hjulstabron rättegång idag.

Sv: hjulstabron rättegång idag.

Jag hoppas verkligen inte att polisen åker dit. De är så fruktansvärt begränsade redan som det är, snart vågar de väl inte göra någonting längre och folk kan löpa amok bäst de vill, vilket redan håller på att hända... Folk behöver inse att de faktiskt straffas när de bryter mot lagen och att det är helt rätt att de blir det.

Även i USA avbryter man om det löper fara för andras liv. Men kanske inte för att det löper fara för den kriminelle....

Precis ...

Fast just i denna situation som vi pratar om nu så hade förövarna mest sannolikt INTE kört så fort och vårdslöst om inte polisen varit efter dem.

Vad bygger du det uttalet pa?

Vad hade hant om det var vanlig brooppning? Hade det varit en olycka da? Eller skulle brovakten stammas for att bron var oppen?

Jag hoppas verkligen inte att polisen åker dit. De är så fruktansvärt begränsade redan som det är, snart vågar de väl inte göra någonting längre och folk kan löpa amok bäst de vill, vilket redan håller på att hända... Folk behöver inse att de faktiskt straffas när de bryter mot lagen och att det är helt rätt att de blir det.

Haller med. Nagonstans maste ocksa kriminella lara sig "cause and effect".

Håller med men tyvärr tror jag att polisen fälls. Tycker det är helt sjukt i så fall, fällas för att hen försökt göra sitt jobb och skydda oskyldiga människor.

Fast just i denna situation som vi pratar om nu så hade förövarna mest sannolikt INTE kört så fort och vårdslöst om inte polisen varit efter dem.

Polisen hade ju släppt jakten, och följde efter utom synhåll, när de konstaterade att flyktbilen valde att åka söderut på 55:an från Enköping. Så de ungdomarna upplevde var ju precis detsamma som att polisen slutat jaga.

Så de skulle alltså kört mindre våldsamt, om de upplevde samma sak som de upplevde nu..?

Ur rättslig synpunkt har jag fattat det som att öppna en bro räknas som ett "fast" hinder, och då ska alltid blåljus användas, vilket inte gjorts.

När man kommer fram mot bron ser man på över en kilometer öppna fält att det är broöppning. Det är som en järnvägsövergång med röda dubbla blinkande signaler högt upp, på båda sidor vägen. När du passerar dem har du 600m till bron. Sedan svänger vägen svagt höger, och med 300m kvar ser du mycket tydligt - speciellt tydligt, eftersom det var natt - att en vansinnigt upplyst bro är helt tvärställd. Sedan har du bommar, och mer blinkande röda ljus.

Om man missar detta spektakel, då är man blind - oavsett berusningsgrad. Föraren hade kört denna väg många gånger, och var väl medveten om vilken sorts bro det var. Det vet man om man har passerat den några gånger. Han väljer ändå att trycka på gasen, och forcera bommarna rätt ut i oändligheten.

Jag är övertygad om att ett blinkade blåljus inte gjort ett uns skillnad i slutresultatet. De valde helt enkelt att ta sina liv där och då.

Jag tycker det var helt fel av polisen. Det dessa killar gjorde är inte skäl nog att ta upp en biljakt, och sen fortsätta den när den spårar ur! Polisen hade reg. nr. och allt, dom hade kunnat lösa situationen på ett mycket säkrare sätt. Helt idiotiskt beteende av polisen, dom ska skydda oss, inte försöka vara något dom inte är. Deras agerande ledde till ännu mer fara för allmänheten. Jag försvarar inte killarna på något sätt vill jag bara poängtera.

Nej.
Det fanns inget "mycket säkrare sätt" att "lösa situationen på".
Det finns en del som tycker att polisen kunnat lägga ut en spikmatta efter bron. Nej, det kunde de inte.

Skälet till det är att det tar åtminstone några minuter att arrangera en sådan, dels innan spikmattepolisen hinner slänga in några spikmattor i sin bil - plus att arrangera hindret på passande vägsträcka.
OCH
det finns ingen nattpolis stationerad i Strängnäs, varför detta hade blivit Eskilstunapolisens jobb. Och de hade inte hunnit fram innan flyktbilen hade passerat.

-Men någon polisbil kanske hade varit närmare än Eskilstuna..?
-Ja, det är fullt möjligt. Men hur stor chans hade det varit att de hade packat in spikmattiorna INNAN larmet kommit från Enköping?

OCH hade ungdomarna passerat bron hade de väl ute på Mälaröarna befunnit sig på den asfalterade kostig som kallas Rv55, vilken är mycket olämplig att köra för fort på. Det är ganska sannolikt att de kört ihjäl sig där istället, om de hållt samma hastighet som innan bron. Om de inte tagit ett träd eller stenblock i en singelolycka, så hade de kanske frontat en nattlångtradare - eller annan personbil, när de genat i någon av de många kurvorna eller krönen utan sikt.

Jag kör inte fortare än 80 där.
Det gör inte så många andra heller.

Jag är övertygad om att ett blinkade blåljus inte gjort ett uns skillnad i slutresultatet. De valde helt enkelt att ta sina liv där och då.

Precis. De hade ju inte tidigare stannat för polisen, så varför skulle de göra det då? Tvärtom skulle väl risken att de körde rätt ut öka.

Självklart hade de inte på vägen att göra, det säger sig ju självt. Men ska ändra människor få sätta sina liv till för att man ska ta dem till varje pris? Jag tycker inte det. Framförallt inte på så lösryckta grunder.

Det är ju inte som att polisen visste att de hade amfetamin i blodet när de jagade dem.

Så vitt jag vet är inte polisen i bilen som följde dem åtalad.
Alltså är föraren av bilen som körde över kanten till 100% ansvarig för sina handlingar.
Man körde mot rött ljus (det sista ) i över 130 km/h man forcerade fällda bommar.

Självsanering i socialgrupp tre... Jag har mycket svårt att tycka synd om livsstilskriminella, och jag har extremt svårt att ha överseende med alla typer av påverkade förare i trafiken.

Jag tycker det var helt fel av polisen. Det dessa killar gjorde är inte skäl nog att ta upp en biljakt, och sen fortsätta den när den spårar ur! Polisen hade reg. nr. och allt, dom hade kunnat lösa situationen på ett mycket säkrare sätt. Helt idiotiskt beteende av polisen, dom ska skydda oss, inte försöka vara något dom inte är. Deras agerande ledde till ännu mer fara för allmänheten. Jag försvarar inte killarna på något sätt vill jag bara poängtera.

Ur rättslig synpunkt har jag fattat det som att öppna en bro räknas som ett "fast" hinder, och då ska alltid blåljus användas, vilket inte gjorts.

Så vad du säger är att banverket är ansvariga om någon forcerar deras bommar och kör ihjäl sig mot deras tåg?

Obduceringen gav ju vid handen att föraren var hög på amfetamin...och jag förmodar att det inte var första gången.
Så rent cyniskt sett så sparade den där broöppningen in en massa pengar som staten istället kan lägga på andra trevliga saker istället för framtida vistelser på våra anstalter....

Rent cyniskt ja, absolut. Jag sörjer dem verkligen inte, men(!) det betyder inte att jag tycker att polisen har rätt att utsätta civila för fara.

Iomed att de hade regnummer så hade det inte varit så svårt att hitta förarna iaf.

Till er som tror att de hade gått till på samma sätt utan polisens inblandning. Hur stor tror ni att möjligheten är att 2 personer bestämmer sig för att ta livet av sig precis samtidigt, och att de dessutom råka sitta i samma bil? Det känns inte speciellt troligt faktiskt, även om det givetvis inte är omöjligt.

Det hade varit extremt svårt att veta vilka som körde bilen så förmodligen hade det hela lagts ner ändå, om de bara skulle gått på vem som äger den. Att man lånar bilar av varandra till höger och vänster är jäkligt vanligt.

Sen vet jag inte exakt hur det var när de snodde bensin? Där fanns kanske kamera så att de kunnat gå den vägen.

Och självklart hade utgången av det hela blivit en annan om inte poliserna kört efter. Men då skulle man ju bara visa exakt hur okej det är att sno bensin, köra som en idiot i ett fordon i ej hörbart skick samtidigt som man är tokhög.
Kl

Alltså, folk är så jäkla snabba med att döma poliser för ALLT de gör. Det är så jäkla lätt att sitta hemma och säga hur de "borde" agerat...

Jag ser mer rättegången som ett sätt att trycka på att det inte är ok att göra vad som helst bara för att man är polis, utan att man måste tänka efter före.

Jag tycker inte det är okey att göra vad som helst, bara för att man påverkad.
Att även de måste tänka efter före.

Jag verkar vara den enda som tycker att det är rätt att det blir en rättegång. Självklart ska det utredas om det var rätt eller tjänstefel att öppna en bro så att två personer körde ihjäl sig. Det var ingen "vanlig" broöppning, det var en beordrad sådan. Och som polis borde de ha kunnat fundera på risken för de kriminellas liv. Oavsett om de stal bensin, var påverkade eller körde oförsäkrat fordon så tycker jag inte att de "förtjänade" av köra ihjäl sig, de är fortfarande människor.

Samma om poliserna exempelvis hade haft spikmattor där de som körde över dem hade en 50/50 chans att klara sig. Självklart borde det utredas om spikmattorna i sådana fall var befogade, eller om de skulle gå att förändra för att minimera skadan. Inte nåt jäkla "de ska ändå stoppas till varje pris, skitsamma om de dör, de valde att sätta sig bakom ratten".

Samma om poliserna exempelvis hade haft spikmattor där de som körde över dem hade en 50/50 chans att klara sig. Självklart borde det utredas om spikmattorna i sådana fall var befogade, eller om de skulle gå att förändra för att minimera skadan. Inte nåt jäkla "de ska ändå stoppas till varje pris, skitsamma om de dör, de valde att sätta sig bakom ratten".
Spikmattor var ingen option i det här fallet.

Jag tror inte att någon, ens i sin vildaste fantasi, kunde tro att någon alls någonsin skulle köra mot en öppen bro i 130km/h.
Antagligen så var inte polisen medveten om hur höga på amfetamin de var.
De trodde nog att de kunde flyga.

Jag verkar vara den enda som tycker att det är rätt att det blir en rättegång. Självklart ska det utredas om det var rätt eller tjänstefel att öppna en bro så att två personer körde ihjäl sig. Det var ingen "vanlig" broöppning, det var en beordrad sådan. Och som polis borde de ha kunnat fundera på risken för de kriminellas liv. Oavsett om de stal bensin, var påverkade eller körde oförsäkrat fordon så tycker jag inte att de "förtjänade" av köra ihjäl sig, de är fortfarande människor.

Om det nu faktiskt hade handlat om en vanlig broöppning (som i det här fallet är synlig på väldigt långt håll, ingen tvekan råder om att bron är öppen långt innan man kommer fram) och de båda kriminella ändå hade kört rätt ut i ingenting. Hade det varit att betrakta som "shit happens" då? Eller skulle någon annan åtalas i det fallet? Vem i så fall?

På sätt och vis tycker även jag att det är bra att det blir rättegång. Och jag hoppas att det visar sig att det är helt rätt av polisen att agera som de gjorde och därmed rädda oskyldiga människors liv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka