Hjärnsläppsproblem !

Glamoroza ox

Trådstartare
Gick idag på jobbet & hade ovanligt tråkigt så min hjärna fick sig ett frispel..

Tänkte på mitt dräktiga sto, om man skulle ta hit veterinären för att ta "graviditetstest" (blodprov) för & se om hon fortfarande är dräktig el. om jag ska fortsätta hålla tummarna att hon är det (enl. u-ljud, dag 17)
Och så drev min hjärna vidare på "undrar om ett vanligt graviditetstest för människor skulle kunna funka på häst" :idea:

Fast det är klart, hade det funkat så hade vi ju inte behövt en massa blodprov & veterinär osv :angel:

Men, ni människor här som har koll på detta med hormoner m.m.
Är det samma hormoner och sånt på människor & häst ?

Sv: Hjärnsläppsproblem !

Girasol har provat, det funkade inte... :p
FInns en tråd här nånstans om det, sök lite så hittar du den nog!

Ja, det var urinprov, gravtest för kvinnor görs just via urinprov.
Blodprovet som TS pratar om är dräktighetstestet för häst...

Undrar om man inte skulle kunna uppfinna en liknande "kissesticka" till häst som vi har !?!?

Det hade vart nått ! :)

När jag köpte fåren så fick jag med en dräktighetstestare, en enkel liten manick som man ska hålla mot livmodern i ljumskhöjd, fick jag förklarat för mig. Fast fostren måste tydligen vara två månader gamla för att det ska fungera. Jag har inte provat den ännu dock. Men tänk så praktiskt det hade varit med en sådan för hästar!

el. om hästen kanske kunde lära sig att svara på frågor som t.ex :

*känns det som fiskar i magen? (har du känt fölet sparka)

*Har du haft morgonillamående?

*Har du sug efter något särskilt?

*Är ditt luktsinne överkänsligt ?

osv....

Kan man höra fölets hjärtljud med en sådan där trätratt som barnmorskorna har ???

numer finns det ett "gravtest" för hästar från 120 dygnet...sök på weefoal....nu är bara frågan...hur fan får man hästskrället att kissa i uppsamlarn???

Om man har ett sto som genomgått en TOTAL personlighetsförändring (och inte till det lugnare slaget) så behövs inga tester :crazy:

förvisso men hon frågade ju och de finns nu...har testat nu för äntligen fick jag lite urin....:cry: och tyvärr så är mitt sto inte dräktigt mer!!!

Det var tråkigt att höra med ditt sto.
:(

Fast kul att de kommit fram med ett sådant test.
Tyvärr är jag inte i behov av ett sådant test just nu då fölet som jag ville ha reda på om det fanns i magen numera går här hemma i hagen & lever rövare;) (hon är nu ca 8 månader)

Tråkigt med ditt sto, men kul med något nytt på marknaden. Vad kostade det att få hem ett sånt test? Hur lång tid tog det?

Tråkigt med ditt sto, men kul med något nytt på marknaden. Vad kostade det att få hem ett sånt test? Hur lång tid tog det?

nu svara jag alla vänliga själar.

ni går in på avelsto.se pris 290 riksdaler tog 2 dagar tills jag hade de...sen tog de flera innan madam var vänlig nog att kissa så jag fick lite :smirk:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
683
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund (... Varför så fattiga kategorier här? Hälsa, avel, bilder - inte en enda om typ träning? :cautious:) Nåväl, såhär ligger det till: jag...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 266
Senast: Monstermom
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 216
Senast: Meggan
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 662
Senast: Myelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka