hjulstabron rättegång idag.

Sv: hjulstabron rättegång idag.

Det är väl ingen som skrivit att det inte bör utredas? Det ska det självklart göra, även om jag personligen kan anse att en internutredning hade varit tillräcklig. Och jo, åtalas någon och det går till rättegång så handlar det väl i de flesta fall om att hitta en syndabock.

Är ganska övertygad om att det inte heller är någon som skrivit att det är bra att de kriminella dog? Jag anser att det är bra att polisen stoppade dem och tog till vad som krävdes för att göra det. Det var de kriminella som valde att inte stanna för ja, de hade ett val och de valde döden.

Jag tycker att det är skrämmande hur lite respekt folk har för polisen och uttrycker sig med hat och åsikter om att de gjort fel så fort någon (som själv satt sig i situationen) råkar bli svårt skadad eller dödad. Som det är nu vågar ju knappt poliser skjuta mot någon som skjuter själv, för att de kan "råka döda personen i onödan". Som det är nu är det ju betydligt fler oskyldiga som dödas av kriminella än kriminella som dödas (direkt eller indirekt) av poliser och ändå blir det ramaskri så fort det sistnämnda händer... Det tycker jag säger tillräckligt om hur vårt samhälle ser på kriminalitet och jag tycker det är vidrigt och vi är i ett stort behov av en förändring på den fronten enligt mig.

Ja, jag kanske låter lite brysk men jag har precis samma åsikter utanför skärmen och har haft diskussionen med folk tidigare. Jag anser att man gör ett val när man sätter sig bakom ratten amfetaminpåverkad och kör ifrån polisen. Man gör ett val när man ger sig ut på stan med vapen och avfyrar dem. Jag anser att det kanske är dags att allmänheten får exempel i form av "gör du ett sånt val kan det här hända, och det är rätt att det händer" för att få folk att fatta var gränserna faktiskt går.

När det kommer till folk som kör påverkade eller annat, liknande som sätter civila i fara så blir jag mest bara lättad de gånger de inte tar med någon oskyldig in i döden. Och när det kommer till att skydda oskyldiga så anser jag att polisen ska få ta till det som krävs. Speciellt när det handlar om personer som medvetet satt sig i situationen.

Håller med du! :bow::bow:

Obduceringen gav ju vid handen att föraren var hög på amfetamin...och jag förmodar att det inte var första gången.
Så rent cyniskt sett så sparade den där broöppningen in en massa pengar som staten istället kan lägga på andra trevliga saker istället för framtida vistelser på våra anstalter....

Trevligt :banghead:

Jag tycker polisen gjorde helt rätt, men det är väldigt tragiskt att det slutade som det gjorde.

KL

Sätter man sig i en oskattad, obesiktad bil utan körkort och är påtänd för att sedan stjäla bensin så har man redan där gjort flera korkade val. Man har valt att inte inrätta sig efter de regler som vi har skapat i vårt samhälle, regler som finns där för vår säkerhet och överlevnad.

Följden av detta blir att den instans samhället har för att förhindra brott griper in för att stoppa förrövaren. Återigen väljer personen att inte följa samhällets regler (att snällt svänga in till vägrenen). Om man dessutom är så påverkad att man missar en broöppning så skulle man inte ha suttit bakom ratten från första början.

Man kan inte alltid lägga skulden på någon annan. Det är människans fria vilja som styr och resultaten blir därefter. Det är fruktansvärt tragiskt att unga människor dör men det hade varit ännu mer tragiskt om en oskyldig hade dött till följd av deras fria vilja att fatta felaktiga beslut.

Polisen har inte gjort fel den här gången. Förrövaren vid två tillfällen möjlighet att välja att följa reglerna men gjorde inte det och då blir konsekvensen där efter.

Det här är inget att diskutera egentligen, oavsett vad man tycker om polisens agerande. Polisen har precis som vi andra lagar och förordningar att följa. Om denne polisman följde gällande bestämmelser ska han självklart frias, om inte är det lika självklart att han ska fällas.

Dock kan jag personligen anse att de åsikter om att de kriminella får skylla sig själva är vidriga. Ha i åtanke att varenda gång ni överskrider hastighetsbegränsningen så begår ni en kriminell handling och kan även vara den som utsätter andra för livsfara. Man ska också vara medveten om att många poliser sätter en enorm prestige i att "vinna". Tanken om att skydda allmänheten har då flugit ut genom fönstret för länge sedan.

Det är lätt att döma andra, men faktum är att även kriminella är människor.

Det här är inget att diskutera egentligen, oavsett vad man tycker om polisens agerande. Polisen har precis som vi andra lagar och förordningar att följa. Om denne polisman följde gällande bestämmelser ska han självklart frias, om inte är det lika självklart att han ska fällas.

Dock kan jag personligen anse att de åsikter om att de kriminella får skylla sig själva är vidriga. Ha i åtanke att varenda gång ni överskrider hastighetsbegränsningen så begår ni en kriminell handling och kan även vara den som utsätter andra för livsfara. Man ska också vara medveten om att många poliser sätter en enorm prestige i att "vinna". Tanken om att skydda allmänheten har då flugit ut genom fönstret för länge sedan.

...dock kan jag personligen anse att det är ganska naivt att jämföra lätt hastighetsöverträdelse med att köra drograttfull i 130 i tätbebyggt område...

Dock kan jag personligen anse att de åsikter om att de kriminella får skylla sig själva är vidriga. Ha i åtanke att varenda gång ni överskrider hastighetsbegränsningen så begår ni en kriminell handling och kan även vara den som utsätter andra för livsfara.

Så du menar att en person som sätter sig bakom ratten amfetaminpåverkad, stjäl bensin och sen kör ut från en öppen bro inte får skylla sig själv? Var går gränsen för det egna ansvaret då, anser du? Eller har man inget sånt alls?

Givetvis får en person som kör för fort räkna med att få böter eller till och med bli av med körkortet, jag har aldrig förstått mig på folk som blir sura på polisen för det... Man har själv brutit mot lagen och polisen gjorde sitt jobb, svår ekvation. Dock ser jag inte att köra lite för fort som lika grovt att exempelvis köra påverkad, vilket väl inte heller staten gör vilket gör att straffen är olika hårda. Väljer man däremot att gasa ännu mer och köra ifrån polisen när de ska stoppa en för fortkörning, ja då hoppas jag verkligen att polisen gör något innan någon annan kommer till skada eller så folk lär sig att man tjänar på den manövern.

Kör man ifrån polisen brukar det väl dessutom i många fall betyda att man är påverkad av någonting, och jag skulle tro att de flesta poliser är medvetna om det och därför på något plan kunde räkna ut det när det gällde killarna i det här fallet också. Givetvis är det alltid tragiskt när något ska ha dödlig utgång, men jag kan inte se hur killarna i fråga inte ansvarade för den biten själva och återigen, hellre dem än en oskyldig, om man skulle behöva välja.

Med tanke på hur TS gång på gång har beskrivit hur han skall skjuta varg "lagligt" är han knappast rätt man att anklaga andra för att vara kriminella.
Det där med att kacka i eget bo .... osv...

Melodrama står TS så bra för själv.

Dock kan jag personligen anse att de åsikter om att de kriminella får skylla sig själva är vidriga.

Hur menar du då?
Det var ju inte direkt någon som knuffade ut dem i vattnet vid brofästet.

Om någon som kör för fort siktar rakt in i ett träd så är det väl ändå dennes eget fel att den körde in i trädet?

Det var ju ingen som hade räknat med att de skulle vara så dumma att de åkte över en bro som var öppen.
Det finns ingen uppsåt att skada.
Utan det handlade bara om att stoppa.

Och så gick det tokigt för att de var för påtända för att begripa att bilar inte kan flyga.

Jag tycker det är självklart att vi ansvarar för våra handlingar i trafiken. Att köra för fort är ett medvetet risktagande. Händer det en olycka pga att jag kört för fort så är det mitt och ingen annans ansvar!

Dock kan jag personligen anse att de åsikter om att de kriminella får skylla sig själva är vidriga. Ha i åtanke att varenda gång ni överskrider hastighetsbegränsningen så begår ni en kriminell handling och kan även vara den som utsätter andra för livsfara.

Kör jag fortare än vad som är lämpligt, och orsakar en olycka, så är det självfallet jag som får skylla mig själv.

Jag gör ett nyktert val beaktande vinster och risker när jag kör för fort i min skattade, besiktade o försäkrade bil av nyare modell. Om jag kör 130 på en 110 väg så bedömer jag riskökningen som marginell.

Skulle jag däremot bränna förbi en skola på en 30-väg i 70 plock, ja då har jag helt klart gjort ett felaktigt val baserat på en riskbedömning som är helt upp åt väggarna...

Med tanke på hur TS gång på gång har beskrivit hur han skall skjuta varg "lagligt" är han knappast rätt man att anklaga andra för att vara kriminella.
Det där med att kacka i eget bo .... osv...

Melodrama står TS så bra för själv.

Riksdagen har ju klart fastställt vilka regler som gäller vid laglig jakt på varg..det bara att hålla sig till dessa så skjuter man varg lagligt;)

Och det är ingen nyhet att vissa individer sätter straffskalan så att man ska straffas hårdare för att tjuvskjuta en varg än att köra ihjäl en mäniska på fyllan. Smaken är i det fallet som baken....delad:sneaky:

Trevligt :banghead:

Jag tycker polisen gjorde helt rätt, men det är väldigt tragiskt att det slutade som det gjorde.

1 jag ser inte att polisen gjorde fel.
2 Naturligtvis är det tragiskt för alla inblandade, Personal, släktingar och de två narkomanerna.
3 Att händelsen med all sannolikhet sparade staten en massa pengar är väl tämligen klart.

Nu blir det en eller två rättegångar, inga vård eller förvaringsinsatser + att framtida polisiära och juridiska insatser undviks. cyniskt? ja men inte desto mindre sant.

Har en kompis som nyligen var och körde motorcykel i usa. Längs en mkt kurvig väg i bergen fanns det en skylt som h*n tog kort på. Den sa nåt i stil med "adjust your speed to the road conditions or you will be a victim of natural selection". Sådana borde det finnas på fler ställen ;)

Och vi som kör på den bron vet att det är ytterst olämpligt att försöka köra 130 km/h över den bron. Den är lååång, smal och svänger. Det är ingen liten bro som man ser över till andra sidan. Hade de fått möte på den bron hade det slutat i katastrof. På ett ställe där bron går upp mot högsta punkten ser man inte om någon kommer emot en. Det är mer som att bara köra rakt upp i himlen. Usch.
Jag är rätt säker på att du just nu är på fel bro.
Den här finns vid Strängnäs, och är en högbro över farleden. Därför behövs den inte öppnas.

Jag är rätt säker på att du just nu är på fel bro.
Den här finns vid Strängnäs, och är en högbro över farleden. Därför behövs den inte öppnas.

Jo, den behöver öppnas ibland? Denna bro ligger mellan Enköping och Strängnäs. Särskilt hög är den inte heller?

Jo, den behöver öppnas ibland? Denna bro ligger mellan Enköping och Strängnäs.
Brandgul beskriver Strängnäsbron. Det är en högbro, med segelfri höjd på 26 meter. Den är inte öppningsbar.
Olyckan hände vid Hjulstabron, som öppnas genom att 50m vägsträcka vrides 90 grader.

Båda broarna ligger mellan Enköping och Strängnäs.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka