hjulstabron rättegång idag.

Sv: hjulstabron rättegång idag.

Hur menar du? Skulle det finnas "deltidsknarkare"? Världen runt människor med missbruksproblem brukar ju kretsa runt just missbruket, hur/när de ska få tag på/i sig nästa "dos", om det nu är knark, läkemedel eller alkohol mm. Att de inte får i sig det de är beroende av hela tiden är väl inte konstigt, men däremot brukar "tänket" vara på den missbrukade substansen, i stort sett alltid.

Personligen vill jag absolut inte möta drogade och/eller berusade bilförare när jag är ute. Det räcker med alla dem som i fullt nyktert tillstånd helt medvetet riskerar sina medmänniskors liv genom att köra alldeles för fort inom tättbebyggda områden, köra för fort och för nära gående personer, prata i mobil medan de kör, använda sms medan de kör, plocka med alla sina pinaler och låta bilen köra sig själv osv osv.

Alltså, jag tycker att "de där knarkarna gjorde...." t ex låter som att man helt enkelt enbart är en kass knarkare.
Trots att man har ett missbruk är man ju mer än det, man är fortfarande en person och en individ med en massa andra egenskaper, tänker jag och jag tycker att det låter illa att bara benämna en människa utefter dess eventuella problem med droger eller dylikt. Jag har ett gäng människor som har alkoholmissbruk i min omgivning. De är fortfarande mer i mina ögon än fyllon.

Och det där sista förstår jag inte alls varför du skriver till mig. Självklart vill väl ingen möta en påverkad person i trafiken.

Alltså, jag tycker att "de där knarkarna gjorde...." t ex låter som att man helt enkelt enbart är en kass knarkare.
Trots att man har ett missbruk är man ju mer än det, man är fortfarande en person och en individ med en massa andra egenskaper, tänker jag och jag tycker att det låter illa att bara benämna en människa utefter dess eventuella problem med droger eller dylikt. Jag har ett gäng människor som har alkoholmissbruk i min omgivning. De är fortfarande mer i mina ögon än fyllon.

Och det där sista förstår jag inte alls varför du skriver till mig. Självklart vill väl ingen möta en påverkad person i trafiken.
Jag har inte förringat en människa,en knarkare, en alkoholist. De har naturligtvis människor i sin närhet som man har känslomässiga relationer till. Man har rätt att av samhället behandlas som en individ och respekteras som sådan. Men man har naturligtvis bränt stora delar av sitt förtroendekapital. Jag litar inte på en knarkare, jag litar inte på en alkoholist.

Jag skulle aldrig hyra ut en lägenhet till en knarkare eller alkoholist om jag kan undvika det, inte heller låna ut pengar eller bil.

Jag anser att man inte kan tvinga till sig respekt och erkänsla, man förtjänar den. I det här fallet uppvisade knarkarna absolut ingen respekt för annans egendom, trafikregler + att man flagrant riskerade andra människors liv genom sitt agerande = alltså inte värda någon respekt från min sida!

Och Semlan, Jadzia och Hoppelhase.

Jag håller fullständigt med er. Det här är en oerhört obehaglig tråd.

Det är en trygghet i alla fall att samhället/myndigheterna ser så pass allvarligt på den här typen av händelser att det faktiskt blev en rättegång. Hur domen blir, får vi ju se, men jag litar på att den inte kommer att motiveras på det människoföraktande sätt som den här tråden dryper av, även om det skulle visa sig att polisen inte döms för något.

Dryper av människoförakt, det stämmer nog inte. Men väl förakt för vissa människors handlande. Jag föraktar vad vissa SD: politiker säger och gör,Jag föraktar vad vissa V(pk);are säger och gör..men för den skull föraktar jag dem inte som människor.

Om en alkoholist eller narkoman förnedrar, misshandlar och bestjäl sin familj
Så är handlingarna i sig värda allt förakt man kan uppbringa, men att förakta en sjuk människospillra, nej, vad hjälper det?

Jag har inte förringat en människa,en knarkare, en alkoholist. De har naturligtvis människor i sin närhet som man har känslomässiga relationer till. Man har rätt att av samhället behandlas som en individ och respekteras som sådan. Men man har naturligtvis bränt stora delar av sitt förtroendekapital. Jag litar inte på en knarkare, jag litar inte på en alkoholist.

Jag skulle aldrig hyra ut en lägenhet till en knarkare eller alkoholist om jag kan undvika det, inte heller låna ut pengar eller bil.

