Sv: hjulstabron rättegång idag.
Jag tycker att du väljer att beskriva bara en del av bakgrunden så attt det passar dig. Faktiskt.
Det var kanske inte bensinstölden i sig som gjorde att polisen ville ha stopp på killarna. Det kan ju faktiskt ha varit deras livsfarliga sätt att framföra sitt fordon. Att de var en fara för sig själva och andra blev ju tyvärr väldigt uppenbart.
Det är också skillnad på att tycka att killarna skall skylla sig själva och att tycka att de har ett eget ansvar för hur de framför sitt fordon och får ta konsekvenserna av sitt handlande.
Men visst är det bra med en rättegång. Det är ju så vi på ett civiliserat sätt kommer fram till om polisen i det här fallet gjorde rätt eller fel.
Dina inlägg är väl inte de mest obehagliga. Tex uttrycker du dig ju någorlunda civiliserat och formulerar dig inte raljant och triumferande. Men rolig läsning, tycker jag inte att dina inlägg är.
Jag orkar inte citera och analysera punkt för punkt, men det finns en hel del studier som handlar om vad som sker med såväl den jagade som med poliserna vid sk biljakter. Du skulle nog kunna ha lite att lära dig där.
Läser man på lite på det området, finner man sedan att hela idén med att jaga någon som snott bensin för ett par hundra kronor, inte är något som uppmuntras eller anses särskilt vettigt.
Att öppna en bro för att - med risk för de förföljdas liv, när man vet det man vet om hur sk biljakter fungerar psykologiskt - stoppa bensintjuvar, är något som jag inte hade trott att svensk polis skulle göra. Jag hade trott att det var ett tomt, och omdömeslöst, hot om jag hade hört det när det skedde.
Vidare så minskar brottsligheten i samhället, särskilt bland unga män, glädjande nog. Du behöver alltså inte frukta den allmänna normupplösning som verkar oroa dig, tills vidare.
Jag tycker att du väljer att beskriva bara en del av bakgrunden så attt det passar dig. Faktiskt.
Det var kanske inte bensinstölden i sig som gjorde att polisen ville ha stopp på killarna. Det kan ju faktiskt ha varit deras livsfarliga sätt att framföra sitt fordon. Att de var en fara för sig själva och andra blev ju tyvärr väldigt uppenbart.
Det är också skillnad på att tycka att killarna skall skylla sig själva och att tycka att de har ett eget ansvar för hur de framför sitt fordon och får ta konsekvenserna av sitt handlande.
Men visst är det bra med en rättegång. Det är ju så vi på ett civiliserat sätt kommer fram till om polisen i det här fallet gjorde rätt eller fel.