Hjärta eller hjärna?

Fibban

Trådstartare
Hej!
Hoppas kunna få lite feedback här!

Har en tid letat sällskap till min nordis.
Nu har en 11-årig varmblodig valack dykt upp, han gick av banan i våras.
Riden på men allt annat än skolad!

Helt underbart charmig och snäll häst!!! Han har verkligen fångat mitt hjärta!
Inga stora kända skador, i historiken kan man bara hitta enstaka hältor, svullen kota ett par gånger, feber osv. Smågrejer egentligen!

Däremot tog jag bort min älskade gamling, han blev 20 år.
Artros i knäna, trasig rygg osv. Troligt skador från travet.
Jag vill inte att historian upprepar sig!

Han säljs oförsäkrad, obesiktigad, utan utrustning för 5000 kr.

Provred tidigare idag och det gick väl sådär egentligen!
Satte mig på en travhäst som inte alls kunde trava, efter många om och men fick vi till ett halvt varv på ridbanan. Stor trav när vi väl fick till det!!
Travade honom för hand och han såg ok ut!

Tanken är att han i huvudsak ska vara kompis och sällskap med min nordis och promenadridas.

Hjärtat säger att han ska komma hem hit och det kan bli hur bra som helst!!!
Medan hjärnan velar!!
Någon med mer erfarenhet? Tankar och åsikter!

Att jag inte ska köpa travare och hela den diskussionen är onödig och överflödig!

Vad vill du ha feedback om?

Vet, bes o ev. röntgen är väl rimligt likväl om du vill ha den i en hel del år?

Ridmässigt så har den ingen utbildning o kostar därefter.

Blir du kär så köp.

Gör en besiktning så du vet hur dagsformen är, om den ändå bara ska vara sällskap (om den kan trivas med det) så gör det ju inget om den inte skulle hålla för ridning. Viktigt att veta att den utan smärta kan lulla runt i en hage iaf.

Personligen tycker jag att man alltid skall göra besiktningar och liknande vid hästköp. Särskilt om det är en travare på 11 år som precis gått av banan. Men det är ju vad jag tycker och det är på grund utav att jag själv vet hur mycket dolda fel travarna KAN ha. Säger inte att alla har det men de ridtravare vi har haft genom åren har varit helt friska till totalt förstörda. Både i psyke och fysiskt. Besiktningar och liknande bör man egentligen göra. Inte bara för den nya ägarens del utan även för hästens skull. Men hästen säljs ju i befintligt skick och kan du erbjuda ett bra hem och att du dessutom känner lite extra för hästen så kör på. :) Hade jag kunnat hade jag mer än gärna skaffat en travare igen. Sååååå underbara hästar. :bump:

Fast den ska alltså inte ridas på aktivt, utan mest gå i hage och vara sällskap? Då spelar det väl inte så stor roll att den var oskolad, så länge den är snäll och vänlig.

Besiktiga så att den är någorlunda hel, och köp den sedan om du nu vill ha den.

Hej!

Inga stora kända skador, i historiken kan man bara hitta enstaka hältor, svullen kota ett par gånger, feber osv. Smågrejer egentligen!

Satte mig på en travhäst som inte alls kunde trava, efter många om och men fick vi till ett halvt varv på ridbanan. Stor trav när vi väl fick till det!!

Tanken är att han i huvudsak ska vara kompis och sällskap med min nordis och promenadridas.

Medan hjärnan velar!!

Att jag inte ska köpa travare och hela den diskussionen är onödig och överflödig!

Tänk också på att de flesta försäkringsbolag kräver att travhästar ska göra att godkänt böj- och longerprov för att inte få reserationer mot hältor i sin försäkring.

Hej!

Medan hjärnan velar!!

Vad menar du med promenadridning? Vem ska göra det?

Jag förstår nog egentligen inte heller riktigt vad du vill veta/att andra ska svara på? De flesta hästar säljs väl obesiktigade och besiktigas först vid försäljningen? Det är i alla fall så JAG vill ha det. Vill inte köpa en häst som besiktigades för några veckor sedan. Då betyder det ju ingenting. Men absolut besiktiga den - tycker jag!

Om det känns viktigt att hästen ska "kunna något", så låter det ju som helt fel häst. Men bryr du dig inte om vilket, så spelar det ju ingen roll. Tydligen så funkar den ju med människa på ryggen, och det är bra att veta. Sedan får man väl bygga vidare på det om man vill?

Det som kanske talar mest EMOT hästen, från mitt perspektiv, är åldern och att den gått som travare så länge (antar jag?). Risken för förslitningsskador borde ju kanske vara högre då, kan man väl anta?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 998
Hästmänniskan (moderator flytta tråden om den ligger fel... ;) ) Varning - lååångt!! Jaha, då kom man hem till föräldrarna i morses & farsan...
Svar
12
· Visningar
2 528
C
Hästvård Detta vart ju en lååång följetång. En del av er har säkert läst mina tidigare inlägg. JAg har alltså köpt en häst för 6 månader sedan...
Svar
2
· Visningar
1 152
Senast: calind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka