Hjultrubbel - Hjälp!!!

lizzie

Trådstartare
När vi idag kom hem efter att ha hämtat lite ved i min trailer så lutade det vänstra hjulet. :eek:

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/hjul1.jpg.html][/URL]

När vi tog bort hjulet så ser man att det rör som går in i axeln har flyttat sig så nederdelen trycker utåt.

Min fråga - kan man fixa detta själv genom att försöka trycka tillbaka röret? Måste gummibussningarna bytas?

[URL=http://s115.photobucket.com/user/Lizzie_63/media/hjul2.jpg.html][/URL]

Eller måste jag byte hela "röret" :crazy:

Någon som varit med om liknande problem??

/Lizzie

När vi idag kom hem efter att ha hämtat lite ved i min trailer så lutade det vänstra hjulet. :eek:

När vi tog bort hjulet så ser man att det rör som går in i axeln har flyttat sig så nederdelen trycker utåt.

Min fråga - kan man fixa detta själv genom att försöka trycka tillbaka röret? Måste gummibussningarna bytas?

Eller måste jag byte hela "röret" :crazy:

Någon som varit med om liknande problem??

/Lizzie
Sambon kikade lite snabbt, han tror att axeln är knäckt. :-/

Instämmer, tyvärr. Kolla med verkstad för reparation. Ska visst krävas en väldans kraft för att få ur gamla och i med ev nytt rör/axeltapp. Hade en sådan axel på ett gammalt Boj och bästa tipset var egentligen att byta hela axeln (mindre timmar som går åt) men skiljer sig säkert mellan verkstäderna. Lycka till! o undvik att köra med det såklart, Bojens axel var som en lös tand som jag till slut kunde dra loss för hand.

Axeln är kaputt, är ett helvete att byta bussningarna och sist jag undersökte saken var det billigare att köpa ny axel.

Tack för era svar, även om de inte var det jag egentlige ville höra. Hade ju hoppats på nåt billigare... :banghead:

Det är en Rekotrailer från -91. Jag har precis köp hem nytt golv och väggar för att renovera trailern. Men nu funderar jag på ifall det är någon idé :crazy:

/Lizzie

En annan fråga! Måste man byta påskjutaren när man byter axel? Påskjutaren är bytt för år sedan. Om jag bara behöver axel blir det ju lite billigare än vad ett helt axelpaket kostar

/Lizzie

Jag är 99% säker på att du bara behöver byta axeln.

Trist, men har du ändå köpt nya väggar och golv och byter axeln så blir ju släpet som splitternytt till ett ändå bra pris jämfört med vad ett nytt kostar.

Jag är 99% säker på att du bara behöver byta axeln.

Trist, men har du ändå köpt nya väggar och golv och byter axeln så blir ju släpet som splitternytt till ett ändå bra pris jämfört med vad ett nytt kostar.

Jag har idag varit iväg till ett par släpvagnsverkstäder. Väntar nu på att få prisförslag på vad en axel kan kosta. Jag ska tydligen klara mig från att byta påskjuten i alla fall - bara den delen kostar ju 3000 kr.

Jag har ju inte pengar till att köpa ett nytt släp. Jag gillar dessutom mitt enkelaxlade släp - det är lätt och behändigt att hantera. Jag bor själv och vill kunna rulla släpet för hand ;)

Det jag kör med hästen är mellan gården och ridhuset, en sträcka om 1 mil. För det ändamålet fungerar trailern perfekt. Som sagt - när allt är utbytt så har jag i princip en ny trailer.

/Lizzie

Kolla lite på nätet vad en ny axel kan kosta, tex på valeryd de har ofta bra priser.

Jag förstår att du gillar ditt enaxlade Reko, jag har också haft ett och älskade det :)
Väldigt enkelt och basic men ack så bra!

Jo det är ju så och när detär bytt kan du njuta av ditt 'nya' släp länge!
Gör du jobbet själv?

Kolla lite på nätet vad en ny axel kan kosta, tex på valeryd de har ofta bra priser.

Jag förstår att du gillar ditt enaxlade Reko, jag har också haft ett och älskade det :)
Väldigt enkelt och basic men ack så bra!

Jo det är ju så och när detär bytt kan du njuta av ditt 'nya' släp länge!
Gör du jobbet själv?

Jag har fått prisuppgift från Valeyd: 7400 kr inkl moms

Från en husvagnsfirma i Örebro har jag fått ett pris på 6700 inkl moms.

Väntar att få pris från SESAB och Släpvagnshuset - men gissar att jag kommer hamna inom samma summa.

Själva bytet av axel kan min snälla särbo göra. Så jag sparar lite pengar där. Han kommer också hjälpa mig att lägga in det nya golvet och montera väggarna. Målsningsjobbet - det får jag göra själv ;)

/Lizzie

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 213
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 211
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka