hjulstabron rättegång idag.

Sv: hjulstabron rättegång idag.

Dina inlägg är väl inte de mest obehagliga. Tex uttrycker du dig ju någorlunda civiliserat och formulerar dig inte raljant och triumferande. Men rolig läsning, tycker jag inte att dina inlägg är.

Jag orkar inte citera och analysera punkt för punkt, men det finns en hel del studier som handlar om vad som sker med såväl den jagade som med poliserna vid sk biljakter. Du skulle nog kunna ha lite att lära dig där.

Läser man på lite på det området, finner man sedan att hela idén med att jaga någon som snott bensin för ett par hundra kronor, inte är något som uppmuntras eller anses särskilt vettigt.

Att öppna en bro för att - med risk för de förföljdas liv, när man vet det man vet om hur sk biljakter fungerar psykologiskt - stoppa bensintjuvar, är något som jag inte hade trott att svensk polis skulle göra. Jag hade trott att det var ett tomt, och omdömeslöst, hot om jag hade hört det när det skedde.

Vidare så minskar brottsligheten i samhället, särskilt bland unga män, glädjande nog. Du behöver alltså inte frukta den allmänna normupplösning som verkar oroa dig, tills vidare.

Jag tycker att du väljer att beskriva bara en del av bakgrunden så attt det passar dig. Faktiskt.

Det var kanske inte bensinstölden i sig som gjorde att polisen ville ha stopp på killarna. Det kan ju faktiskt ha varit deras livsfarliga sätt att framföra sitt fordon. Att de var en fara för sig själva och andra blev ju tyvärr väldigt uppenbart.

Det är också skillnad på att tycka att killarna skall skylla sig själva och att tycka att de har ett eget ansvar för hur de framför sitt fordon och får ta konsekvenserna av sitt handlande.

Men visst är det bra med en rättegång. Det är ju så vi på ett civiliserat sätt kommer fram till om polisen i det här fallet gjorde rätt eller fel.

Det var därför jag skrev sk biljakt. Hade jag skrivit förföljelse, hade högst troligt det blivit rättat istället.

.... att hela idén med att jaga någon som snott bensin för ett par hundra kronor, inte är något som uppmuntras eller anses särskilt vettigt.

Det största problemet var ju inte det.
Utan vansinnesfärden utan körkort och hög på amfetamin i en avställd bil.

Ett sådant fordon är en fara för allmänheten.

Senast ändrad:

Det var därför jag skrev sk biljakt. Hade jag skrivit förföljelse, hade högst troligt det blivit rättat istället.

Men polisen i bilen fick ju order att avbryta jakten och övergå till en förföljelse istället. Detta för att inte hetsa dem över brokanten.Att polisen följde order är fastställt varför dessa poliser inte är objekt för utredning. Vad som ska utredas är om vakthavande polisbefäl gjorde ngt fel då han fixade till så att bron öppnades.

Att sedan killen som körde valde att begå självmord, ja det är ju hans val och kan knappast belasta ngn annan...vilket även rättsväsendet anser eftersom ingen står anklagad för vållande till kroppsskada eller annans död!

Jag tycker att du väljer att beskriva bara en del av bakgrunden så attt det passar dig. Faktiskt.

Det var kanske inte bensinstölden i sig som gjorde att polisen ville ha stopp på killarna. Det kan ju faktiskt ha varit deras livsfarliga sätt att framföra sitt fordon. Att de var en fara för sig själva och andra blev ju tyvärr väldigt uppenbart.

Det är också skillnad på att tycka att killarna skall skylla sig själva och att tycka att de har ett eget ansvar för hur de framför sitt fordon och får ta konsekvenserna av sitt handlande.

Men visst är det bra med en rättegång. Det är ju så vi på ett civiliserat sätt kommer fram till om polisen i det här fallet gjorde rätt eller fel.

Nej de ska inte skylla sig själva...de får skylla sig själva eftersom de valde att...

Ah, då är jag med på hur du menar. Och kan hålla med om att "knarkare" klingar illa. Även om jag inte tror att någon här förringar de här två kriminella ungdomarna deras värde som människor.

Jag tycker ju absolut att man förringar deras värde som människor när man tycker att det är en praktisk form av självsanering av samhällets lägsta grupp eller hur det nu var.

Delvis kl

Det handlar inte om att jag tycker att alla ska få köra hejvilt påverkade av amfetamin utan att stoppas. Det handlar om att jag för mitt liv inte kan förstå hur man kan tycka att det är något annat än hemskt tragiskt, så som det blev. Oavsett om de var höga som hus eller inte.

(Och därmed inte sagt att jag tycker att polisen borde låtit dem köra på all night long utan att stoppas. Så har jag garderat mig för "vad är din lösning då" också.)

Jag tycker ju absolut att man förringar deras värde som människor när man tycker att det är en praktisk form av självsanering av samhällets lägsta grupp eller hur det nu var.

Delvis kl

Det handlar inte om att jag tycker att alla ska få köra hejvilt påverkade av amfetamin utan att stoppas. Det handlar om att jag för mitt liv inte kan förstå hur man kan tycka att det är något annat än hemskt tragiskt, så som det blev. Oavsett om de var höga som hus eller inte.

Vill först säga att jag håller helt med om ovanstående.

(Och därmed inte sagt att jag tycker att polisen borde låtit dem köra på all night long utan att stoppas. Så har jag garderat mig för "vad är din lösning då" också.)

Det här håller jag dock inte med om, jag ser ingen gardering utan snarare tvärtom, det uttalandet väckte den frågan hos mig. För om du anser att de borde ha stoppats, men polisen inte borde ha kört efter och inte heller borde ha satt upp något hinder framför (som broöppningen), hur skulle de då ha stoppats? Rätta mig gärna om jag missat något, är inte helt säker på om du har ansett att polisen gjort fel i något fall och i så fall ber jag om ursäkt.

För att kortfatta min egen åsikt: Polisen gjorde helt rätt som satte ut hindret i form av broöppningen, men det är fruktansvärt tragiskt att killarna valde att inte stanna och att det fick dödlig utgång.

Jag föreslår att du ställer den frågan direkt till de personer du anser uttrycker sig otrevligt. Vilka är "många"?

Varför skulle jag fråga dem när det var det du skrev jag undrade över?

När man pratar om att de får skylla sig själv (helt annan betydelse än att vara ansvarig), att det handlar om självsanering, att man inte kan tycka synd om dem, enbart benämner dem som "knarkarna" och liknande så tyder det inte på att man värderar dessa individer särskilt högt som människor. Så jag undrade varför du tror att man uttrycker sig på ett vis som förringar deras värde som människor om det inte är det man menar.

Man kan liksom tycka att det som skedde var enda alternativet, att polisen gjorde helt rätt, att det är fruktansvärt att använda droger osv utan att prata om killarna i bilen på det vis som folk gör i den här och tidigare trådar i ämnet. Det finns ingen som helst motsättning där.

Så omn en människa är hög på amfetamin,,,ska man inte kalla personen i fråga, vid det aktuella tillfället för knarkare?

Eller ska man skriva om det hela som brukare av olovliga kemikalier..O_o

Rätta mig gärna om jag missat något, är inte helt säker på om du har ansett att polisen gjort fel i något fall och i så fall ber jag om ursäkt.

Det var därför jag ville gardera mig. ;)
Jag har inte skrivit någonting alls om att jag tyckte att poliserna gjorde fel. Jag har bara tyckt att det är bedrövligt att uttrycka sig hur som helst om det som hände.

Så omn en människa är hög på amfetamin,,,ska man inte kalla personen i fråga, vid det aktuella tillfället för knarkare?

Eller ska man skriva om det hela som brukare av olovliga kemikalier..O_o

Man kan t ex skriva "de unga männen", "ungdomarna", "killarna", "personerna" etc. Det finns inget alls som säger att man kategoriskt och enbart måste kalla dem "knarkarna".

Man kan t ex skriva "de unga männen", "ungdomarna", "killarna", "personerna" etc. Det finns inget alls som säger att man kategoriskt och enbart måste kalla dem "knarkarna".

Killarna som ställt sina hjärnor offside med hjälp av amfetamin, är det en mer passande beskrivning?

Det var ju inte så att det var första gången man knaprat eller rökt eller på annat sätt tagit substansen till sig.

de unga vanartiga männen som i narkotikaberusat tillstånd gjorde först vägarna osäkra och sedan valde i alla fall en av dem att köra bilen i sjön.

Killarna som ställt sina hjärnor offside med hjälp av amfetamin, är det en mer passande beskrivning?

Det var ju inte så att det var första gången man knaprat eller rökt eller på annat sätt tagit substansen till sig.

de unga vanartiga männen som i narkotikaberusat tillstånd gjorde först vägarna osäkra och sedan valde i alla fall en av dem att köra bilen i sjön.

Jag har ingen aning om hur många gånger de knarkat.

Men eftersom du frågade vad man skulle kunna kalla dem så gav jag några exempel som går fint att använda.

Men oj vad PK det var här då, använder man narkotikaklassade medel olovandes och utom kontroll så knarkar man och blir kallad narkoman, med all rätt. Man väljer själv att ställa sig utanför samhället när man skiter i lagar och regler och då får man också ta smällen när det barkar åt skogen. Är det lika hemskt att kalla nån som stjäl och gör inbrott första gången för tjuv? Skulle inte tro det va. ;)

Hur menar du? Skulle det finnas "deltidsknarkare"? Världen runt människor med missbruksproblem brukar ju kretsa runt just missbruket, hur/när de ska få tag på/i sig nästa "dos", om det nu är knark, läkemedel eller alkohol mm. Att de inte får i sig det de är beroende av hela tiden är väl inte konstigt, men däremot brukar "tänket" vara på den missbrukade substansen, i stort sett alltid.
Det du beskriver stämmer med flera substanser, dock inte amfetamin som var det killarna hade i sig.
Det är en fysikalisk omöjlighet att ständigt vara påverkad av amfetamin i de doserna.

Varför skulle jag fråga dem när det var det du skrev jag undrade över?

När man pratar om att de får skylla sig själv (helt annan betydelse än att vara ansvarig), att det handlar om självsanering, att man inte kan tycka synd om dem, enbart benämner dem som "knarkarna" och liknande så tyder det inte på att man värderar dessa individer särskilt högt som människor. Så jag undrade varför du tror att man uttrycker sig på ett vis som förringar deras värde som människor om det inte är det man menar.

Man kan liksom tycka att det som skedde var enda alternativet, att polisen gjorde helt rätt, att det är fruktansvärt att använda droger osv utan att prata om killarna i bilen på det vis som folk gör i den här och tidigare trådar i ämnet. Det finns ingen som helst motsättning där.

Varför anser du att jag ska "tro" något om hur andra i tråden menar? Jag känner inte personerna ifråga och har ingen aning om vad de menar. Är det då inte bättre och mer renhårigt av dig att ställa frågan direkt till de här "många" du nämner? För jag har faktiskt inte skrivit någonting om självsanering, knarkare o.dyl. så det kan ju inte vara mig du avser, eller? Jag förstår inte varför du läxar upp mig för vad andra skrivit, såvida du helt enkelt inte vågar fråga den som skrivit så?

Det du beskriver stämmer med flera substanser, dock inte amfetamin som var det killarna hade i sig.
Det är en fysikalisk omöjlighet att ständigt vara påverkad av amfetamin i de doserna.

Jag har inte skrivit något om att ständigt vara påverkad. Däremot nämnde jag att missbrukares värld och tankar brukar kretsa kring missbruket alltid. Är det annat med amfetamin? Är det inte beroendeframkallande som andra substanser?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka