Sv: Hjäp!

Varken veterinärer eller vi har sett honom kissa. De såg bara att det var blött i boxen när han stod där. När vi kom dit idag såg vi dock att det inte alls var så blött som det brukar. Torven var torr och fluffig. Så jag gissar att detta inte är över. Han har inte kissat under tiden vi varit där, eller vad vi såg igår och vi får absolut inte ta vid skapet. Han är precis lika öm som innan och svullen, något mer svullet tycker jag men är inte helt 100. Ska åka upp en gång till ikväll och se om han kissat. Är det någon av er som vet ungefär hur ofta hästar ska kissa?
Tänker så att det kanske gör ont för honom, även om han kan kissa nu, så att han undviker det så mycket som möjligt. De hittade ingen urinsten eller blod i urinen på sjukan, inte heller hittade de något på blodprovet så det kan ju vara så att problemet är kvar...

Vet inte exakt hur mycket dom brukar kissa. Men om det hade varit min häst och med vad som just hänt hade jag troligen varit på väg tillbaka till kliniken... De borde hållt honom kvar för observation lite längre kan man tycka faktiskt.

Jag börjar bli riktigt frustrerad nu!
Ringde vet. i gårkväll, hon säger att hon inte kan göra mer än de gjort tidigare, att Helsingborg ska veta bäst.
Det är näst intill snustorrt i boxen. Kanske kissat en gång, igår var det ingenting i boxen när vi var där vid 11 och då hade han kommit in 4. Jag gissar att han inte kissar mycket ute heller. Idag när min delägare var där var det torrt som bara den igen. Han kanske har lyckats kissa en gång inatt eller så. Kanske likadant igår natt men men det brukar vara pisseblött!
Han är fortfarande jätteöm! Vi kan inte sätta på bensnörerna på täcket för då ger han oss karatesparkar och skriker.
Veterinärerna vill avvakta men jag börjar bli orolig, kliniken kan inget säga för proverna säger ingenting! Vad fan är det han lider av!
Han har ju bara lokalont vid skapet och under magen, i övrigt fortfarande superglad, äter, skiter, dricker och är som vanligt. Det är så konstigt allting!

Om han inte kan tömma blåsan bör han katetiseras eftersom en överfull blåsa under lång tid kan ge permanenta skador. Har ni sagt till Hgb att ni vill komma in med hästen igen? Åk in igen!

Vad gjorde de egentligen vid förra besöket? Vilken medicin står han på?

Börjar låta jäkligt märkligt, klart som fan att ni ska få hjälp!!

Ringde en jourveterinär nu och fick äntligen respons!
Ska boka tid imorgon. Jag bor i Göteborg så vi åkte bara till Helsingborg eftersom de är de enda som har öppet på natten på helger.
De gjorde ingenting där, de tömde honom, tog det första uttömda på prov och tog blodprov. Hittade inget å något av proven och sen skickade de hem honom trots att symptomen var kvar, eftersom det var kiss i boxen så intresserade de sig inte för att se hur han kissar.
När jag talade med en veterinär nu så tror hon att han går och småskvätter. Att han fysiskt kan kissa men att det gör så jäva ont så han försöker hålla sig. Hon tyckte det var ett konstigt agerande från kliniken eftersom de ska ju teoretiskt sett vara experterna. Och eftersom de inte hittade några urinstenar och symptomen var kvar så borde de kollat vidare.
Hon tyckte också det var jättekonstigt att de i Helsingborg inte satt honom på behandling eller skickat med oss smärtstillande eftersom han fortfarande har ont. Hon säger att detta är en väldigt märkligt fall som hon inte hört tidigare men hon tror att det kan vara sårigt i urinröret och därför vill han inte kissa.
Vi ska sätta honom på smärtstillande nu först tyckte hon och känna på honom rektalt. Om det inte blir bättre ska vi gå in med kamera i urinröret. Hon tyckte också att det inte var något man skulle avvakta längre på, han har ju ändå haft det såhär sen i torsdags.

Äntligen respons! Snälla fortsätt uppdatera så vi får reda på vad som händer med din pålle:)!

Kl 8 på morgonen imorgon kommer vet. Då får vi förhoppningsvis veta mer. Skriver vad jag får veta.

Skönt att ni äntligen fått tag i en vettig veterinär. Man undrar ju vad behandlande vet. i Helsingborg tänker med? :crazy:

positivt!
Veterinären kände överallt på honom. Han visar ingen smärta när han var drogad.
Hon tror att han har haft en bamse-urinsten som han lyckats pressa ut, och fått sårigheter i urinröret som svidit massor när han kissat. Därför ville han inte kissa när vi åkte till Helsingborg. Och eftersom det tar ett tag för de såren att läka så har det gjort förbannat ont. Och nu, reagerar han mer eller mindre för att han tror att det ska göra ont och är rädd. Så vi fick stå, från att han var drogad till det att han blev pigg igen, och klämma runt skapet och på snoppen för att han, under tiden han vaknar till, ska förstå att det inte gör ont längre. Det funkade helt ok.
Ska ut en gång till i eftermiddag och klämma. För han började reagera igen när man tagit en pause. Om det inte funkar, det vill säga om det sedan fortsätter, så ska hon komma på tisdag och sätta honom på smärtstillande och kolla på Helsingborgs journal. Hon var minst sagt besviken på att de inte hade lyckats klura ut detta när de inte hittade urinstenarna. De hade ialla fall kunnat sätta honom på smärtstillande med en gång eftersom symptomen var kvar så hade han inte fått in det i huvudet att det gör ont när man tar där.
Hon hittade två små smegmastenar (bönor) på honom men inte i storlek för att skapa problem. Men de är väck nu iaf. :)

Så vi hoppas nu att det är såhär och att det funkar. Hade inte kunnat få bättre besked! :D

Ps. Vi fick veta att man inte ska tvätta hästarna längst in i skapet, för de har sin "äckliga flora", där (som hon kallade det) och tar man bort den frodas bakterier och det blir ett stort problem. En häst som de gjort detta på fick återkommande problem ca 2 ggr året även om den får behandling. En gång rubbad flora är svår att få tillbaka. (vär kille hade en väääldigt naturlig flora kan jag ju då ta och tillägga ;)

Skönt att det verkar lösa sig men fortf. märkligt gjort att vet. på Helsingborg...

Och tack för "tvättråd" - man lär sig något nytt varje dag ;)

Så vi hoppas nu att det är såhär och att det funkar. Hade inte kunnat få bättre besked! :D

Fasiken så skönt! :bump:
jag hoppas att det "bara" var så enkelt med lite svid vid kisseri efter stenavlägsningen.
Gud man vet ju hur ont en urinvägsinfektion gör, det måste vara liknande smärta din häst upplevde, inte så konstigt att han inte ville kissa mer än lite i taget!

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 488
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 507
Senast: Ela
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 184
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka