Hjärnan, forskningen och Gud

Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Men hur kan en ateist veta vad som är sanning? Deras livsåskådning grundar sig i - ja just - att de inte TROR att det finns någon gud.

Visa bevis för att Gud (Gudar) inte finns. Det går inte, lika lite som det går att bevisa att de finns.

Bevisbördan för att något existerar ligger rimligen hos den som påstår existensen av detta något.

Inga Gudsbevis har hittills kunnat bevisa att Gud existerar. Vad är då rimligast för en ateist (eller vem som helst) att tro: Att Gud finns eller att Gud inte finns?
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Jo precis, det är väl ungefär liknande odds för alla gudomar, som det inte går att bevisa att de finns, eller inte finns, så hur ska man välja vilken man vill tro på, tärning?

Eller ska man ta närmsta gamla träd att offra till.

http://www.venganza.org/

http://www.tealogerna.nu/

Eller så kan man strunta i det och bli ateist.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

En ateist är en person som inte nöjer sig med vidskepliga förklaringar utan vill ha vetenskapliga förklaringar till vår värld, konstigare än så är det inte. Sanning är vad som kan påvisas. Vidskeplighet är vad man inte kan påvisa, tex Gud, andar och andra hjärnspöken.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

KL

Vad jag minns av (de flesta av) mina djupt troende vänner var, att man INTE skulle syssla med sånt som meditation. Det var snarare ett djävulens påfund och inget en kristen skulle hålla på med.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Det var konstigt för meditation, i olika former, är något som man inom kristendomen ägnat sig åt sedan urminnes tider. I vår församling har de det varje vecka i en liten, mycket gammal kyrka med fantastiska kalkmålningar bevarade från medeltiden. Även om jag inte är troende eller religiös i någon djupare bemärkelse så tycker jag om att gå dit. Särskilt under den mörka årstiden, med levande ljus som enda ljuskälla är det en upplevelse i tid och rum. Inte minst för att en av de som är med sjunger helt fantastiskt med en mjuk, ganska låg röst men som ända fyller hela kyrkorummet (dvs när jag låter bli att sjunga).
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Men även hjärnan. Hur vi som tror på Gud kanske lättare har samspel mellan olika delar av hjärnan. Ser klarare eller låter det komma in eller hur man nu ska beskriva det. Ateister är skeptiker och låser sitt tankesätt. Måste se för att tro och inte bara känna fast känslan kan vara väldigt stark. Ateister -dåliga på att meditera?

Trångsynta människor med låst tankemönster finns både bland troende och ateister så det är og inte det som avgör.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Skulle gärna vilja höra hur en skeptiker låser sitt tankesätt? Att man vill att kunskap bygger på fakta är väl ingen låsning? Det är en förutsättning för att forskning, vetenskap och kunskap går framåt. Saker blir inte sanna för att man vill det! Vi har kommit alldeles för långt för att förklara saker med vidskeplighet.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Skulle gärna vilja höra hur en skeptiker låser sitt tankesätt? Att man vill att kunskap bygger på fakta är väl ingen låsning? Det är en förutsättning för att forskning, vetenskap och kunskap går framåt. Saker blir inte sanna för att man vill det! Vi har kommit alldeles för långt för att förklara saker med vidskeplighet.
:bow: :bow:
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Det var konstigt för meditation, i olika former, är något som man inom kristendomen ägnat sig åt sedan urminnes tider. I vår församling har de det varje vecka i en liten, mycket gammal kyrka med fantastiska kalkmålningar bevarade från medeltiden. Även om jag inte är troende eller religiös i någon djupare bemärkelse så tycker jag om att gå dit. Särskilt under den mörka årstiden, med levande ljus som enda ljuskälla är det en upplevelse i tid och rum. Inte minst för att en av de som är med sjunger helt fantastiskt med en mjuk, ganska låg röst men som ända fyller hela kyrkorummet (dvs när jag låter bli att sjunga).

Jag tycker också mycket om kyrkorummet och stämningen där!

Jag tänker nog på sk Trancendental meditation (TM), inte meditation I meningen eftertanke, stillhet, avskildhet. Utan meditation där man t.ex. använder sig av ett mantra.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

KL

Vad jag minns av (de flesta av) mina djupt troende vänner var, att man INTE skulle syssla med sånt som meditation. Det var snarare ett djävulens påfund och inget en kristen skulle hålla på med.

Meditation är en metod, ett verktyg. I stillheten kopplar man av och kopplar ifrån sina vanliga inre skyddsmekanismer. Därför är man extra känslig för både ledaren - om det är ledd meditation, och inpulser utifrån andevärlden. Om du då rabblar ett mantra som är namnet på en gudom så är det väl inte otroligt att denna kommer - om den finns. Många har berättat om upplevelser som tyder på det. Därför varnar många kristna folk för TM och liknande. Kristen betyder kristuslik och det stod att Jesus drog sig undan och bad, står inte att han mediterade. Men min erfarenhet är att meditation "vid Jesu fötter", med eller utan ett bibelord till hjälp, gör honom verkligare för mig.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Ja, jag tror man kan mena olika saker med "meditation". Ibland använder man t.ex. ordet i en mening som att "meditera över någonting", lite som att tänka över något i stillhet.

Jag mediterade själv en del när jag var yngre, inte TM men med hjälp av en Ananda Marga nunna. Mitt personliga mantra var inte namnet på någon gudom utan betydde, på sanskrit, "Allt är frid" ungefär. (Jag ska egentligen inte dela med mig till andra av mitt mantra, men eftersom jag inte längre använder mig av det, är det ok för mig.)
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Skulle gärna vilja höra hur en skeptiker låser sitt tankesätt? Att man vill att kunskap bygger på fakta är väl ingen låsning? Det är en förutsättning för att forskning, vetenskap och kunskap går framåt. Saker blir inte sanna för att man vill det! Vi har kommit alldeles för långt för att förklara saker med vidskeplighet.

Som sagt, jag tror "låsta tankesätt" är individberoende snarare än beroende av livsåskådning/tro/whatever. En trångsynt ärthjärna är en trångsynt ärthjärna helt oavsett om man tror på skäggig gubbe, allomvetande berg, överkokt pasta eller vetenskapen som vi känner den idag.

Så om ditt svar var riktat till mig så, nej, jag sätter inget likhetstecken mellan att vara skeptiker och låst tankesätt. Det är ingen låsning att vilja att kunskap bygger på fakta. Men vi kanske menar olika saker med låsta tankesätt.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

KL

Vad jag minns av (de flesta av) mina djupt troende vänner var, att man INTE skulle syssla med sånt som meditation. Det var snarare ett djävulens påfund och inget en kristen skulle hålla på med.

Och det säger de kristna enbart för att det kommer från Budismen (Ännu en djevuls dyrkande religion, på lik linje med judendomen, islam, och allehanda religioner/trosriktningar som naturfolken bedriver)

För det vet ju alla kristna att dessa hedningar hamnar i helvetet :p:D:banghead:

Undrar vem som är trångsynt:p
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Öh jag börjar funderar på om du är galen och jag ett geni? Vad är det du vill med det du skriver? Eller är jag galen och du ett geni?

Vart kom stamcells forskningen in i det hela liksom?!?

Äh nu ska denna konfirmerade ateist sova
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Precis vad jag ville komma fram till :). Artikeln visar ju även på det. Och Att vi är vår hjärna. Lite skrämmande på ett sätt. Det som förr ansågs som rena vidskepligheterna kan förklaras bättre och bättre för det är främst hjärnan som styr. Intressant. Kanske dumt att kalla det gudatro men det är ju samma princip. Att människor som vågar tro mår bättre fast det har ju länge varit känt. Positiva människor lever väl ofta längre också?

Meditation är alldeles utmärkt, fast man måste ju tro på att det ska funka annars går det ju inte nå vidare.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud


Om man bara skriver inlägg som visar att nån annan är dum i huvudet då känner man sig inte speciellt välkommen. Inte sjust.

Kl. Tackar er andra för era tankar och ni som faktisk skriver nått och inte bara kör ryggdunkningar. Självklart räknar jag inte med att bli förstådd eller ens att nån ska hålla med. Men iaf så tycker jag det är intressant hur forskningen går frammåt och att man vågar lägga in gudsfrågor i sin forskning.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Öh jag börjar funderar på om du är galen och jag ett geni? Vad är det du vill med det du skriver? Eller är jag galen och du ett geni?

Vart kom stamcells forskningen in i det hela liksom?!?

Äh nu ska denna konfirmerade ateist sova

Jag menar att det är så liten skillnad på att va skvatt galen och ett geni. Och vem avgör? Många framstående män uppfattades ju som tokar och sen visade det sig att det inte var så tokigt trots allt. Därför bra med personer som vågar prova på nytt sätt.

Stamcellsforskningen var det ju i USA det blev sånt rabalder. Bytte ut symbolerna och det var inte populärt bland en del troende. Forskaren tog ju upp detta och det var därför jag tog upp det. Det skulle kanske behöva en egen tråd för det iofs för det är ju känsligt för en del. Jag tycker det är bra med stamcellsforskning, vi lär oss massor.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Jag läste artikeln som Du länkade till, fast jag förstår inte riktigt de kopplingar som Du gör.

Att människan styrs av sin hjärna är ju inte direkt dagens nyhet. Utan att vara naturvetare så har jag i alla fall förstått att hjärnan i mångt och mycket är kemi. Vilket då innebär att det Du stoppar i Dig påverkar.

Sedan att den gärna kör i invanda spår, dvs de saker Du gör ofta skapar litet starkare vägar i hjärnan, eller hur man nu skall uttrycka sig. Kanske kan förklara varför KBT fungerar väldigt bra i vissa sammanhang.

Vad detta har med Gud att göra förstår jag inte riktigt. Att den som är troende skulle vara mer öppen ställer jag mig frågande till. Det beror väl i och för sig på vilken tro man har, men traditionella religioner har ju sina olika trossystem, och det har väl aldrig varit direkt läge att gå utanför dessa.

Att eremiter och andra såg syner, talade med någon osv är väl kanske inte så konstigt om de fastar och svälter, hallucinationer finns ju även i olika sjukdomstillstånd.

Om Du är intresserad av Gud och hjärnan så finns det ett antal böcker i ämnet religionspsykologi där de behandlar just dessa frågeställningar, och de är inte heller speciellt nya, liksom inget annat är nytt under solen ;)
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Precis vad jag ville komma fram till :). Artikeln visar ju även på det. Och Att vi är vår hjärna. Lite skrämmande på ett sätt. Det som förr ansågs som rena vidskepligheterna kan förklaras bättre och bättre för det är främst hjärnan som styr. Intressant. Kanske dumt att kalla det gudatro men det är ju samma princip. Att människor som vågar tro mår bättre fast det har ju länge varit känt. Positiva människor lever väl ofta längre också?

Meditation är alldeles utmärkt, fast man måste ju tro på att det ska funka annars går det ju inte nå vidare.

Meditation är som motion, man behöver inte tro på det, bara göra det. Fast det kan vara svårt nog och förstås ännu svårare om man inte tror (vet enligt sk vetenskap) att det faktiskt funkar.

Att utöva religion minskar risken för depression enligt flertal studier, men om det är just religionen i sig eller om det handlar om upplevelsen av att vara en del av ett större sammanhang samt social samvaro osv får väl ateister och troende fundera på var för sig.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Ärligt talat förstår jag nog inte riktigt själv. Så invecklat på nått sätt. Hur en cell lättare bygger broar och kan inverka med andra i en större del av hjärnan. Är det det som skulle kunna vara en förklaring till "upplysning"? Nej ingen nyhet så direkt. Vi styrs av våra hjärnor. Men hur bevisa det? Ja utan den skulle ju inget fungera normal. Men att Gud egentligen bara handlar om vad vi väljer att tro på. Undrar vilken del av hjärnan som är mest aktiv. Men iaf så blir det mer aktivitet och öppnar upp för bättre koppling hjärnhalvorna mellan. Så uppfattar iaf jag det och varför inte?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp