Hjärtat,hjärnan,kroppspulsådern?

Fibusen

Trådstartare
I morse fick jag samtalet ingen hästägare vill få, min fina fina Figaro hittades död i hagen. Vid midnatt hade hela flocken stått upp och gått och pysslat lite, sen kl 07 i morse låg han stendöd i hagen och hade blivit stel. Ögat var fortfarande blankt när han hittades,men när jag kom så hade det börjat bli så där grått och tomt.

Det syntes att han bara hade fallit rakt ner,dels på hur han låg,och dels på spåren i frosten, inget kämpande, ingenting. Det har verkligen bara smällt till. Han var bara 14 år...

Någon som varit med om det här, och vet vad det var som hände?

Jag är så ledsen så det känns som om hjärtat slits ur kroppen! Älskade älskade häst...

Hittat förhållandevis unghäst död i hagen på morgon, sto tror hon var åtta år när det hände. På kvällen hade hon stått och lekt i en damm som finns i hagen och på morgonen var hon stendöd.
Obduktionen som gjordes visade att hon hade ett blodkärl i magen som brustit.

När sådant händer är väl det troligaste att det finns ett bråck på stora kroppspulsådern som brister med stora blödningar och snabb död till följd. Jag har två kompisar vars hästar har fallit ihop och dött när de har ridit - ingen rolig upplevelse - och hästar som hittas döda i hagen eller boxen utan tecken på sjukdom har nog oftast drabbats av detta.

Jag beklagar innerligt sorgen.:heart Så fruktansvärt :cry:.
Men skönt att det gick fort och inte såg ut som han fått lida ändå.

Usch vad hemskt. Beklagar! :cry:

Det är nog som de andra skriver -nåt som brustit..

I morse fick jag samtalet ingen hästägare vill få, min fina fina Figaro hittades död i hagen. Vid midnatt hade hela flocken stått upp och gått och pysslat lite, sen kl 07 i morse låg han stendöd i hagen och hade blivit stel. Ögat var fortfarande blankt när han hittades,men när jag kom så hade det börjat bli så där grått och tomt.

Det syntes att han bara hade fallit rakt ner,dels på hur han låg,och dels på spåren i frosten, inget kämpande, ingenting. Det har verkligen bara smällt till. Han var bara 14 år...

Jag är så ledsen så det känns som om hjärtat slits ur kroppen! Älskade älskade häst...

Beklagar sorgen, jag har varit med om samma sak. En fullt frisk häst som jag var med och tränade på två dagar innan hittades död i sommarhagen för två år sedan. Inget tecken på kamp eller liknande, låg där dom brukade ligga och sova. 15 år var hon och som sagt i full träning. Försäkringsbolaget krävde inte obduktion, och för mig som stod där med sorgen spelade det ingen roll då varför det inträffade. Ångrar det lite nu i efterhand, har funderat mycket på vad det var som hände. Veterinärerna jag talat med gissar på kroppspulsådern eller något liknande. Att det funnits en missbildning/försvagning som bara brast, dom tycker jag skall vara glad att det hände då och inte när jag red. Det är väl sant men jag har svårt att acceptera att det hände överhuvudtaget.

/B

Jag beklagar! :(

De hästar jag vet om som avlidit på liknande sätt, bara fallit ihop trots att de varit i full gång och utan kända problem, har man alla gissat på en medfödd försvagning i kroppspulsåder som brustit. En del har det skett med under ridning och andra i box/hage.
Bara några få obducerades och konstaterades vara just brustet kärl sas(kanske inte rätt fackterm..).
De flesta ägare har inte orkat med obduceringstankar just när hästen gått bort.
De allra flesta har känt sig säkra på det iom att vet tror det gått till så.

Himla hemskt allting när det kommer så oförberett. Men skönt iaf att hästarna inte behövt lida, om man ska se ngt bra i det fruktansvärda.

Jag kommer inte obducera, det förändrar inget, och det är ju troligtvis något som brustit. I morgon blir han förhoppningsvis hämtad iallafall, för det gör så ont att veta att han ligger där ute på gården.

Det är så tragiskt så jag vet inte vad jag gör snart. Jag har en period mått jättedåligt, och hade långt i från tagit mig upp ur det,sen small det här till också. Jag förstår inte hur mycket en människa ska behöva ta... Nu är min bästa vän,mitt enda enda andningsrum borta...

Travhäst som dog på färjan över till Gotland. Lugn och som vanligt (tjurig alltså ) vid 02 när chauffören tittade till- död vid 06 när han var ner igen. Inga spår av kamp eller någonting.

Det var ett blodkärl i hjärnan som bara brast har jag för mig.

Beklagar :(

Verkar inte vara en helt ovanlig händelse.
Hjälpte en vän köra hennes hästar till nytt stall för nått år sedan. När vi nästan var framme dunsade det till i transporten. Sen inget mer, vi trodde att det var unghästen som stampade runt lite. 300 meter längre fram låg gården så vi stannade inte. När vi parkerade på gårdsplanen gick jag ut och bak, öppnade skötardörren och då är den äldre (15 år) av hästarna död. Dunsen vi kände/hörde var när hon trilla ihop. Inga ljud eller turbulens varken före eller efter så det gick verkligen fort. Förmodligen något som brast i henne.
Vidare var uppfödaren till min häst med om samma sak för två år sen när hans ena 3-åring hittades död i hagen. Hade enligt alla tecken gått fort utan att hästen led och veterinär trodde på brusten aorta.

Åh, beklagar verkligen. :heart
Miste själv min älskade häst hastigt för snart tre månader sedan och fick redan idag ett fruktansvärt besked gällande en annan älskad häst (utdömd). Har gråtit hela dagen men det eskalerade när jag läste ditt inlägg här. Så ofattbart, orättvist, hemskt och sorgligt. Ta hand om dig!

Min kompis hittade sin häst död i hagen i en backe. De trodde hon brutit benet, men det dör man inte av. Men det var inget fel på nåt ben så de antog att det var når som brustit inombords.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 572
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Tog bort min älskade ponny för ett par dagar sedan. Stor sorg. Dock har jag två hästar kvar så jag är inte hästlös på något sätt, ändå...
Svar
1
· Visningar
1 054
Senast: Tokmaja
·
Katthälsa Hejsan! Vår älskade katt dog för snart två månader sen och vi vet inte vad som orsakade hennes tillstånd. Tänkte om någon här varit...
Svar
6
· Visningar
13 494
Senast: Emma81
·
Hästvård Fick ikväll samtalet jag INTE ville ha. Min älskade lilla kallblodsdam som är utlånad till fodervärd har fått fång igen. :cry: Hon...
2
Svar
38
· Visningar
5 669
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30