Jag anser att man inte kan tvinga till sig respekt och erkänsla, man förtjänar den. I det här fallet uppvisade knarkarna absolut ingen respekt för annans egendom, trafikregler + att man flagrant riskerade andra människors liv genom sitt agerande = alltså inte värda någon respekt från min sida!

Du behöver inte hyra ut en lägenhet till någon som missbrukar, det är helt ok ändå tänker jag.

Men jag tycker fortfarande att det låter förjävligt med enda epitetet "knarkare", och självsanering och allt vad som skrivits.

Du behöver inte hyra ut en lägenhet till någon som missbrukar, det är helt ok ändå tänker jag.

Men jag tycker fortfarande att det låter förjävligt med enda epitetet "knarkare", och självsanering och allt vad som skrivits.

Det är provokativa ordval, visst. Men självsanering kan man ju cyniskt kalla det när välfärdsöverviktiga doppar pga hjärtinfarkt, alkoholister pga av skador på bukspottkörtel o lever samt narkomaner pga överdoser eller ohälsosamma bad. Det varken förringar eller tillför ngt vettigt.

Men samtidigt är ju beskrivningen i det här fallet att ett par narkomaner körde ihjäl sig fullkomligt korrekt. Varken dråp eller vållande till kroppsskada eller död har ju tagits upp, utan det hela gäller en misstanke om tjänstefel och ca 50 dagsböter står på spel....

Jag är medveten om att de körde ihjäl sig, det behöver du inte tala om.

Jag tycker däremot fortfarande att en del inlägg i tråden andas "Jaja, de var ju ändå bara knarkare så det var ju käckt att de körde ihjäl sig. Höhö rätt åt dem". Och jag tycker fortfarande att det är rätt hemskt.

Jag håller med dig.

Jag orkar verkligen inte diskutera frågan, pga de tröttsamma ordvalen och tongångarna, men ville ändå skriva det.

+ flera
Jag vet inte om jag är en av dem ni anser har tråkiga tongångar och trist människosyn, eftersom ni inte nämner några specifika, men jag vet att jag har gått ganska hårt åt och sagt saker som kanske i alla lägen inte är helt "okej" enligt samhällets norm och allas lika värde. Men jag vill oavsett påpeka att jag har gjort mitt bästa för att diskutera sakfrågan och händelsen, vad som hände och vad som hade kunnat hända om någon agerat annorlunda och vad jag anser i det här fallet var det bästa. Jag lägger inte in människovärde, jag ser absolut inte missbrukare som mindre värda, jag har själv såna i bekantskapskretsen och känner folk som gjort saker jag inte direkt ser som bra, jag dömer inte dem som personer för det.

Givetvis var det en tragisk utgång, men jag kan inte se att det var någon annan än deras eget val att göra det, bron öppnades för att stoppa dem och de valde att inte stanna. Det hade lika gärna kunnat vara ett rödljus och någon oskyldig hade strukit med. DÄR lägger jag in en människovärdering, faktiskt. OM någon nödvändigtvis ska dö så ser jag hellre att det är de skyldiga än någon oskyldig, även om det självklart inte är något jag önskar någon. Men jag anser heller inte att vi kan låta alla som begår brott löpa fritt för att det finns en risk med att ta fast dem, då blir saker och ting väldigt fel...

Anser ni ändå att jag har kass människosyn så får det vara så, det finns inget mer jag kan göra åt det. De som känner mig vet att så inte är fallet och det är ändå huvudsaken. :)

Hur domen blir, får vi ju se, men jag litar på att den inte kommer att motiveras på det människoföraktande sätt som den här tråden dryper av, även om det skulle visa sig att polisen inte döms för något.

Jag hoppas att den blir friande med motiveringen att ingen vill möta en körkortslös, påtänd förare som kör i vansinnesfart.
Vilket ju var själva problemet som Polisen försökte att lösa.

Ah, då är jag med på hur du menar. Och kan hålla med om att "knarkare" klingar illa. Även om jag inte tror att någon här förringar de här två kriminella ungdomarna deras värde som människor.

Jag hoppas att den blir friande med motiveringen att ingen vill möta en körkortslös, påtänd förare som kör i vansinnesfart.
Vilket ju var själva problemet som Polisen försökte att lösa.
Lägg till "...mot en väl trafikerad vägsträcka som absolut inte är byggd för några hastigheter överhuvudtaget", så är vi så nära verkligheten vi kan komma.

Dina inlägg är väl inte de mest obehagliga. Tex uttrycker du dig ju någorlunda civiliserat och formulerar dig inte raljant och triumferande. Men rolig läsning, tycker jag inte att dina inlägg är.

Jag orkar inte citera och analysera punkt för punkt, men det finns en hel del studier som handlar om vad som sker med såväl den jagade som med poliserna vid sk biljakter. Du skulle nog kunna ha lite att lära dig där.

Läser man på lite på det området, finner man sedan att hela idén med att jaga någon som snott bensin för ett par hundra kronor, inte är något som uppmuntras eller anses särskilt vettigt.

Att öppna en bro för att - med risk för de förföljdas liv, när man vet det man vet om hur sk biljakter fungerar psykologiskt - stoppa bensintjuvar, är något som jag inte hade trott att svensk polis skulle göra. Jag hade trott att det var ett tomt, och omdömeslöst, hot om jag hade hört det när det skedde.

Vidare så minskar brottsligheten i samhället, särskilt bland unga män, glädjande nog. Du behöver alltså inte frukta den allmänna normupplösning som verkar oroa dig, tills vidare.

Dina inlägg är väl inte de mest obehagliga. Tex uttrycker du dig ju någorlunda civiliserat och formulerar dig inte raljant och triumferande. Men rolig läsning, tycker jag inte att dina inlägg är.

Jag orkar inte citera och analysera punkt för punkt, men det finns en hel del studier som handlar om vad som sker med såväl den jagade som med poliserna vid sk biljakter. Du skulle nog kunna ha lite att lära dig där.

Läser man på lite på det området, finner man sedan att hela idén med att jaga någon som snott bensin för ett par hundra kronor, inte är något som uppmuntras eller anses särskilt vettigt.

Att öppna en bro för att - med risk för de förföljdas liv, när man vet det man vet om hur sk biljakter fungerar psykologiskt - stoppa bensintjuvar, är något som jag inte hade trott att svensk polis skulle göra. Jag hade trott att det var ett tomt, och omdömeslöst, hot om jag hade hört det när det skedde.

Vidare så minskar brottsligheten i samhället, särskilt bland unga män, glädjande nog. Du behöver alltså inte frukta den allmänna normupplösning som verkar oroa dig, tills vidare.

Och du behöver lära dej läsa ... Det är skillnad på biljakt och förföljande...

Men visst vill du leva i ett "sno du bara, det va för så lite" osv samhälle så får du tycka det MEN räkna med mothugg för det anser INTE JAG är ok ! Mina grejer är MINA grejer oavsett värde...

Du måste ha klart för dig att den påtände föraren betedde sig inte som en som bara snott soppa för ngr 100kr. Han körde istället som om han hade ngt betydligt allvarligare att vara rädd för. Polisen själv misstänkte ju att det fans stora mängder narkotika i bilen och eller stöldgods. utifrån detta fullföljdes ju först biljakten och sedan förföljelsen av fordonet.

Avståndet mellan polisbil och narkomanerna var rätt långt då dessa jagade (på eget bevåg) över brofästet.

Att öppna en bro, fälla ner bommar är och var ett effektivt sätt att stoppa ett fordon..sedan väljer ju föraren om han vill stanna eller som i det här fallet, försöka flyga...

Så jag stöder helt tanken att använda spikmattor, fasta hinder och andra former av sätt att stänga av vägen i det fall man kan behöva stoppa ngr stollar från att skada andra trafikanter.

Och du behöver lära dej läsa ... Det är skillnad på biljakt och förföljande...

Men visst vill du leva i ett "sno du bara, det va för så lite" osv samhälle så får du tycka det MEN räkna med mothugg för det anser INTE JAG är ok ! Mina grejer är MINA grejer oavsett värde...

Som sagt var, fria val = fritt eget ansvar!

Ingen tvingade dem att stjäla, försöka köra ifrån mässingen eller försöka flyga meden gammal skrotbil.

Varför tror du att så många uttrycker sig som att de gör det då?

Vem gör det och på vilket sätt gör man det?

Att förringa och förakta handlingar är en sak. och det ska man göra när det är motiverat. Men ingen här föraktar väl dessa narkomaner som människor utan som brottslingar och det pga deras handlingar...

Jag accepterar din åsikt, men nu var det ju inte biljakt utan förföljelse. Av ren nyfikenhet, vad anser du att polisen skulle ha gjort istället? Låtit dem köra fritt (med tanke på att de visste att polisen var efter dem hade de med största sannolikhet inte hållit låg hastighet i det läget heller, eller tror du det?) och riskera oskyldigas liv istället? Och hade du fortfarande ansett att det var rätt av polisen att släppa dem om de hade kört ihjäl en nära vän/släkting till dig i flykten?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka