Hjälptyglar till ponnyn?

ylvalill

Trådstartare
Jag har precis blivit ponnymamma på riktigt då barnens shettis har ersatts av en B-ponny. Ponnyn är supersnäll och trevlig, välskolad på alla vis men det kommer dröja ett tag innan barnen är tillräckligt balanserade för att kunna rida honom i form. Självklart är det det som är målet, men jag funderar på vad som är bäst för ponnyn under tiden, att låta honom gå "fritt" vilket innebär vissa stjärnkikartendenser, eller att man tar hjälp av någon sorts hjälptygel för att få honom att hitta en bättre arbetsform när de rider?

Min tanke är att jag regelbundet ska tömköra honom så att han får underhålla rätt muskulatur, och nån gång emellanåt ska jag försöka ta hjälp av en duktig ryttare som kan rida igenom honom ordentligt, själv är jag alldeles för stor för att sitta upp på honom.

Finns det fler ponnymammor här kanske? Hur tänker ni kring detta? Om man ska satsa på hjälptygel, vad ska man testa då? Funderar på gouge, thiedemantygel eller kanske bara en gummisnodd?

Jag är ingen ponnymamma men svarar ändå. :) Det finns nog många åsikter om huruvida du ska ha hjälptygel eller ej. Personligen tycker jag att det någon gång ibland kan vara okej med en hjälptygel som är löst spänd just för att inte befästa "stjärnkikaren" utan för att ge ponnyn en bättre chans att slappna av och belaste olika muskelgrupper. Sen tänker jag att ridning av en duktig ryttare och tömkörning då och då är av stor vikt.
Personligen föredrar jag gouge men det beror ju också lite på vad man vill åstadkomma givetvis.

Tack för ditt svar! Vi kommer försöka arbeta ponnyn så allsidigt det bara går. Ute i skog och mark brukar ju formen komma rätt naturligt ändå så där tänker jag att det knappast kommer behövas nån hjälptygel, utan det är när han rids på bana i så fall.

Självklart ser jag inte hjälptygeln som en ersättning till tömkörning eller ridning av duktig ryttare, men syftet med ponnyn är ju att barnen ska lära sig att rida på honom så han kommer ju gå en hel del med orutinerade ryttare på ryggen.

Är inte heller ponnymamma, men....
Är det någon verkligt lös inspänningstygel som inte används på daglig basis, kan jag tycka att det är okej. Däremot t.ex. en hårt åtspänd sk. gummisnodd, som verkligen trycker ner huvudet och ihop halsen, skulle jag inte använda.

Jag hade nog använt thiedeman. Är inte ponnymamma men träffar tillräckligt med barn och hästar i veckorna för att ha en åsikt.

Samtidigt känner jag att om det rör sig om 3-5 pass i veckan och man har en plan för hästens arbete (tömkörning, duktig ryttare) kan det ju göra detsamma vad man använder. Gummisnodd fäst i sidorna kan ju ocksp vara trevligt. Gouge lyckas inte jag använda utan att den skakar till i munnen i varje travsteg.

Det det rör sig om blir ju lite eftergift i nacken. En thiedeman för att begränsa det allra högsta läget tycker jag borde funka bra så länge barnen är stora nog att hålla i tygeln. Släpper de kontakten lättar ju thiedemantygeln ändå

Jag hade köpt en snodd och haft så löst spänd att den inte inverkar något när ponnyn går med huvudet i naturligt läge, utan bara när den drar upp huvudet. Själv tror jag inte på att en hjälptygel kan få en häst att arbeta i korrekt form eftersom formen kommer från bakdelen och inte från halsen. Men att använda den som förebyggande mot strutshals i det här fallet är ingen fara tycker jag. :)

Tack för alla svar! Verkar finnas många olika åsikter om vad som är bäst. Får nog helt enkelt testa mig fram och se. :-)

För mig handlar det lite om vad ryttaren klarar av. En ryttare som drar sig blå eller har en ostadig och ryckande hand tycker jag absolut inte ska ha thideman.

Många ridande vänner som har barn i ponnyålder har börjat genom att låta barnen rida under tömkörning, med sadel och möjligen tyglar, men det är tömföraren som har hand om hästen.

Min dotter fick ha snodd en period med den då nya ponnyn, tycker det fungerade kanon för oss. Han hade snodd då ca 1-2 gånger i veckan.

Min åsikt är att det beror på målet med just denna ponnyn. De flesta ponnyer är relativt stadiga i sin form om ryttaren inte är allt för våldsam med tyglarna. Nöjda och glada med en lite öppen form... Ser ingen mening alls att spänna in dom.
Är den jobbigt hög hade jag börjat med en martingal och som du säger tömkörning och duktigare ryttare. Tycker sällan man får någon riktigt bra effekt med att spänna in ponnyer. Vet att många tycker tvärtom och jag ska erkänna att jag provat och fortfarande provar ibland. Som nödlösning när ponnyn är för svår för ryttaren just för kontroll. Men i längden tycker jag det funkar dåligt... Om ryttaren är stor nog att kunna rida med benen kan det nog funka. Men annars:cool:

Får kanske förtydliga lite här ☺️ Mina barn är 7 och 9 år gamla och har båda två ridit i snart 3 år. De skulle aldrig acceptera att jag gick bredvid och jobbade ponnyn från marken, eller tömkörde, medan de red. Detta stadiet har vi sedan länge passerat (den varianten körde vi på shettis-tiden ☺️). Båda två har idag mjuk hand, men rider med lätt kontakt snarare än stöd och framför allt 7-åringen har ännu inte den koordination som krävs för att få ponnyn "mellan hand och skänkel". 9-åringen kommer nog snart att greppa detta, särskilt om han i början kan få lite hjälp med att hitta formen så att han lär sig känslan.

Ponnyn är av modellen "stor häst i litet format", han har inte alls svårt att hitta formen men behöver någon som visar vägen, annars blir han stjärnkikare. Han är för övrigt inte alls svår att hantera, lättstyrd och lättbromsad men med en bra egen motor.

Kan du inte köra in ponnyn och dig själv? Det är ju roligt för alla parter samt att du kan underhålla kondisen och musklerna när barnen inte hinner.

Hjälper till lite på en ridskola där vi har en del stjärnkikare, och en väldigt löst snodd spänd mellan frambenen brukar funka väldigt bra. Är den spänd på sidorna blir det gärna lite statiskt.

Tycker att även rätt känsliga och lite "sladdriga" ponnyer hittar lättare en bekväm arbetsposition och koncentrerar sig bättre. Det blir även lättare för ryttaren att använda tyglarna ordentligt, nästintill omöjligt att vara följsam när hästen viftar omkring med huvudet i det det blå (i dubbel bemärkelse).

Kan du inte köra in ponnyn och dig själv? Det är ju roligt för alla parter samt att du kan underhålla kondisen och musklerna när barnen inte hinner.
Hade varit väldigt kul att köra in ponnyn, men det känns som ett lite mer långsiktigt projekt. Det är ju inget man gör i en handvändning så där. ☺️

Håller de inte balansen i tyglarna så skulle jag rekommendera en thiedemantygel.

Jag är inte ponnymorsa men ponnyfaster och på en B-ponny vi hade hemma vart detta klockrent. Ryttaren hade fin hand och thiedeman sätter bara stopp när ponnyn går som högst utan att dra ihop den eller hur man ska uttrycka det.

Kostar inte så mycket heller så kan vara värt att prova.

Lycka till

Liknande trådar

Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 949
Senast: Ray
·
Ridning Har fått ett litet problem sista månaderna. Har en liten tjej (6 år) som rider en av mina ponnier. Tjejen är jätteduktig för sin ålder...
Svar
18
· Visningar
3 609
Senast: -Remont-
·
A
Träning Nu startar jag kanske en het diskussion :p En del använder hjälptyglar (gummisnodd, inspänningstyglar, gouge etc) på sina treåringar...
Svar
12
· Visningar
1 933
Senast: Solis
·
Hoppning Ja, nu kommer ännu en tråd om en het ponny ;) Ponnyn jag rider älskar att hoppa. Jag har hoppat honom på lektion nästan varje vecka i...
Svar
14
· Visningar
1 532
Senast: LLaika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama