Sv: hjulstabron rättegång idag.
Jag tycker det var helt fel av polisen. Det dessa killar gjorde är inte skäl nog att ta upp en biljakt, och sen fortsätta den när den spårar ur! Polisen hade reg. nr. och allt, dom hade kunnat lösa situationen på ett mycket säkrare sätt. Helt idiotiskt beteende av polisen, dom ska skydda oss, inte försöka vara något dom inte är. Deras agerande ledde till ännu mer fara för allmänheten. Jag försvarar inte killarna på något sätt vill jag bara poängtera.
Nej.
Det fanns inget "mycket säkrare sätt" att "lösa situationen på".
Det finns en del som tycker att polisen kunnat lägga ut en spikmatta efter bron. Nej, det kunde de inte.
Skälet till det är att det tar åtminstone några minuter att arrangera en sådan, dels innan spikmattepolisen hinner slänga in några spikmattor i sin bil - plus att arrangera hindret på passande vägsträcka.
OCH
det finns ingen nattpolis stationerad i Strängnäs, varför detta hade blivit Eskilstunapolisens jobb. Och de hade inte hunnit fram innan flyktbilen hade passerat.
-Men någon polisbil kanske hade varit närmare än Eskilstuna..?
-Ja, det är fullt möjligt. Men hur stor chans hade det varit att de hade packat in spikmattiorna INNAN larmet kommit från Enköping?
OCH hade ungdomarna passerat bron hade de väl ute på Mälaröarna befunnit sig på den asfalterade kostig som kallas Rv55, vilken är mycket olämplig att köra för fort på. Det är ganska sannolikt att de kört ihjäl sig där istället, om de hållt samma hastighet som innan bron. Om de inte tagit ett träd eller stenblock i en singelolycka, så hade de kanske frontat en nattlångtradare - eller annan personbil, när de genat i någon av de många kurvorna eller krönen utan sikt.
Jag kör inte fortare än 80 där.
Det gör inte så många andra heller.