Hjärtmuskelinflammation!!

X

XamberX

Vår veterinär vi har här tror att min häst har hjärtmuskelinflammation pga för högt MCHC värde, men han är inte säker. Men han har inte berättat för mej vad hjärtmuskelinflammation är, hur man gå till väga för att ta reda på om det verkligen är det som hästen har och vad man kan göra åt det osv? Jag förstår ju att det handlar om en inflammation i hjärtmusklen. Men det säger mej inte så mycket, vad är hjärtmuskelinflammation egentligen, hur går man till väga för att få reda på om hästen verkligen har det, hur kan det uppkomma och vad kan man göra åt det? Taskig veterinär som inte hann förklara för mej, han sa att han inte hade tid att prata med mej mer idag. Påstod att han inte hade tid och att jag får bestämma själv hur jag ska göra!!? Så är det någon som vet något om hjärtmuskelinflammation, symptomer osv??

Hoppas att någon kan ge mej svar på mina obesvarade frågor!
Jag vore jätte tacksam för svar!
Mvh XamberX

Sv: Hjärtmuskelinflammation!!

Har ingen aning om det här med hjärtmuskelinflammation utan jag ville bara säga att jag tycker att din veterinär var jäkligt taskig. Inte tid att prata mer och att du får bestämma själv hur du vill göra...... Vad sjutton är det för prat!

Ett råd är väl att du ringer till en ATG klinik och ber att få prata med en veterinär och ställer dina frågor till dem istället.

Massor med uppmuntringskramar får du i alla fall

Håller med.......

Senast ändrad av en moderator:

SKANDAL, säger jag bara. Du har all rätt i världen att få förklarat för dig vad som gäller din häst, och vad du skall fundera över. Om inte den vetrinären har tid att föklara kräv att få en annan som kan förklara för dig.

Kort utan att gå in på det medicinska allt för mycket när det gäller hjärtmuskelinflammation, orsak kan bla vara olika typer av infektioner i kroppen i samband med arbete. Även vi människor riskerar hjärtmuskelinflammation om vi arbetar när vi är sjuka, och trötthet brukar vara ett tecken. Angfåddhet/flåsighet i samband med kroppslig ansträngning, vissa blodvärden kan också bli försämrade vilka kommer jag inte ihåg just nu. Det kan nog Peter L berätta tror jag.

Som människa kan man få ödem på olika ställen av kroppen, om detta även gäller häst vill jag dock låta vara osagt. Men jag har ändå sett en pålle med ett öden mellan frambenen, denna häst hade en hjärtmuskelinflammation.

Så, AVKRÄV en förklaring av din vetrinär det är dennes skyldighet att ge dig.

Jo, jag tycker också att våra veterinär här är taskig. Min häst har varit dålig till och från i ett helt år nu!! Och veterinären tar inte det på allvar!! Därför har jag fått åka till klinik flera flera gånger för att få hjälp där. Då veterinären här inte har tagit mej och min häst på allvar!! Men jag trodde verkligen att han skulle ta detta på allvar, men icke. Jag fattar inte varför han inte tar oss på allvar, jag tror inte att han vågar ta på sej "fallet" som han säger om min häst. Så det blir väl att åka till kliniken igen, även att det är så långt. Eller ringa och prata med dom där iallafall. Men jag vill ändå höra mej för lite om vad hjärtmuskelinflammation är osv.

Tack för uppmuntringskramarna och dina ord! :)

Tyvärr är detta den enda veterinären här i närheten (jag bor ute i de småländska djupa skogarna). Så om jag vill ha någon annan veterinär får jag åka de 12 milen till djursjukhuset. Men oftast är det ändå värt det. Men man tycker ju att veterinären här ska kunna förklara för mej. För ett tag sedan så upptäckte min veterinär att min häst hade en virusinfektion i kroppen genom blodprov, men vad det va som orsakade det gick han inte vidare med. Kan min häst ev. ha fått hjärtmuskelinflammation av att ha rört sej för mycket i hagen under den perioden då hon hade virusinfektionen? För hon är inte riden på ca 1 år nu. Hon är faktiskt ofta trött nu och hängig, ligger gärna och vila så ofta som möjligt. Jag har själv trott när jag kollade på hennes blodprovsvar att några av hennes blodvärden är försämrade. Men det sa min veterinär att dom inte va. Men de ligger ju inte inom referensvärderna! Hur kan han då säga att hennes värden är normala?

Det där med öden/ödem, vad menar du med det, vad är det för något?? *förstår inte*

Jag vore glad om någon vet vilka blodvärden som brukar bli försämrade i samband med hjärtmuskelinflammation!! Jag har nämligen hennes färska blodprovsvar papper här framför mej och hoppas att någon kan förklara även dom för mej!? Peter L vart finns han?

Berätta gärna mer om hjärtmuskelinflammation...

Mvh XamberX

Senast ändrad av en moderator:

Ödem kan antingen vara att hela kroppen svullnar upp av vätska i kroppen, det kan även sätta sig ex. i benen eller på kroppen i form av större utbuktande områden.

MVH/

genom ekg kan du ta reda på om hästen har hjärtmuskel....hur du går till väga i konvalecensen är bara vila...jag brukar ge dom hagtorn också under tiden...sedan kollas det upp via ekg om hästen blivit frisk...brukar ta några månader.....

Vi har fått hjärtmuskelinflammation som MÖJLIG diagnos på min 4 åring trots normala värden på alla prov som är tagna hittills. Anledning till misstanke om detta är att han har drabbats av plötslig svullnad i alla 4 benen samt även viss svullnad i hela kroppen plus att han har förhöjd vilopuls samt även är onormalt andfådd i arbete. Han har INTE varit sjuk eller överansträngts utan tvärtom arbetats i gång mycket lätt så varför han ev skulle ha drabbats vet jag inte. Nu är saken den att vi ska vidare till en annan klinik för hjärtutredning på fredag så jag delar gärna med mig av vad de kommer fram till där om du vill. Mitt råd är att ÅK till en veterinär/klinik där de lyssnar på DIG!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 683
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka