CeciliaT

Trådstartare
Hej, jag fattar mig kort då jag hoppas att jag kan få lite råd ikväll.
Men häst har hux flux i samband med mat från och med igår fått väldigt ont i magen. Han har haft ett kolikanfall tidigare men det är inte alls som detta.
Då var magen spänd och han var hängig, hade feber, åt inte, drack inte, baja inte m.m. Men man fick röra honom och trycka på magen.
Denna gången är han helt ok sålänge han inte ätit på en stund. Men när han har ätit/äter får man absolut inte röra hans mage. Det gör så ont så han skriker och sparkar. Han äter, dricker, bajsar och är helt ok så länge man inte rör magen. Kan knappt gå bakom frambenen och lägga på täcket innan han gör sig beredd på att det gör ont. Jag har kontaktat vet. men hon står hjälplös. Hon har aldrig hört talas om detta tidigare och har ingen aning om det är. Han är inte hängig vilket är att vi inte tror att han har feber men vi kommer inte ens i närheten av att kunna ta febern. Har ni tips, idéer, råd ALLT! Skriv!

Sv: Hjäp!

Klinik låter som ett vettigt alternativ. Det går ju inte att ha en häst med så svåra smärtor som inte går att hjälpa. På klinik finns bättre resurser att utreda, och det kan ju snabbt bli värre så ni inte kan köra honom längre. Dessutom är det kanske vits att sätta kramplösande och smärtstillande...

Det konstiga är att när vi inte rör magen, oavsett om han äter eller inte så är han pigg och glad. Han visar inga tecken (som går att upptäcka) på smärta när man inte är när magen på honom.. Jag blir inte klok på detta. Aldrig varit med om liknande.

Jag säger precis som lovisaleonora_ att åk till klinik nu när hästen fortfarande går att transportera. En häst som har så ont i magen skulle jag inte vänta med. Särskilt när det är som du säger, att symtomen inte liknar något du känner till.

Lycka till!

Jag har kontaktat skara djursjukhus för rådgivning men de vet inte vad det är. De tycker ag ska avvakta. Men jag känner ändå att man inte bara kan skita i det. Det gör ju uppenbarligen j*vligt ont när man trycker på hans mage.

Det enda jag kan komma på är symptomen (skumma) på en tarmvredshäst jag kände för många, många år sedan. Tarmvred är som bekant inte att skoja med och kan inledningsvis vara rätt svårt med dimmiga och övergånde symptom.

Det var urinsten. Blev att åka akut från Göteborg till Helsingborgs djursjukhus och hoppas på att han inte skulle spricka. Har aldrig varit med om att en häst fått urinsten. Men det var ju ren flax att vi kom på det tillslut. Tack för alla svar ändå, att man skulle besöka klinik stämde.

Det där klinikbesöket är aldrig i onödan. Det värsta som kan hända för att man åker är att det kostar en slant. Det värsta om man låter bli är ett ibland livslångt dåligt samvete för att man inte förstod...

Skönt att ni fick hjälp!

Absolut. Det som är tråkigt är att veterinärer ofta inte tar en på allvar. Så länge hästen skiter och äter tror de att man är en nojjig ridskoleflicka som inte vet något. Vi fick ju klura ut allt detta själva och först när vi själva kom på att det var blåsan och att det var allvarligt började doktorsfolket jobba. Även om de sa till oss, både Skaras djursjukhus och övriga veterinärer, att vi skulle avvakta så kändes det inte rätt. På många sätt är man sin egen hästs veterinär. Man vet när något är fel, oavsett vad de säger.
Som tur är!

Absolut. Det som är tråkigt är att veterinärer ofta inte tar en på allvar. Så länge hästen skiter och äter tror de att man är en nojjig ridskoleflicka som inte vet något. Vi fick ju klura ut allt detta själva och först när vi själva kom på att det var blåsan och att det var allvarligt började doktorsfolket jobba. Även om de sa till oss, både Skaras djursjukhus och övriga veterinärer, att vi skulle avvakta så kändes det inte rätt. På många sätt är man sin egen hästs veterinär. Man vet när något är fel, oavsett vad de säger.
Som tur är!

Ett fall som alltså tydligt visar hur oerhört viktigt samarbetet mellan veterinär och djurägare är. Veterinären är helt beroende av att få en bra anamnes - i det här fallet (om vi antar att anamnesen = inlägg 1) öht inte att hästen hade några urineringsbesvär. Vilket den ju borde ha om den plötsligt inte kunde tömma blåsan. Jag drog inte heller några paralleller mellan smärta i samband med foderintag och urinsten, men det hade förstås kunnat ändra sig om man undersökt hästen ordentligt.

Det är nog precis som du säger, kanske inte att man är sin egen hästveterinär, men att man känner sin häst/hund/katt bäst själv. Iofs förstod nog alla som läste här att hästen mådde dåligt när den "har så ont att han skriker och sparkar".

Självklart är det ett samarbete. Vill bara visa på att ägarens kunskap betyder hur mcyket som helst. Ofta sålänge hästen äter och skiter så spelar det egentligen ingen roll om den skriker och sparkar av smärta eller vad, de tycker att man ska avvakta. Och när man själv känner hästen såpass väl att man vet att det inte är något som kan vänta så blir man ju sin egen hästveterinär/detektiv). Man undersöker själv och kommer ofta själv på vad som är fel, sen kommer veterinärerna för att "bota" om du förstår vad jag menar (inte alltid givetvis).
Jag drog inte heller slutsatsen när jag skrev igårkväll att det skulle vara blåsan. Men en snabb fråga från vet. om han kissat som han skulle, eller liknande så hade vi kommit på detta tidigare.
Ledtrådarna som tog oss till svaret var, han har ont längst ner på magen, längre bak. Hmm.Vi tänkte tarmarna, eller att tarmarna tryckte på något. Sedan ett snabbt samtal från en kompis som bara frågade hur skapet såg ut. Vi såg att det var lite svullet, men itne överdrivet mycket, vi fick ta en pinne (med tanke på sparkrisken) och känna försiktigt under magen vart han reagerade, och han flög i luften när pinnen var nära skapet. Vi kollade boxen, såg att han inte kissat sen han kom in kl 3, funderade på den senaste mockningen, ja det var nog torrare än vanligt. och så var vi på spåret.
Nu är man i alla fall en erfarenhet rikare.

Vill bara visa på att ägarens kunskap betyder hur mcyket som helst..

Absolut! Jag håller helt med dig!
Jag fick för mig att det var en äldre tråd och att hästen haft dessa symptom under en "längre" period, nu förstår jag ju att det var akut. Då håller jag med dig om att veterinärerna inte borde ha tagit så lugnt på det! Var det inte någon som var ute och undersökte hästen i stallet? Gissade man bara per telefon?

Ingen tyckte att det var nödvändigt, att man skulle vänta och se även om han hade så ont. Till vi sa att det är blåsan, då blev det fart på dem.

Skönt att det redde ut sig för er!!

Jag har faktiskt åkt en gång med en hund fast veterinärerna sa "vänta och se" över telefonen. Då var det tarmvred och det var med nöd och näppe att vi hann fram, så jag förstår precis vad du menar. Man känner på sig att det här är inte alls okej, något är väldigt fel. Men man vet inte vad! Så ringer man för råd och får bara svaret att avvakta och se..... Men jag åkte som sagt fast att de sa vänta och plingade helt enkelt på dörren när jag kom fram. Det är jag glad för idag.

Oftast, oftast tycker jag dock att jag får bra råd via telefon ska jag tillägga. Men man får inte lita på dessa råd otvivelaktigt utan tro på sin magkänsla när den säger att något är riktigt fel med djuret man känner så väl!

Återigen en glädjekram att det gick bra för er! :)

Det var urinsten. Blev att åka akut från Göteborg till Helsingborgs djursjukhus och hoppas på att han inte skulle spricka. Har aldrig varit med om att en häst fått urinsten. Men det var ju ren flax att vi kom på det tillslut. Tack för alla svar ändå, att man skulle besöka klinik stämde.

Vad gjorde dom åt det?

De satte först in en jättelång kateterslang i skapet, men när det inte kom något kiss ändå så tog de en stor spruta och kopplade till slangen och sög till så att stenarna lossnade. Sedan kollade de med ultraljud i baken så att det inte satt några fler stenar som kan lossna och att urinröret var rent. Han stod och pinkade en bra stund genom karteten, visst att det är en mindre passage än vanligt så att det går långsammare men jag tror han var rätt fylld, tog närmre 5 minuter innan han var klar. De tog sedan det första kisset som hamnat i sprutan som troligen innehöll stenarna och skickade på analys. Sen pissade han lite det första han gjorde när han kom in i boxen med.
Det verkar som att det var många små stenar som täppt till och jag gissar att det är lättare att åtgärda än om det handlar om större stenar. Har ingen aning om hur de löser det då. Då kan ju inte stenarna komma ut genom urinröret.
Så sätt hade vi tur.

Han har fortfarande ont på Skapet, skriker och sparkar när man rör. Är fortfarande svullen. Veterinärens råd: rör inte där.

Vad är det för en puckad veterinär :confused::mad:
Hoppas att ni är påväg till eller redan är på kliniken igen.
Stackars häst :(

Vi har väntat till idag, vi tänkte så att han kan ju fortfarande ha ont för att det var något. Men att det bara är att ignorera som hon påstod tycker vi inte. Vi kan inte sätta på bensnörerna på täcket. Är han likadan idag så ska vi ringa vår vet. så får hon säga vad hon tycker. När hon ringde igår och frågade hur det gått tyckte hon att det var väldigt konstigt att de dels inte satt honom på antibiotika och för att de faktiskt inte kollat upp om de symptom vi beskrev var kvar, det vill säga ömheten i skapet. Veterinären på kliniken sa att det inte är ett typiskt "smärtbeteende" de känner till. Inte för att jag tycker det är en anledning att strunta i att kolla upp det.

Men kissar han som han ska nu? Kan det inte ha blivit en ömhet och svullnad efter katetern som skapar smärtan?

Heder åt dig som hästägare att du känner din häst s väl att ni åkte in! Hoppas att det gett sig nu bara..

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 488
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Så orolig för min tjej, en landseer tik på 10 månader. När vi vaknade i lördags var hon slö och hade hög feber (40). Veterinären...
Svar
2
· Visningar
1 507
Senast: Ela
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 184
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka