Sv: hjulstabron rättegång idag.
Det blir ju lite snillen spekulerar över det här, för att uttrycka det milt.
Varför i all världen ska vi alla ha, eller inbilla oss att vi kan ha, detaljerade idéer om hur poliser bör arbeta vid varje enskilt tillfälle?
Jag var inte ute efter några detaljerade idéer, precis som jag skrev var jag nyfiken, det var inte menat som någon slags kritik.
Men för mig finns det tre alternativ, försöka stoppa genom att köra efter, försöka stoppa genom att sätta upp ett hinder framför eller släppa. Därför är jag intresserad av om det finns fler sätt, som kanske är bättre, för jag kommer inte på dem själv. Och ja, i ett läge där man anser att alla de sätten är fel så anser jag nog att man bör ha nån form av förslag på vad man kan göra istället, annars känns det ju mest som att man kritiserar för kritiserandes skull.
Jag ser det väl helt enkelt så att allt inte alltid går att lösa så att alla blir nöjda och glada och för det jättebra, den perfekta världen lever vi tyvärr inte i. Utan man får helt enkelt göra det bästa möjliga och det är det som jag tar ställning till. Jag vet att det inte alltid är de optimala lösningarna, men det är vad jag anser vara det bästa av alternativen. I det här fallet anser jag att det var att polisen stoppade killarna som körde, framför att de skulle ha kolliderat med mötande trafik, exempelvis. Det var ju faktiskt inte så att poliserna trodde att de skulle köra över bron, den biten valde de (eller åtminstone föraren) själva.
Gällande andra frågan var inte syftet hur du skulle se det under chock. För mig handlar det inte om att jämföra människors värde utan att om något ont ska drabba någon så ser jag hellre att det är den oskyldiga det drabbar, än en oskyldig. Det gör inte att jag ser den skyldige som mindre värd, även om jag förstått att andra vill se det som att jag gör det. Men helt enkelt, om någon kör påverkad, oavsett om det är av knark eller alkohol och jag har valet att välja mellan att personen skulle köra ihjäl sig själv eller någon annan, oskyldig person, så skulle jag välja att den kör ihjäl sig själv. Faktiskt. Och det oavsett om den oskyldiga är en närstående till mig eller någon okänd. Det var trots allt den påverkade som valde att sätta sig i bilen i det skicket och riskera både sitt och andras liv, inte den mötande.
Jag skulle se det på samma sätt om det gällde mig, att jag skulle köra och t.ex tappa fokus på vägen, hellre att jag då kör av vägen även om det innebär min död, än att jag kör över på fel vägbana och har ihjäl någon i en mötande bil. Det gör inte att jag ser mig själv som mindre värd, men det är jag som gör felet och ska någon ta smällen för det är det jag och ingen annan.