Hjärtproblem och psyket

SaraXX

Trådstartare
Jag har bestämt för mig att jag har läst att hjärtproblem, även oupptäckta, kan ge psykiska besvär. Men nu hittar jag inget.
Någon som kan hjälpa mig till någon bra källa?

Jag har bestämt för mig att jag har läst att hjärtproblem, även oupptäckta, kan ge psykiska besvär. Men nu hittar jag inget.
Ingen källa, men en tanke är ju att hjärtkrångel och ångest dels kan ge en ond cirkel och också att det kan ge liknande symptom som bröstsmärtor, domningar, yrsel, illamående o.s.v. Att det ena ger det andra och går hand i hand.

Saknar också källa men en släktings bekants barn hade hjärtfel och behandlades länge som en patient med ångest och depressioner under lååång tid. Tills de en dag gjorde EKG och såg att det fanns hjärtfel. Rätt medicin sattes in och de psykiska besvären blev som bortblåsta.

Är den kausaliteten visad? Psykiska besvär påverkar ju hjärtat vilket är visat i en massa studier.

Är den kausaliteten visad? Psykiska besvär påverkar ju hjärtat vilket är visat i en massa studier.
Ja, det var precis det jag tror att jag har läst. Och det var särskilt att hjärtproblemen kunde ge psykiska besvär innan en visste att hjärtat krånglade som jag reagerade på.

Ja, det var precis det jag tror att jag har läst. Och det var särskilt att hjärtproblemen kunde ge psykiska besvär innan en visste att hjärtat krånglade som jag reagerade på.

Jag tror inte att det finns någon sådan forskning.
Däremot kan det säkert vara så att vissa hjärtrytmrubbningar misstas för ångest (hjärtklappningsbesvär, andnöd) om personen som söker inte har symtomen just när de söker, eller om inte hjärtrytmrubbning kan visas på EKG.

Men så beror det ju på vad man lägger in i ordet "hjärtproblem" också.

Jag har lite svårt att tro att en lindrig, oupptäckt hjärtsvikt ska ge psykiska besvär (här syftar jag alltså på högsta funktionsklassen där man alltså är symtomfri).

En snabb sökning i Google Scholar leder mig till:

Carney, R M; Rich, M W; Freedland, K E; Saini, J; teVelde, A; Simeone, C; Clark, K. 1988.
Major depressive disorder predicts cardiac events in patients with coronary artery disease.

Gregory E Miller, PhD,Cinnamon A Stetler, BA,Robert M Carney, PhD,Kenneth E Freedland,PhD,William A Banks, MD, 2002. Clinical depression and inflammatory risk markers for coronary heart disease

Depression and Coronary Heart Disease. 2008. Judith H. Lichtman, PhD, MPH, Co-Chair; J. Thomas Bigger Jr, MD; James A. Blumenthal, PhD, ABPP; Nancy Frasure-Smith, PhD; Peter G. Kaufmann, PhD; François Lespérance, MD; Daniel B. Mark, MD, MPH; David S. Sheps, MD, MSPH; C. Barr Taylor, MD; Erika Sivarajan Froelicher, RN, MA, MPH, PhD, Co-Chair

Dock verkar det mest vara relationen att patienter med konstaterad hjärtsjukdom oftare även har depression. Men kanske finns nåt relevant där i.

Tänker att många som lider av stressrelaterade problem kan ha problem med ångest och hjärtklappning som kan misstolkas för hjärtproblem.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör ni som lever ensamma utan barn eller partner? Känner ni er någonsin ensamma? Vad gör ni då när ni sitter där hemma i lägenheten/...
2
Svar
38
· Visningar
2 285
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 558
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 071
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.