Hm, är detta verkligen en förebild?

Grazing

Trådstartare
http://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/linnea-ericsson-jag-rider-aldrig-utan.htm

Jag hittade denna artikeln, vad tycker ni om detta sättet att rida in och utbilda och ha hästar på?

Alltid graman "för att få rätt muskler", aldrig uteritter, i hage när vädret tillåter, stångbett när hästen är tung i handen osv, känns inte rätt på något sätt.

På något sätt känns det som att det bara handlar om genvägar hela tiden.

Sen blir jag förvirrade av denna kommentaren:
De kan få vila helt i tre månader och bara gå i hagen hela dagarna, det är otroligt viktigt att de får återhämta sig både i kroppen och mentalt

Och denna:
Alla hästar går i skrittmaskin varje dag och i hage när vädret tillåter.

Känns lite som att hon motsäger sig själv där?
 
Senast ändrad:
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Antar att det är artikeln om Linnea Ericsson? Det står ju faktiskt inte att hästarna aldrig rids ut, bara att hon inte rider ut för att hon inte vågar. Hästarna kan ju faktiskt ridas ut av andra. Även om jag tycker det låter udda att en elitryttare inte vågar rida ut.

Ang graman tycker jag ändå hon har en poäng, dessutom tror jag att hon om någon kan använda den på ett korrekt sätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Antar att det är artikeln om Linnea Ericsson? Det står ju faktiskt inte att hästarna aldrig rids ut, bara att hon inte rider ut för att hon inte vågar. Hästarna kan ju faktiskt ridas ut av andra.

Fast det går ju inte ihop med det här:
Eftersom jag är så rädd för att ramla av när jag rider ut så blir det inte av att jag gör det. På så sätt blir hästarna väldigt välridna, men samtidigt blir de lätt rädda för saker eftersom de inte får se så mycket utanför banan.

Hade hästarna ridits ut av andra hade inte hästarna blivit såpass lättskrämda. Då hade det inte varit ett problem.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Fast Ericsson utbildar elithästar, det är helt andra krav på de hästarna än på en hobbyhäst. Man kan inte lulla runt i skogen en massa, de måste utbildas för att matcha målen för respektive åldersgrupp annars får man inte betalt när man säljer, för det är ju det det handlar om.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Det är fortfarande hästar även om dom är tävlingshästar, hagvistelse och uteritter är tex viktigt även för satsande hästar för att dom senare ska hålla. Och inte minst för deras psyke. Det handlar inte om att lulla runt i skogen bara för att man rider ut.

Sen tycker jag dom som elitutbildar hästar, dom bör kunna rida hästar utan graman och förstå att gramanen inte är det som ger hästen rätt muskler. Likaså att bettet är inte anledningen till att hästen är tung i handen.

Hon sjönk rejält i mina ögon efter denna artikeln.
 
Senast ändrad:
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Jag håller med dig, tycker att det låter galet. Känns lite som att man inte har förstått hur man får hästen i form och balans om man måste använda sig av gramanen för att hästen ska gå i en "riktig" form.
Att man är rädd för att rida ut som hoppryttare på elitnivå känns också lite tokigt. Men hon har ett snyggt namn måste jag säga;)
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Tycker också det låter konstigt att hon är rädd att rida ut. Rädd för vadå?
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Hon rider inte ut pga att hon är rädd för att ramla av, om man nu bör vara unghästutbildare om man är rädd för att ramla av..
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Jag blir ledsen när jag ser den sortens hästsyn. Oavsett om hästen ska gå elit eller ej så tycker jag att man får ta hänsn till att hästen är en häst.

Oavsett vad för häst man utbildar kan man dra nytta av naturen. Är man dessutom unghästutbildare kan man med fördel rida ut dem.
Jag som jobbar en del som problemlösare och resten som dressyrtränarefår ju träffa ganska många av de hästar som inte platsat i sån typ av utbildning. De som spårat ur av sån behandling. Det behöver inte vara någon anonyn personsom tagit hästar för hårt och fel. Det kommer en del från stora namn med.

Personligen är jag emot graman med. Tror man att den ger korrekt form har man ganska kass kunskap om biomekanik och dressyr(vilket jag tycker även hoppryttare borde kunna en del om).
Men vill man snabbt forcera igenom någonting som funkar en bit upp i klasserna så är graman den rätta vägen. Vill man däremot att den ska funka dressyrmässigt vidare över msv så får man nog tänka om.

Min ena tränare avskyr att rida ut. Hon tycker det är vansinnigt tråkigt. Hennes man hinner inte alltid rida ut. Men de är intelligenta nog att inse att hästarna kan må bra av det. Så de låter sina anställda göra det. De har egna hästar som går tom GP och har andra proffs GP-hästar i träning hos sig.
Hage går hästarna i dagligen.
De tackar också nej till mycket uppvisningar och tävlingar just för att hästarna måste få vara hästar, gå i hagen och vara med sina polare.
Visst förlorar de pengar på det. Men de förlorar inte sig själva och kan må bra av sina beslut.
Jag hoppas att jag också kan behålla den synen på hästar mitt yrkesliv igenom.

Att Hippson publicerar artikeln som om hon vore vettig tycker jag är sorgligt. Hade jag intervjuat någon som sa såna saker hade jag gärna slängt artikeln i soptunnan om jag inte vågade ta ställning till hanteringen av djuren. Eller iaf hoppat över att publicera idiot-citaten. Så inte okunniga följer det i tron om att det är normalt eller rent av bra.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Det är ju rätt många proffs som inte rider ut. Och många är rädda för att göra det och för att åka av ute.
De har inte tid att miljöträna sina hästar. För det betalar inte folk för.
De flesta vill ha snabba resultat idag. Det är dyrt med häst. Dyrt att ha dem i träning. Så människor har inte realistiska förväntningar på vad hästarna ska hinna lära sig.
Därför hinner många inte annat än snabbt pressa igenom dressyren eller hoppningen på banan. För där förväntar sig i regel kunderna mest om de anställer just såna inridare/utbildare.

Det här är något som många i branshen pratar om. Folk vill ha hästarna tokutbildade på kort tid idag.
Det finns en del som vägrar göra de jobben. Och det finns de som tycker att de måste det, av olika skäl. Vissa tycker inte ens att det är konstigt.
I slutändan är det vissa hästar som blir lidande. De som inte pallar pressen, fysiskt eller psykiskt.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Jag tycker det är fruktansvärt.. finns hur många hopp och dressyrryttare som helst som aldrig rider ut på sina hästar. En del anlitar ju andra ryttare ATT rida ut deras hästar och det är ju ok, men i detta fallet verkar det inte vara så.

Gramananvändandet förstår jag inte heller. OK att ta igenom något någon enstaka gång för att inte slita på sin egen kropp, men varje dag? Då känns det som man missat något..

Skrittmaskin skulle jag gärna vilja ha själv, inte för att ersätta hagvistelsen utan för att få ytterligare mera rörelse isåfall.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Sen blir jag förvirrade av denna kommentaren:
De kan få vila helt i tre månader och bara gå i hagen hela dagarna, det är otroligt viktigt att de får återhämta sig både i kroppen och mentalt

Och denna:
Alla hästar går i skrittmaskin varje dag och i hage när vädret tillåter.

Känns lite som att hon motsäger sig själv där?

Nej, jag tror hon menar att när hästarna vilar så går dom i hagen och när dom är i ridning går dom i skritten och hagen när vädret tillåter.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Jo, men jag förstår inte vad vädret har med saken att göra om hästarna går i hagen eller inte när dom är i träning.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Och jag är en av de få som sticker ut hakan och säger att GRAMAN är ryttarens bästa vän... Speciellt på unghästar. Som LE säger den hjälper unghästarna att hitta formen och man MÅSTE INTE använda den när man har den på. Den kan hänga så som jag tex gör när jag rider på kandar, kandarstångstygeln glappar friskt...
Min dressyrvalack jag sålde använde jag ytterst sällan graman på, det behövdes verkligen inte, men min 176 märr... Ja tack ! Den rids inte utan graman.

Snabba "genvägar" ??? Som sagt om jag kan bli hjälpt av en miniräknare inte sjutton struntar jag i att använda den "bara för att" nej då använder jag miniräknare. Om jag vill få bättre kondis går jag hellre på gym och löpband än ut och går i snöslask och spöregn. Genväg ? Självklart. Det är en HJÄLPTYGEL så varför inte ta hjälp av den ?

Fast jag går emot strömmen i många trådar, hellre pessoa än nåt annat bett än vanliga tränsbett (dvs inte stångbett) om hästen hänger i handen.

Rider ut gör jag förvisso, skrittmaskin :love: använder jag flitigt om jag har tillgång till (har inte nu :( ) så nej kan inte se att LE gör så många fel ändå.
Visst inte optimalt (det enda jag ser som "dumt" är att hon inte rider ut, men vill hon inte så tänker jag inte säga att hon gör fel) men det är ju hennes stall, hennes regler och hästarna sköts nog enligt svenska regler gällande utevistelse osv. Finns nog många toppryttare som rider precis som hon både i sverige och framförallt utomlands.. Ser inga konstigheter ... Och framförallt jag tror INTE hästarna lider !!!
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Det funkar uppenbart bra för henne, med jag skulle inte se henne som förebild, eller vilja träna för henne (eftersom hon skriver att hennes elever också måste hoppa på graman). För egen del tycker jag inte om att rida på graman, och om det är enda sättet att få hästen att jobba rätt att slänga på en graman, så rider jag hellre en annan häst. Jag skulle aldrig köpa en häst som krävde graman för att jobba rätt.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Jag är inte en nitisk gramanmotståndare, men jag tycker också det som står i artikeln är helt absurt, men inte heller ovanligt bland eliten. Det finns många på den nivån som alltid rider sina hästar med graman.

Min personliga åsikt är att det har blivit en jäkla fix idé de senaste åren att man alltid ska rida sina hästar i form. Då tänker jag inte bara på de som gör det med graman, utan även de som rider bettlöst/akademisk inriktning. Allt hästfolk överlag. Det är en massa tjat om att bakbenen ska jobba, ryggen ska upp och huvudet ner, men det är nästan alltid folk börjar med huvudet, och sedan tar resten av hästkroppen, trots att de påstår att de börjar i andra ändan. Sen väljer folk att göra på olika sätt. Graman, blank stång, små små långsamma volter.

En häst behöver inte gå i form (och för att undvika vidare missförstånd så menar jag den formen av form då hästen arbetar korrekt med kroppen och har nosryggen i lod). En häst kan gå en bra bit över lod med huvudet, och ändå jobba i en bra form och sätta bra muskler. Jag fattar inte varför det ska vara ett sånt jäkla fixerande av huvudets position i detta land.

Och när det gäller uteridning. Jag har full förståelse över att man inte vill ut över stock och sten med en häst värd multum. Men hur konditionstränas en sådan häst? Om inte ngn typ av galoppbana finns. Att gå på böjt spår sliter, och jag tror det är den fysologiska biten till varför det är så viktigt att en häst inte bara rids på banan/går i skritten.

Ursäkta mitt svammel, men det är ett ämne som lätt rör upp känslor hos mig.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Jo jag vet att det stressas mycket, därför skrev jag :

"Fast Ericsson utbildar elithästar, det är helt andra krav på de hästarna än på en hobbyhäst. Man kan inte lulla runt i skogen en massa, de måste utbildas för att matcha målen för respektive åldersgrupp annars får man inte betalt när man säljer, för det är ju det det handlar om."

Sen tycker väl jag att man är riktigt feg om man inte vågar rida ut. Visst att det är unghästar men så jäkla dålig balans kan väl inte en elitryttare ha att hon drattar av för att hästen hoppar till? Enda gången jag kan förstå att man inte vågar rida ut är väl om man bor omringad av motorväg som måste korsas för att ta sig ut typ :p hon kanske har skenande monster, men då får hon väl ta på stångbett och gramanen som hon gör annars.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Och när det gäller uteridning. Jag har full förståelse över att man inte vill ut över stock och sten med en häst värd multum. Men hur konditionstränas en sådan häst? Om inte ngn typ av galoppbana finns. Att gå på böjt spår sliter, och jag tror det är den fysologiska biten till varför det är så viktigt att en häst inte bara rids på banan/går i skritten.

Ursäkta mitt svammel, men det är ett ämne som lätt rör upp känslor hos mig.

Jag rider inte ens över "stock och sten" med min (icke-dyra) häst. Men grusvägar, fält och liknande kan man ju rida på. Vi har en sandbana där jag brukar galoppera av min och även en galoppbana på gräs som jag hittade förra veckan :D man måste ju inte rida i värsta terrängen, går ju att rida på bra och platt underlag även ute, och så får hästarna göra ngt kul som omväxling.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Jag rider inte ens över "stock och sten" med min (icke-dyra) häst. Men grusvägar, fält och liknande kan man ju rida på. Vi har en sandbana där jag brukar galoppera av min och även en galoppbana på gräs som jag hittade förra veckan :D man måste ju inte rida i värsta terrängen, går ju att rida på bra och platt underlag även ute, och så får hästarna göra ngt kul som omväxling.

Håller helt och hållet med dig, och sen behöver man ju inte rejsa runt i vildaste galopp utan man kan ju skritta ut och jogga lite lugnt i trav! Det lär hon ju klara av utan att ramla av kan man ju tycka! Hon har ju haft med en häst i falsterbo två år i rad som mest gått på bakbenen innan start och då ser det inte ens ut som hon flyttar sig en millimeter i sadeln så känns mer som att de är nått hon hittat på som undanflykt för att hon tycker de är tråkigt att rida ut! :grin:
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Att Hippson publicerar artikeln som om hon vore vettig tycker jag är sorgligt. Hade jag intervjuat någon som sa såna saker hade jag gärna slängt artikeln i soptunnan om jag inte vågade ta ställning till hanteringen av djuren. Eller iaf hoppat över att publicera idiot-citaten. Så inte okunniga följer det i tron om att det är normalt eller rent av bra.

Jag tycker precis tvärtom här. Tycker att Hippson presenterar en bra skriven och objektiv artikel. Det är för mig självklart att ett tidningsmedium ALDRIG ska censurera en intervjuad person oavsett hur bananas deras uttalanden är. Det är för mig helt oförståeligt hur det någonsin ska vara okej?
Att inte skriva om något som är dåligt är som att man ska sluta rapportera om mord, om knarklangning, om våldtäkter osv för att folk riskerar att få idéer om att detta är bra. Lär man ungarna som rider från början hur en häst fungera och vikten av variation för alla hästar är knappast en sån här artikel ett problem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 150
Senast: mars
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 834
Senast: Lycan
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 404
Senast: WSLPZF
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp