Hjärnan, forskningen och Gud

karamelldrottningen

Trådstartare
Ja hjärnan tar större plats nu mot förr och då menar jag inte bara själva storleken utan främst intresset och mysteriet bakom hjärnan. Hur vi som människor rättfärdigar tex stamcellsforskning. De som är emot ser inte den ljusa sidan bakom detta. Jag tror att ju mer forskning inom en rad områden, främst världen i sig. Alltså inte bara den härliga jord vi står på.

Men även hjärnan. Hur vi som tror på Gud kanske lättare har samspel mellan olika delar av hjärnan. Ser klarare eller låter det komma in eller hur man nu ska beskriva det. Ateister är skeptiker och låser sitt tankesätt. Måste se för att tro och inte bara känna fast känslan kan vara väldigt stark. Ateister -dåliga på att meditera?

Och den svåra frågan: vem är galen och vem är ett geni?

Och mer lika behandling ser jag som positivt. Ingen går ostraffat vid brott, mord etc.

Intressant läsning för den som är intresserad: http://www.dn.se/insidan/kunskaperna-om-hjarnan-forandrar-allt/
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Hur vi som tror på Gud kanske lättare har samspel mellan olika delar av hjärnan. Ser klarare eller låter det komma in eller hur man nu ska beskriva det. Ateister är skeptiker och låser sitt tankesätt. Måste se för att tro och inte bara känna fast känslan kan vara väldigt stark. Ateister -dåliga på att meditera?
Artikeln i all ära, men nu drar du i spakar som är verklighetsfrämmande. Du kan inte på riktigt tro att de som tror på gud på något vis är mer tillfreds i sitt egna tänkande än ateister?

De absolut mest trångsynta och låsta i sitt tänkesätt är extremister, oavsett vilken sida av myntet de kommer ifrån. Kristna fundamentalister, muslimska extremister, bakåtsträvande ortodoxa judar.....där snackar vi människor som verkligen tror på gud, men som inte kan se längre än näsan räcker.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Artikeln i all ära, men nu drar du i spakar som är verklighetsfrämmande. Du kan inte på riktigt tro att de som tror på gud på något vis är mer tillfreds i sitt egna tänkande än ateister?

De absolut mest trångsynta och låsta i sitt tänkesätt är extremister, oavsett vilken sida av myntet de kommer ifrån. Kristna fundamentalister, muslimska extremister, bakåtsträvande ortodoxa judar.....där snackar vi människor som verkligen tror på gud, men som inte kan se längre än näsan räcker.

Väl talat. Ja, skrivet då.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Artikeln i all ära, men nu drar du i spakar som är verklighetsfrämmande. Du kan inte på riktigt tro att de som tror på gud på något vis är mer tillfreds i sitt egna tänkande än ateister?

De absolut mest trångsynta och låsta i sitt tänkesätt är extremister, oavsett vilken sida av myntet de kommer ifrån. Kristna fundamentalister, muslimska extremister, bakåtsträvande ortodoxa judar.....där snackar vi människor som verkligen tror på gud, men som inte kan se längre än näsan räcker.

Problemet med extremister är inte att de tror utan hur de tror oavsett vad de tror...

Däremot finns det forskning på att de som har en viss tro på gud/andlighet har det lättare att ta sig igenom kriser i livet, så som svår sjukdom. Nu pratar vi alltså "vardagstro" om man kan uttrycka det så, helt normala människor som helt enkelt har en grundtro på en övremakt, oavsett om det är gud, Allah, buddha eller någon annan andlighet. De har visat sig ha lättare att ta sig igenom kriser av olika slag. Sen är det som med allt annat, det finns personer åt båda hållen men den större gruppen visar det så i alla fall.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Hur vi som tror på Gud kanske lättare har samspel mellan olika delar av hjärnan. Ser klarare eller låter det komma in eller hur man nu ska beskriva det. Ateister är skeptiker och låser sitt tankesätt.

Det där låter som rent nonsens. Man måste inte vara låst för att inte tro på gud, däremot tror jag snarare man är ganska vettig när man inte tror på bibeln.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Ja, jag har samma erfarenhet. Men även ateister kan vara väldigt trångsynta. Jag tycker att alla fanatiker, oavsett inriktning, är enkelspåriga i sina tankebanor. Hur vi än vrider och vänder på det så är det INGEN som kan säga att de äger den objektiva sanningen, varken religiösa eller ateister. All livsåskådning är i grunden en tro.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Kl

I kristider blir folk oftast mera religiösa.

Men är det så konstigt att det är lättare att hantera svåra perioder om man tror på någon andlighet? Om det finns ett större sammanhang och långsiktig plan med allt som sker borde det rimligtvis vara lättare att hantera "skit" i vardagen?

/ateist
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Ateister tycker att det är viktigt med sanning. Religiösa tycker att det är viktigt att tro på något utan bevis för att det känns bra. Det är rena rama lögner att religiösa lever längre och är lyckligare, rent trams. Den reella världen är så mycket mer fantastisk än den påhittade gudsvärlden. Jag är så glad att folk börjar förstå att religion är roten till så mycket elände i världen. Ateiströrelsen växer, vi som har en humanistisk och vetenskaplig världssyn.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Hur vi som tror på Gud kanske lättare har samspel mellan olika delar av hjärnan. Ser klarare eller låter det komma in eller hur man nu ska beskriva det. Ateister är skeptiker och låser sitt tankesätt. Måste se för att tro och inte bara känna fast känslan kan vara väldigt stark. Ateister -dåliga på att meditera?
Att man är bra på att meditera bevisar en enda sak: att man är bra på att meditera. Inget annat.

Det är ju f.ö. ateister och andra skeptiker som brukar vara kritiska och vända på varje sten för att hitta svar. Att det skulle vara mer låst än att tycka att man inte kan få svar på allt och därför lika gärna kan lägga sitt liv i händerna på gud är ju årets största självmotsägelse.

Och den svåra frågan: vem är galen och vem är ett geni?
Att galenskap och genialitet skulle ligga i närheten av varandra är en floskel, vilket jag konstaterade redan i december förra året. Här är tråden, kom att tänka på den när jag såg den här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1173301
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Vad vill du egentligen diskutera?

För mig är din text bara lösryckta meningar utan röd tråd.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Ärligt talat så är ditt inlägg nog bland det rörigaste jag har läst. Det är ju stundtals inte ens fullständiga meningar. Du får nog tala ur skägget om vi andra ska kunna diskutera det du vill diskutera. ;)
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Vad vill du egentligen diskutera?

För mig är din text bara lösryckta meningar utan röd tråd.

Tack! Jag började tro att jag är galen (ateist som jag är :D ) när folk svarat helt normalt på en trådstart jag fattar nada av... (Jag antog att den skrivits på fyllan, men vad vet jag.)
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Jag trodde man blev bra på att meditera genom att öva, inte genom att tro på en gud. Vem som helst kan öva på att meditera det är någonting man aktivt kan se till att bli bra på.

I just den här artikeln står ingenting om att ateister skulle vara mer låsta i sitt tankesätt. Snarare borde man väl behöva vara mer öppen för att kunna ändra åsikt ofta allteftersom vetenskapen utvecklas (Man måste tex numera tänka sig fåglar som dinosaurier och ändra sin syn på dem. Om man är en sådan där sällsynt kristen som inte tror på evolutionen slipper man ändra synsätt alls.)

Klipp ur artikeln
Han skickar magnetiska pulser, inte starkare än de som strålar från en datorskärm, in i hennes hjärna, vilket gör att hon hör en röst och varseblir en varelse utanför henne själv.
Ateister som utsätts för experimentet brukar säga att det är deras hjärna som spelat dem ett spratt. Men det finns också försökspersoner som har trott att det varit någon förfader som besökt dem, eller till och med att det har rört sig om självaste djävulen. Michael Persinger förklarar förnimmelserna med att svagt pulserande magnetvågor sett till att den högra hjärnhalvan interagerat med den vänstra på ett sätt som normalt inte sker.

Det ÄR ju så att hjärnan har spelat dem ett spratt (eller i det här fallet en forskare) :) så det gör väl ingenting att ateisterna tror det. Borde vara värre om man trodde det var en ängel när det är en forskare.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Inlägget är väldigt otydligt. Men jag tänkte att jag som ateist inte kan förstå :p
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Men hur kan en ateist veta vad som är sanning? Deras livsåskådning grundar sig i - ja just - att de inte TROR att det finns någon gud.

Visa bevis för att Gud (Gudar) inte finns. Det går inte, lika lite som det går att bevisa att de finns.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Bevisa att inte flygande elefanter finns. Du vet väl att de inte finns. Eller tror du bara?


Håller med migo. Utmärkt inlägg :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp