ylvalill
Trådstartare
Jag har precis blivit ponnymamma på riktigt då barnens shettis har ersatts av en B-ponny. Ponnyn är supersnäll och trevlig, välskolad på alla vis men det kommer dröja ett tag innan barnen är tillräckligt balanserade för att kunna rida honom i form. Självklart är det det som är målet, men jag funderar på vad som är bäst för ponnyn under tiden, att låta honom gå "fritt" vilket innebär vissa stjärnkikartendenser, eller att man tar hjälp av någon sorts hjälptygel för att få honom att hitta en bättre arbetsform när de rider?
Min tanke är att jag regelbundet ska tömköra honom så att han får underhålla rätt muskulatur, och nån gång emellanåt ska jag försöka ta hjälp av en duktig ryttare som kan rida igenom honom ordentligt, själv är jag alldeles för stor för att sitta upp på honom.
Finns det fler ponnymammor här kanske? Hur tänker ni kring detta? Om man ska satsa på hjälptygel, vad ska man testa då? Funderar på gouge, thiedemantygel eller kanske bara en gummisnodd?
Min tanke är att jag regelbundet ska tömköra honom så att han får underhålla rätt muskulatur, och nån gång emellanåt ska jag försöka ta hjälp av en duktig ryttare som kan rida igenom honom ordentligt, själv är jag alldeles för stor för att sitta upp på honom.
Finns det fler ponnymammor här kanske? Hur tänker ni kring detta? Om man ska satsa på hjälptygel, vad ska man testa då? Funderar på gouge, thiedemantygel eller kanske bara en gummisnodd?