eftersom hon inte fick gå ut utan skor på grund av ömma hovar. Och hovslagaren inte hade passande skor hemma utan fick beställa hem.

Detta är en shettis som gått oskodd lång tid utan problem, men som nu blev ömfotad med små blödningar i sulan. Hon har dock tidigare haft skor vissa perioder.Hon arbetades enbart i ridhuset på mjukt underlag.

Varför skulle man inte kunna sko en shettis som används som körhäst? Om den är öm på grus behöver den säkert skor när du ska köra. Hade en inhyrd shettis här förut som användes både till ridning och körning. Han var skodd runt om. Inte sa hovslagaren någonting om det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 913
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 388
Senast: Miingla
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 257
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2