Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast min mark är inte stor nog för att få använda det kronhjort, klarar bara rådjur30-06 brukar hjälpa bra
ett högt torn så går det bra, fast vilka regler ni har gällande avskjutning av hjort beror väl på län o kommunFast min mark är inte stor nog för att få använda det kronhjort, klarar bara rådjur
Här krävs det licens och ungefär dubbelt så stor areal som jag har.....ett högt torn så går det bra, fast vilka regler ni har gällande avskjutning av hjort beror väl på län o kommun
Prata med den lokala jaktvårdsföreningen/jaktlaget och erbjud dem att jaga hjort på din mark mot andel av kött eller ngt annat så löser det sig nogHär krävs det licens och ungefär dubbelt så stor areal som jag har.....
Tyvärr så bor man i fel landsända får sådant. Här har man jaktmarken själv och det finns inga jaktlag eller liknade. Men det är inte direkt billigt att hålla en 14 - 15 kronhjortar med ensilage på vintern.Prata med den lokala jaktvårdsföreningen/jaktlaget och erbjud dem att jaga hjort på din mark mot andel av kött eller ngt annat så löser det sig nog
Nix bor precis fel för det, tyvärr är det kommunen som är närmsta granne och på deras mark jagas inte alls.Så det finns inget gods i närheten som har Hjortlicens? Snacka med dem, skulle tro att man inte tackar nej till ytterligare hjortmarker.
"Mina" hjortar bryr sig inte om mina hundar så mycket att dom låter bli att komma hit. Som skrivet innan det enda som hjälpt är att fodra hjortarna utanför hagen.Totalt skott i mörkret här - vakthund?
Men det är inte direkt billigt att hålla en 14 - 15 kronhjortar med ensilage på vintern.
vem har råd med detVad är problemet? Jag har ofta dovhjort och rådjur mina hagar men de är skygga och kommer inte nära huset. Har aldrig sett dem göra annat än att beta en bra bit ut på styckena . Jag tycker att de är fina och vill absolut inta att ngn ska skjuta dem ... Skulle vildsvinen komma hit så tar jag jaktlicens dock ...
Nej, givetvis inte ... Fast trots att jag bor i ett område med väldigt mycket hjort och rådjur så ser jag demvem har råd med det
Googlade och ser att hindar och kalvar lever i flock! Häftigt med så många kronhjortar! Skulle nog kunna tänka mig att offra lite hösilage på dem i alla fall en sträng vinter! Där jag bor finns kronhjort men på 25 år har jag bara sett några stycken!Nej, givetvis inte ... Fast trots att jag bor i ett område med väldigt mycket hjort och rådjur så ser jag dem
aldrig så nära husen att de skulle kunna äta hösilage . Är det hösilageätandet som är TS problem?
I så fall måste man nog antingen ändra sina utfodringsrutiner så att hjortarna inte kommer åt det, eller stängsels med viltstaket.
Masse: blir nyfiken. Har du verkligen 10-15 kronhjortar? De lever väl ensamt och inte i flock samt är extremt skygga. Är det inte dovhjort?
Det enda(och jobbiga)du nog kan göra är att fodra inne en period så hjortarna inte får någon mat alls, så kanske dom flyttar.Vi räknade till 32 st på samma lägda i våras. Nu har alla hindar fått kalv och alla som jagar vvt hur svårt det är att jaga hjort. De flesta vill bara jaga älg. Och tilldelningen på hjort är aldeles för liten. Jag ansökte dessutom om skyddsjakt efter 31 jan. Men fick avslag. Nu bävar jag för vintern. Hjorten här är inte rädd och de går rakt igenom stängslet. De står och äter bredvid hästarna.