Hm, kan man göra såhär, eller är det båg?

Sv: Hm, kan man göra såhär, eller är det båg?

Den där personen har jag snackat med på ett annat forum för ett par år sedan.
Avelskunskapen är inte mkt att hänga i julgranen och inte kunde hän ge vettiga svar på frågor.

Fina ord för buskblandisavel :angel:

Såg att "Borzoi" är där och skriver lite om hennes ideér och där har hon nog tuggat in mer än hon kan svälja :rofl:

*läser vidare i hennes tråd, med nöje...

Hur menar du? Att Borzoi svammlar, eller att TS svammlar? Eller båda? :D

Jag tycker tvärtom att Ildiko är en trevlig och intelligent person. Jag är däremot inte förtjust i blandrasavel, men jag tycker att hon åtminstone lagt ner en del tankeverksamhet i det hon gör + att hon tålmodigt argumenterar för det.

Jag känner att jag iallfall skulle kunna diskutera med henne, något som ibland verkar vara svårt med blandrasförespråkare.

Senast ändrad:

Ja, absolut, hon verkar kunna en del.

Det var därför jag undrade om det går att göra så, om det kan lyckas, eller om det bara är fina ord

Hur menar du? Att Borzoi svammlar, eller att TS svammlar? Eller båda? :D

:devil: :rofl:

Visst har de säkerligen sina ljusa stunder, men jag är inte imponerad av någon av dem, när det kommer till hundavel och absolut inte vissa ideér de båda har om genetik :eek: :cool:

Visst KAN det gå att avla fram en ny ras.
Men det kräver nog att man arbetar i större skala, iallfall om man vill undvika problemen som Ildiako vill (tex inavel,defekter osv)

De flesta nya raser som kommer fram är baserade på en befintlig hundtyp och sedan mönstrar man in till en stambok som såsmåningom stängs.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 815
Senast: Amaranthe
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 519
Senast: linnsan
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 609
Senast: Emine
·
Övr. Hund Hej! Jag har skrivit två trådar här på Bukefalos tidigare och känner att jag måste få skriva av mig. Ni har varit så hjälpsamma i mitt...
Svar
6
· Visningar
1 953
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025